Gå til innhold
Arkivverket

Dokumentasjon på adopsjon eller bortsetting av barn - samt feilregistrering


Merete Skonnord
 Del

Recommended Posts

Saken gjelder Marie Sofie (kalt Sofie) Monsen - senere Blegen fra Tønsberg.

 

Feilregistrering

Av Digitalarkivets registreringer femkommer at hun er født 22.5.1866 - men av kirkeboka fremkommer at hun var født 22.5.1865.

 

Kilde:

https://media.digitalarkivet.no/view/5940/30447/11

 

Det fremkommer at hun er ektefødt, og at faren er baker Herman Monsen. Jeg vet at Herman Monsen var faren til Sofie, så det er riktig person.

 

Spørsmål om dokumentasjon på adopsjon

Sofie vokste opp hos halvsøsteren til faren (Wilhelmine Delfia født Monsen), og hennes ektemann Henrik Blegen i Tønsberg.

 

Under folketellingen fra 1875 har Sofie etternavnet til faren - Monsen, og er oppført som fosterdatter

Under folketellingen fra 1885 har Sofie endret etternavn til Blegen - og står oppført som datter

 

Det kan se ut som om hun i mellomperioden er adoptert av ekteparet Blegen - og jeg lurer på om det finnes dokumentasjon på slike forhold fra den tiden. Jeg er mest interessert i når hun ble flyttet til Blegen og om det finnes opplysninger om hvorfor og om prosessen er dokumentert, da det er flere forhold som synes pussige: Hun er den eneste i søskenflokken som er hjemmedøpt - noe som nok ikke skyldes frykt for at hun skulle dø, da hun var tre måneder da hun ble døpt. Hun er også det eneste barnet som er tatt ut av familien og plassert bort. Hun fikk en søster på et senere tidspunkt som både er døpt i kirken og vokste opp med foreldre og søsken. 

 

Jeg håper på hjelp til å finne riktig sted å lete etter slike opplysninger

 

Med vennlig hilsen

Merete Skonnord

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet ser ut til å passe best i forumet "Spør Statsarkivet i Kongsberg", så jeg flytter spørsmålet dit.

 

Med hensyn til feilregistreringen har du ikke oppgitt hvor i Digitalarkivet, dvs. i hvilken kilde, du har funnet feilen. Jeg benytter anledningen til å minne om at Digitalarkivet skal gjengi originalkildene slik de er skrevet, så hvis det står 22.5.1866 i den aktuelle orginalkilden, skal det også stå slik i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Beklager at jeg la mitt innlegg feil sted, og er glad for at det nå flyttes til rett instans. 

 

Hva gjelder det jeg har oppfattet som feilregistrering - er dette under folketellingene for Tønsberg, og jeg beklager at jeg ikke nevnte dette spesifikt. Jeg trodde kirkebøkene var originalkilden for fødselsdato, og har antatt at det som er oppført under folketellingene var en fingerfeil eller lesefeil. Det var ment som et konstruktivt innspill for oppretting.

 

Med vennlig hilsen

Merete Skonnord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder det jeg har oppfattet som feilregistrering - er dette under folketellingene for Tønsberg, og jeg beklager at jeg ikke nevnte dette spesifikt. Jeg trodde kirkebøkene var originalkilden for fødselsdato, og har antatt at det som er oppført under folketellingene var en fingerfeil eller lesefeil. Det var ment som et konstruktivt innspill for oppretting.

 

Det finnes mange originalkilder (i betydningen arkivkilder) for fødselsdato, men det er ikke gitt at alle disse har riktige opplysninger. I den søkbare folketellinga 1885 er Sophie Blegen registrert med fødselsdatoen 22.05.1866, hvilket viser seg å være korrekt avskrift av den originale folketellinga 1885.

 

Kirkebøkene er i de fleste tilfeller primærkilde for fødselsdato. I dette tilfellet må man åpenbart stole på kirkeboka, men det finnes også mange eksempler på feil i kirkebøkene.

 

Håper du får tilfredsstillende svar på dine øvrige spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først har sett på saken:

  • Maren Sofie ser fremdeles ut til å ha status som fosterdatter i 1885. Se den originale folketellinga 1885, der det står Fdatter Sophie do i rubrikken "Personernes Navne". Fdatter må være forkortelse for fosterdatter. Dette ordet er ikke tatt med i den søkbare folketellinga 1885, som bare har med ordene Som Datter fra rubrikken "Næringsvei og borgerlig Stilling".
  • Fdatter Sophie do er do en forkortelse for ditto. Dette er et gjentakelsestegn, og den som har fylt ut folketellingsskjemaet har da ment at Maren Sofie hadde samme etternavn som foregående person, altså Blegen. Men ut fra dette alene er det ikke sikkert at Maren Sofie brukte Blegen som etternavn; den som har fylt ut folketellingsskjemaet kan ha misforstått.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Merete Skonnord

 

Det høres ut som Marie Sofie kanskje var i privat forpleining. Det er ikke sikkert at dette har blitt dokumentert.

 

Det kan muligens finnes opplysninger i skifte etter Herman Monsen eller Henrik Blegen. Du kan undersøke om det finnes skifter etter disse to på lesesalen vår i arkivet til Tønsberg byfogd. Åpningstidene for lesesalen finner du her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.