Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan hjelpe til med utvandring fra Sverige til Amerika?


Stine Toverud
 Del

Recommended Posts

God morgen i novembertåken :)

 

Er det noen av dere med tilgang til feks Emiweb eller liknende, som kan tenke seg å se etter to svenske emigranter for meg?

 

Anders Johan Stenmark f. i Älvsbacka, Värmland 1859, bodde i Alstöm, Alster i 1890, emigrerte derfra til Nord Amerika 4/7 1891?
Ble han gift der borte? Fikk han barn?

 

Christina Stenmark f. i Molkom, Nyed, Värmland 1861, giftet seg i Chicago, Cook county med John Benson, emigrerte i 1879? Hun bodde i Illinois, Rock Island i 1880 og fikk flere barn i USA, men jeg lurer på hvilket skip hun reiste med...

 

 

Vennlig hilsen

Stine

Endret av Stine Toverud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Värmlands län, Alsters församling Anders Johan Stenmark f. 1859 Elfsbacka, Verml

 

Om personen Om hushållet

Hemförsamling: Alsters
Hemort: Alström.
Kontrakt: Nyeds
Län: Värmland

Födelseår: 1859
Födelseort: 
Födelseförs: Elfsbacka, Verml

Yrke: Dräng
Titel: 

Civilstånd: O
Kön: M
Familjest: 
Famstkod: E

Hushåll nr: 1
Familj nr: 3

Frånvaro: 
Nationalitet m.m.:  
Övrigt:  

SVARvolym: 000318  Kort nr: 9
Sida: 1  Rad: 5 Personer i hushållet, familj nr. 1:
Johan Fredrik Edström f. 1835 i Edsbergs S:n Örebro län, Egare
Augusta Larsson f. 1830 i Qvistbro S:n Örebro län
Personer i hushållet, familj nr. 2:
Albert Fredrik Edström f. 1864 i Örebro, Inspektor
Personer i hushållet, familj nr. 3:
Anders Johan Stenmark f. 1859 i Elfsbacka, Verml, Dräng
Personer i hushållet, familj nr. 4:
Karl Magnus Magnusson f. 1864 i Alsters, Dräng <a class="columnarrow" data-cke-saved-href="http://www2.foark.umu.se/folk/s/person.asp?lannr=17&forsnr=11&pnr=4&selarkbild=Alster"href="http://www2.foark.umu.se/folk/s/person.asp?lannr=17&forsnr=11&pnr=4&selarkbild=Alster" http:="" www.foark.umu.se="" folk="" ac-test="" sok.asp"="" style="text-decoration: none; color: rgb(0, 108, 178); display: block; line-height: 16px; background-image: url("../../sites/all/themes/umub_theme/images/umu/columnarrow.gif"); background-repeat: no-repeat; background-position: 0px 8px; padding: 6px 0px 4px 16px; overflow: auto;">Ny sökning

http://www2.foark.umu.se/folk/s/person.asp?lannr=17&forsnr=11&pnr=4&selarkbild=Alster

 

----

 

Denne?

 

Anders Johan Eriksson

Sweden Baptisms, 1611-1920

birth:
27 February 1859
 
christening:
2 March 1859
ALVSBACKA, VARMLAND, SWEDEN
residence:
1859
Alvsbacka, Varmland, Sweden
father:
Erik Stenmark
mother:
Johanna Christina Wessman
 
----
 
Erik Stenmark

Sweden Marriages, 1630-1920

birth:
1818
 
marriage:
9 November 1858
Alvsbacka, Varmland, Sweden
spouse:
Johanna Christina Wessman

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Andrew Stenmark
Saskatchewan Probate Estate Files
Name Andrew Stenmark Event Type Probate Event Date 1921 Judicial District Weyburn File Number B414

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VNTJ-HKX

 

View the original document. 


Andrew Stenmark
Saskatchewan Probate Estate Files
Name Andrew Stenmark Event Type Probate Event Date 1922 Judicial District Assiniboia File Number 0005

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VNTJ-JWL

 

View the original document.


Det er ikke sikkert at det er din mann jeg har funnet i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Stenmark  
United States Census, 1880
Name Christine Stenmark Event Type Census Event Date 1880 Event Place Rock Island, Rock Island, Illinois, United States Gender Female Age 19 Marital Status Single Race White Race (Original) W Occupation Servant Relationship to Head of Household Other Relationship to Head of Household (Original) Other Birth Year (Estimated) 1861 Birthplace Sweden Father's Birthplace Sweden Mother's Birthplace Sweden Sheet Letter C Sheet Number 592 Person Number 4 Volume 1
Household  
 
Role  
 
Gender  
 
Age  
 
Birthplace  
 

 

C P Rydholm

Self M 37 Sweden

 

Emily C Rydholm

Wife F 25 Iowa, United States

 

Carl P Rydholm

Son M 4 Iowa, United States

 

Harold Rydholm

Son M 1 Illinois, United States

 

Christine Stenmark

Other F 19 Sweden

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MXK8-358

 

View the original document.

