Gå til innhold
Arkivverket

Oldemor.


Vår
 Del

Recommended Posts

jeg søker etter en oldemor med navn Bolette Jenssen født 13.10.1863. gift Cardone fra Italia til salt Lake City i Utah.

 

hennes mor skal visst være Petronelle Løvenskiold Cappelen.

 

kan Bolette være født seest?

 

PETER OG PETRONELLE seest var dem tvillinger av JENS PETER SEEST? BOLETTE seest etter mors pikenavn? en Henry Hagerup? seest. sønn av Bolette Jenssen? Leiv Thorbjørn og Henry Rangnvald var tvillinger født i 1895/1897. bodde en periode i idd. så bodde Henry i vinger. Eidskog,,,se kirkebok prestebok. Leiv i brandval. Se. Kirkebok i brandval.Bodde hos arbeidsfolk /husmannsplasser under Hagerup gårder. Bolette jobbet som arkivar i utenriksdepartementet. i 1896 I adresse bøker var hun borte.Oppholdt hun seg i Italia på den tiden.? Hennes mann døde da. I 1906 forsvant hun fra alle kirkebøker.Noen sa at hun /noen av familien hadde tenkt å hente Leiv min Bestefar da han var 9 år. altså hjem til opprinnelige familie. Han var pleie barn til Hans Eriksen Kabberud i vinger og Helene Amundsen Modusen.grue finnskogen. søster til Eriksen Kabberud var fosterforeldre til Henry. Han ble med til Oslo. Leiv ble boende på Haukåsbrua. Noen Broen av Hans og Helene etterkommere sa at Leiv ikke ville ha blitt med og fikk være på Broen. hokkåsbroen. SENBroen. da var Bolette der da i 1904 /1905. Alle stedene har vært husmann plasser for Hagerup folk. Kunne Bolette ha født sine barn tvillinger i Italia. tenker på fødselsattest.? BOLETTE var datter av Petronelle seest? Cappelen Løvenskiold. min Bestefar Leiv Broen født Jenssen. kon firmaet på Roverud gård 14år.. Torvald Meyer med familie bodde der før han flyttet til Ovra i vinger..Altså Løvenskiold gården.Bolettes pikenavn...Jenssen eller Nicolaisen Mulig Petronelle født 1832. hadde vært gift seest fra Danmark før hun ble gift med Wilhelm Nicolaisen. Mor til Petronelle kom fra Bamble i Telemark og het edel Margrete Meyer.Løvenskiold. fra Danmark. Mulig moren hennes het Christine Smith. hennes mor igjen het Antoinette Meyer. Fra Danmark.Er det noen her som kjenner til folkene jeg skriver om her? Og hvor det ble av Bolette i 1906? Hun hadde bodd i Utah før. reiste hun dit. Hun tilhørte mormonerkirke i Salt Lake City. Er hun begravet der? Vet noen om dette så vil jeg gjerne høre om min den gang ukjente Oldemor Bolette. VET NOEN OM HENNES HELE NAVN ER Amalie Bolette Lucia Jensine

Jenssen Cardone..Hennes mann var 20år eldre enn henne. barnelege f.1842 i Torino i Italia. Mormonerkirke som utvandret til Salt Lake City i Utah. Skriv så gjerne masse svar til meg. Hvis dere kjenner til Bolette. Mitt av er Hild-alice Knutsen. Min mail er Alicehildk@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp nummer 79

 

Oslo fylke, Trefoldighet i Oslo, Ministerialbok nr. I 2 (1863-1870), Fødte og døpte 1864, Side 52
Permanent bilde-ID: kb20060213050055
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. :-)

 

Dette var mye på èn gang og det ble litt uoversiktlig å lese. For andre som skal sette seg inn i dette, er det kanskje lettere å begynne på begynnelsen ved å finne kilder til opplysningene dine. Jeg begynner med å legge inn noen lenker, slik at ikke flere må lete etter det samme.

