Gå til innhold
Arkivverket

Oversikt over "bureisere" i "Ny-jord"-prosjektet?


Tormod Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Så vidt jeg kan se så startet "Selskap for landets indre kolonisasjon og emigrasjonens innskrenkning" i 1908 med å legge ut landområder til potensielle bureisere. Jeg forstår det slik at både selskapet, landeier og kommunen(e) hadde en finger med i spillet på beslutningen av hvem som skulle tildeles land til nydyrking.

 

Her kunne både egnethet og behov spille inn.

 

Min oldefar og oldemor må ha vært blant de aller første som fikk en slik mulighet. De begynte å rydde gård i Bjørndalen i Nærøy kommune i Nord-Trøndelag. Dette var, så vidt jeg kan se, en av de første plassene som ble lagt ut.

 

Dette er jo såpass nylig at det burde finnes lister over hvem som fikk tildelt slikt land.

 

Mine oldeforeldre (med en haug barn og sine foreldre på slep) klarte, etter noen år, ikke å betale et av avdragene på lånet de hadde i den lokale banken. De ble derfor kastet ut av gården og bodde en stund i daværende kommunesenter "Varøya" før de flyttet til og bygde hus på Abelvær.

 

Oldeforeldrene mine var Alfred Evensen (f. Igelø) f. 13.2.1883 i Nærøy og Kristine (Cicilie) Evensen (f. Johan(ne)sdatter) f. 10.4.1891 i Skjolde i Andøy.

De fikk 12 barn hvorav 7 døde på relativt kort tid av tuberkolose (noen i Bjørndalen og noen på Abelvær). En av de overlevende var min morfar Adolf Evensen (d.).

 

SPØRSMÅLET: Er lister fra ny-jord-tildelingene tilgjengelige? Er de scannet? Finnes de? Finnes ev. også lister over "konkurser", tvangssalg o.l. knyttet til samme prosjekt? Eller er det noen kjappe tips til andre steder å lete etter akkurat dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fusjonshistorie: Selskapet Ny Jord/Det norske jord- og myrselskap gikk inn i Jordforsk (hovedkontor på Ås). 

Jordforsk igjen gikk inn i Bioforsk, og senere NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi) - fortsatt med hovedsete på Ås.

 

Jeg vil tro at Nibio sitter med oversikter over gamle arkiver - og hva som eventuelt ikke er innlevert til arkivverket.

 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To flotte tips. Tusen takk! 

 

Og det fører frem:

Det viser seg at disse arkivene er taushetsbelagt i 60 år, som vel betyr at jeg må reise til Oslo for å bla i dem. De arkivene ble avsluttet først i 1960.

 

Arnfinn, jeg hadde ikke engang funnet den oppføringen du lenket til. Takk for lenken.
Nibio viser til arkivverket, men jeg venter fortsatt på litt mer utfyllende svar derfra. Takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok du får tilgang til dei eldre delane av dette arkivet på Riksarkivet utan vidare; 60-årsklausulen står på arkiv-nivået ("Publiseringsbegrensninger: Hele arkivet"). Det er vanleg på arkiv som dekkjer lengre tidsrom, sjølv om det berre er dei siste delane som fell grensa.

 

Mi erfaring er altså at du får ut slike eldre saker utan problem, men det er sikkert lurt å bestille gjennom arkivportalen - da det det ferdigvurdert før du dreg på arkivet og ligg klart når du kjem.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.