 

----

 

Christina Stenmark
mentioned in the record of John D Benson
Name Christina Stenmark Gender Female Husband John Benson Son John D Benson
Other information in the record of
from Illinois, Cook County Deaths
Name John D Benson Event Type Death Event Date 11 Oct 1951 Event Place Chicago, Cook, Illinois, United States Address 6110 No Mozart Gender Male Age 65 Marital Status Married Race White Occupation Manager And Owner Birth Date 27 Sep 1886 Birthplace , , Illinois Funeral Home Nelson Funeral Chapel Burial Place Skokie, , Illinois Cemetery Memorial Park

 

Father's Name

John Benson

 

Mother's Name

Christina Stenmark

 

Informant's Name

George Rye Entry Number 72994

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2M4-VGGB

 

----

 

Crispen E Benson

Illinois, Cook County Deaths, 1878-1994

birth:
19 December 1892
, , Illinois
death:
24 September 1977
Chicago, Cook, Illinois, United States
burial:
26 Sep
 
residence:
 
1521 W Foster, Chicago, Cook, Illinois
father:
John Bengston Benson
mother:
Christine Stenmark
spouse:
Miriam A Jones
other:
Carmel K

 

 

----

 

Martha Elizabeth Christina Benson

Illinois, Cook County, Birth Certificates, 1871-1940

birth:
11 October 1898
Chicago, Cook, Illinois, United States
other:
5 March 1942
, Cook, Illinois
father:
John Benson
mother:
Christina Stenmarek

 

----

 

Paul Otto Theodore Benson
Illinois, Cook County, Birth Certificates
Name Paul Otto Theodore Benson Event Type Birth Event Date 21 Jan 1905 Event Place Chicago, Cook, Illinois, United States Registration Date 31 Jan 1942 Registration Place , Cook, Illinois Gender Male Father's Name John Benson Father's Birthplace Sweden Father's Age 44 Father's Estimated Birth Year 1861 Mother's Name Christina Stenmark Mother's Birthplace Sweden Mother's Age 44 Mother's Estimated Birth Year 1861 Certificate Number 113523

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q23M-6WK2

 

----

 

Christina Stenmark
mentioned in the record of Theodore Benson
Name Christina Stenmark Gender Female Husband John Bengtson Son Theodore Benson
Other information in the record of
from Illinois, Cook County Deaths
Name Theodore Benson Event Type Death Event Date 26 Oct 1948 Event Place Chicago, Cook, Illinois, United States Address 5937 N Fairfield Ave Gender Male Age 43 Marital Status Married Race White Occupation Salesman Birth Date 21 Jan 1905 Birthplace Chicago, , Illinois Funeral Home Nelson Funeral Chapels Burial Date 29 Oct 1948 Burial Place Skokie, , Illinois Cemetery Memorial Park

 

Father's Name

John Bengtson

 

Mother's Name

Christina Stenmark

 

Spouse's Name

Evelyn

 

Informant's Name

Evelyn M Benson

 

Entry Number

30740

 

----

 

Christena Benson
United States Census, 1900
Name Christena Benson Event Type Census Event Year 1900 Event Place Precinct 38 Lake View Chicago city Ward 26, Cook, Illinois, United States Gender Female Age 37 Marital Status Married Race White Race (Original) W Relationship to Head of Household Wife Relationship to Head of Household (Original) Wife Number of Living Children 6 Years Married 13 Birth Date Apr 1863 Birthplace Sweden Marriage Year (Estimated) 1887 Immigration Year 1882 Father's Birthplace Sweden Mother's Birthplace Sweden Mother of how many children 6
Household Role Gender Age Birthplace

 

John Benson

Head M 37 Sweden

 

Christena Benson

Wife F 37 Sweden

 

David Benson

Son M 14 Illinois

 

Ellen Benson

Daughter F 12 Illinois

 

Lilly Benson

Daughter F 9 Illinois

 

Crespen Benson

Son M 7 Illinois

 

Joel Benson

Son M 4 Illinois

 

Martha B Benson

Daughter F 2 Illinois

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MSQJ-HYT

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hei!

