Gå til innhold
Arkivverket
Gaute Zøllner

Tydehjelp av begravelse David Middelthun i 1804

Recommended Posts

Gunnar Sigdestad

Kl. 1 1/2 slet [gravlagt] under Stolene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Even Stormoen

Glarmester [Glassmester] David Middethun gl: 62 Aar

Kl[okken] 1 1/2 slet under Stolene     Rt(?) 20 – 22

x x x J ringet for Gelmejdens Kone

Tja, den 62 år gamle glassmesteren ble muligens begravet klokken halv to under stolene i kirken. «Rt»-tegnet med påfølgende tall er en gåte for meg, og hva klokkeringingen for Gelmuydens kone har med saken å gjøre, må jeg tilstå at jeg heller ikke fatter helt  . . .

Alt i alt en mager hjelp, men dog.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gaute Zøllner

Takk for svar, Gunnar og Even.

Gravlagt kl. halv to ok, men under stolene ? Er det under kirkegulvet det menes kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Det er under kyrkjegolvet, ja.... Nokså vanleg mellom dei som hadde råd, og det var gjævare enn kyrkjegarden.  Det er nokre som vert sette ned "i kjælderen", nokon "i muret Grav", nokon "i Taarn Dørren" ...  Det var sikkert endå gjævare. 

Det står vel "Rd 20-22"; eg vil tru at det er adressa i det bergenske rode-systemet.

Klokkeringinga for Gelmuydens kone har ikkje noko med saka å gjere. Det skjedde fire dagar seinare, og er tilfeldigvis det neste som er innført.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Even Stormoen

Det står vel "Rd 20-22"; eg vil tru at det er adressa i det bergenske rode-systemet.

For en bergenser som er meget vel bekjent med rodene og deres nummere i løpet av mange års slektsgranskning, er det utrooolig flaut at det klarte å gå ham (meg) hus forbi i denne sammenhengen. (Lang oppgitt utpust ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gaute Zøllner

Takker for oppklaringen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.