 

Din bestefar Leif Karlsen hos pleieforeldrene i Brandval i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036406003154

 

Her står det at han er født 30.04.1897 i Brandval og vi finner dåpen hans her:

Hedmark fylke, Brandval i Brandval, Ministerialbok nr. 3 (1894-1909), Fødte og døpte 1897, Side 38

Permanent bilde-ID: kb20060604070040

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060604070040

(Nr. 26 -øverst)

 

Foreldre er ungkar, husmannssønn Karl Kareliussen (f. 1880) og pike, husmannsdatter Bolette Jensen (f. 1863). Merknaden til høyre forteller at det er Bolettes andre leiermål, dvs. hun har fått barn utenfor ekteskap også tidligere.

 

Merk at Leif ikke er tvilling.

 

Leif på samme sted også i 1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037059002728

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Bolette som blir mor til Leif som senere er pleiebarn hos Hans Eriksen på Hokaasbroen er husmannsdatter..

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 938

 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll nr. B 3 (1905-1907), Dødsfallsprotokollside, Side 138
Permanent bilde-ID: sk20090513390401
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 38

 

Oslo fylke, Frogner i Oslo, Ministerialbok nr. 4 (1898-1921), Døde og begravede 1906, Side 193
Permanent bilde-ID: kb20061123320870
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sikre opplysninger og hva er spekulasjoner? Hvorfor denne Bolette?

  

Den Bolette som blir mor til Leif som senere er pleiebarn hos Hans Eriksen på Hokaasbroen er husmannsdatter..

.

Når og hvor døde bestefaren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter skriver at guttene var tvillinger og het Leiv Thorbjørn og Henry Ragnvald.

 

Henry Ragnvald var pleiebarn f 1897 i Kristiania,ifølge telling 1900.

(Nederst på listen)

Pleiebarn hos Waldemar Hagerup.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=365&bnr=0003&lnr=12

 

Ifølge telling 1910 var Henry Ragnvald Seest@Sust født 24.07.1897.

Pleiebarn hos Waldemar Hagerup.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0301&kenr=103&bnr=0035&lnr=11

 

Har ikke funnet dåpen enda.

 

Er trådstarter sine opplysninger korrekte?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det da helt klart være en salig sammenblanding av to forskjellige damer ved navn Bolette som begge ble født samme år.

 

Bolette Sofie Nicolaysen døde i Kristiania som frøken med fire søsken som etterlatte. Hun kan altså ikke være den samme som utvandret enten til Italia eller Utah. Jeg tror man trygt kan se bort fra henne.

 

Husmannsdatteren Bolette Jensen er nok mere aktuell her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Trådstarter bør endre tematittelen,med litt mere informasjon om hva hun søker.

Anonym tematittel fenger lite for de som skal hjelpe.

Gå til innlegg 1,trykk rediger,deretter kan du endre tematittel og tematekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en merknad i Ministerialboka (#14) som jeg ikke klarer å lese helt og fullstendig, men det dreier seg visst om at navnet Seest er beskyttet og at Henry Ragnvald ikke får bruke det.

I klokkerboka (#15) Står det også noe om pleieforeldrene Hagerup. Jeg klarer ikke å tyde det. Men det ser jo ut til at gutten ble overlatt pleieforeldrene allerede ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen klart å finne om det er noen forbindelse mellom Bolette Jensen og navnet Seest, eller Henry Ragnvald?

 

Enig i at trådstarter burde forandre på både tittelen og selve innlegget, slik at det blir mere oversiktlig. Hva med å nevne navn fødested og -år på den av foreldrene som er etterkommer av Bolette? Og deretter det samme for neste generasjon bakover? Da hadde vi sluppet å lete i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,helt enig med deg,Inger.

Vrient å lete når opplysningene fra trådstarter ikke stemmer.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den basen (#20) framgår det at moren til Henry Ragnvald het Marie Hagerup, og hun var datter av de som ble HR sine pleieforeldre.

Men i samme base forekommer det ikke noen Bolette Jensen.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.