 

I Emibas er det to utflyttinger på Anders Johan Stenmark:

 

 

 

Post 731319

Stenmark Wessman, Anders Johan
Dräng (man)

f. 27/2 1859

Utvandrad 22/9 1879
från Tellerud, Alster, Värmlands län (Värmland)
till Nordamerika

Källa: Husförhörslängd, s. 352

Emibas emigrationsakt: Alster S 1879 005

 

 

 

 

Post 731447

Stenmark, Anders Johan
Dräng (man)

f. 27/2 1859

Utvandrad 4/4 1891
från Allström, Alster, Värmlands län (Värmland)
till Nordamerika

Källa: Husförhörslängd, s. 3

Emibas emigrationsakt: Alster S 1891 001

 

Hilsen Kari                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Benson

Illinois Deaths and Stillbirths, 1916-1947

birth:
14 April 1861 / 1861
Karlstad, Sweden
death:
9 September 1939
Chicago, Cook, Illinois
burial:
12 September 1939
Niles Center, Cook, Illinois
residence:
9 September 1939
Chicago, Cook, Ill.
father:
Eric Stenmark
mother:
Stina
spouse:
John Benson
 

 

----

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Emibas:

 

 

Post 731318

Stenmark Flenmark Eriksdotter, Kristina
Piga (ogift kvinna)

f. 14/4 1861 i Nyed, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 30/6 1879
från Tellerud, Alster, Värmlands län (Värmland)
till Nordamerika

0431879004 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad

Källa: Husförhörslängd, s. 352

Emibas emigrationsakt: Alster S 1879 004

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle bidrag!

 

Særlig de fra Emibas er interessante. Da har vi stadfestet når og hvor Anders Johan Stenmark dro fra, og at han dro til "Nordamerika", men vi vet ennå ikke hvor han endte opp.

Tidligere har jeg fått god hjelp til å finne personer på passasjerlister, slik at man får vite hvilke skip de reiste med. Er det noen som har tilgang til dette og peilig slik at det er enkelt å gjøre et oppslag? Jeg vet ikke hvilken havn det var vanligst å dra fra fra Sverige, når man kom fra Värmland opprinnelig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fra Värmland til Amerika var det mange som tok den korteste veien, till Oslo. Det var nødår i Värmland på slutten av 1800 tallet. Mange hadde ikke penger til billett så de vandret til Norge med håp om jobb og få spare til reise videre. For menn var det mange muligheter, bygge hus, jernbane eller ta hyre. Kvinnene hadde det sikkert vanskeligere. Jeg selv har ett par i min slekt som dro til Ullensaker fra Gräsmark i Värmland og fikk jobb på gård. Begge fikk også barn uten å være gift!

 

Jeg har sett i emigrantprotokoller fra Bergen og Trondheim der det står att de kom i fra Värmland. Og andre som kom fra Sveriges østkyst som reiste ut fra Oslo, dobbelt så langt bort som fra Stockholm. Så mitt råd er, søk også norske databaser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Niels,

Det høres ut som du har mye kunnskap om Varmland på den tiden. Har du noen boktips som handler om nødårene spesifikt fra Varmland? Eller Varmlands historie mellom 1600-1800?

 

Jeg har også flere forfedre derfra som fikk barn utenfor ekteskap stadig vekk. Lurer på om det var typisk for fattige å gjøre det? Eller kanskje det bare er tilfeldig... :P

Hei Niels,

Det høres ut som du har mye kunnskap om Varmland på den tiden. Har du noen boktips som handler om nødårene spesifikt fra Varmland? Eller Varmlands historie mellom 1600-1800?

 

Jeg har også flere forfedre derfra som fikk barn utenfor ekteskap stadig vekk. Lurer på om det var typisk for fattige å gjøre det? Eller kanskje det bare er tilfeldig... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefars mor var en av dem. Men hun var heldig og giftet seg med sønnen på en gård i nærheten og fikk flere barn, Hun kom fra Gräsmark og var om jeg har fått det rett, av nesten helt finsk herkomst. Det var når jeg forsket om henne jeg fikk høre om nødåra fra en annen slektforsker.

 

Dessverre kan jeg ikke hjelpe med boktips. Men jeg søkte på värmland nödår 1800 og fikk en del treffer om problemene som oppstod.

 

Det er jo veldig mange av svenske kändiser som har skogfinsk bakgrunn og er stolte av det. Det er skrevet mye om dem og deres slekt er godt dokumentert. Så om du tror eller vet att Stenmark hadde skogfinsk bakgrunn så har du mange kilder og foreninger som kan hjelpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.