Gå til innhold
Arkivverket

Martin Kristoffer Olufsen født 24 Juni 1922 Kristiansand


Ørn Pedersen Myhre
 Del

Recommended Posts

Hei

 

En venn av familien fra Canada vet veldig lite om sin fars bakgrunn. Så vi prøver å hjelpe han å finne ut mer. 

 

Det eneste vår venn vet er at han het Martin Kristoffer Olufsen, født 24. Juni 1922 i Kristiansand. Martin døde 22.Januar 2007 i Vancouver BC i Canada. Vår venn der borte vet ingenting om Martins far og linjen bakover fra Martin. 

 

Martin kom over til Canada med sin kone Signy Katinka Olufsen 12. April 1957, de tok fly via København. Signy er født 10 05 1918 i Norge og døde 28 Mai 1985 i Vancouver BC. Martin og Signy fikk 2 sønner, Roger og Tor. Begge ble født i Norge og fulgte med over. 

 

Utfordringen er denne:

 

Vår venn der borte har prøvd selv å lete etter Martins foreldre og besteforeldre. Men uten hell. Vi har begynt å lete selv, og vi har sett igjennom alle kirkebøker for Kristiansand for 1922 uten å finne Martins dåp. Så det begynner å bli tydelig at kanskje Martin ikke var født i selve Kristiansand, men at Kristiansand er mere ment å forstå som Sørlandet generelt. 

Vi leter videre selv i kirkebøker også utenfor Kristiansand, men om det er noen som snubler over en Martin Kristoffer Olufsen født 24.Juni 1922, så setter vi pris på hjelp.

 

På forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å legge inn denne opplysningen:

 

Kona Signy Katinka var datter av Karl Blom og Olga Olsen.

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FLKT-VC7

 

MyHeritage:

Signy Katinka Olufsen (født Blom), født 1918

Signy Katinka Olufsen (født Blom) ble født på dag måned 1918, til Karl Alfred Blom og Olga Regine Blom.

Karl ble født på 23 november 1889.

Olga ble født på 10 desember 1889.

Signy hadde 11 søsken: Halfrid Jakobine Blom, Torvald Odin Blom og 9 søsken i tillegg.

Signy avgikk med døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i blinde, men en Martin Kristoffer Olufsen blir døpt 24.6.1920 i Grindheim sokn i Etne - dvs korrekt dato, men ikke år.

Far: Arb. Wilmar Kornelius Olufsen, mor: Ragnhild Bergitte Sivertsen.

Etter Etne-soga 5 er far fra Målselv og mor fra Kristiansund - dvs sistnevnte en bokstav fra Kristiansand...

 

Famlien bodde nok bare en kort tid i Etne.

 

Om dette er "far off" - så lykke til med søket videre.

 

Jarleif

Endret av Jarleif Nordheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg er enig i at det ville være lurt å finne vielsen mellom Martin og Signy. Men ingen vet hvor de ble gift. Vi tenkte å ta utgangspunkt i det at han var født i Kristiansand også jobbe oss bakover fra der. Men som tidligere nevnt, så finner vi han ikke i dåpsbøkene og kirkebøkene for Kristisand i 1922.

 

Den ene sønnen som fremdeles er i live der borte (han som vi gjør dette for) vet veldig lite om sin fars side. Hans far snakket aldri noen ting om Norge når de kom over i 57, så hans fars side har alltid vært ett mysterium for han. Derfor vet han ikke selv hvor foreldrene ble gift, det eneste han vet er at faren er født i Kristiansand.

 

Sønnen har heller ikke så mange hyggelige minner fra sin barndom i Norge, men nå har han ett ønske om å finne ut mer om sin fars side.

 

Så vi holder på nå å lete i kirkebøker i de omkringliggende områdene for Kristiansand, for om kommune inndelingen var forskjellig da i forhold til nå, så kanskje vi finner han i alt fra Vennesla-Vågsbygd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle kvinner ved Signy, født i 1918, så finner jeg ingen som har giftet seg med noen Martin Kristoffer Olufsen. Så jeg har vært inne på samme tanke selv, at jeg kunne funnet Martin og mer om hans foreldre gjennom vielsen mellom han og Signy. Men så langt uten hell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr: #5

 

Et skudd i blinde, men en Martin Kristoffer Olufsen blir døpt 24.6.1922 i Grindheim sokn i Etne - dvs korrekt dato, men ikke år.

Far: Arb. Wilmar Kornelius Olufsen, mor: Ragnhild Bergitte Sivertsen.

 

Jeg er ikke så sikker på om det er galt.

 

Etne-soga 5, side 72 nevner en sønn, Reidar.

 

legacy.com/obituaries/

 

"OLUFSEN _ Martin. Born in Kristiansand, Norway on June 24, 1922. Passed peacefully on January 22, 2007. Predeceased by brother Reidar Olufsen and wife Signy. Survived by son Tor Olufsen (Laura) and Family. Sadly missed by many relatives and friends in Norway and Canada. No service by request. A celebration of life will be held at a later date."

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søkt "fritt i Norge" var det med bakgrunn i tidligere henvendelser fra Nord-Amerika med "sikre" opplysninger om hvor personer var født. Svært ofte har det vist seg at slike er feilaktige - kanskje et siste bosted er blitt til fødested mv. 

I Etneboka er visst Reidar også omtalt som Veiber..

 

Ellers er jo Signe Katinka registrert på Geni.com og med mann Olufsen, men med privat profil på ham.
Du kan ev ta kontakt med profiladministrator.

 

Mvh Jarleif

Endret av Jarleif Nordheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har vært inne på samme tanke som deg, litt derfor jeg tenkte at det kunne kanskje være hvor som helst på Sørlandet også. Skal se nærmere på det om det kan være ett blindspor eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å legge inn noen opplysninger fra FS.

 

Hilmar Kornelius Olufsen Death Registration

 

"Ragnhild Sivertsen
mentioned in the record of Hilmar Kornelius Olufsen
Name     Ragnhild Sivertsen
Gender    Unknown
Husband     Hilmar Kornelius Olufsen
Other information in the record of
from British Columbia Death Registrations
Name     Hilmar Kornelius Olufsen
Event Type     Death
Event Date     21 Jan 1970
Event Place     Vancouver, British Columbia, Canada
Gender     Male
Age     77
Marital Status     Married
Birth Date     02 Jun 1892
Birth Year (Estimated)     1893
Birthplace     Maalselv, Norway"

 

Mulig jeg er helt ute på "viddene"!!!

Endret av Cathrin Jegersberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at det ikke er rett, men jeg skal heller ikke si at det er rett, for Tor i Canada har aldri nevnt noen Hilmar eller Ragnhild. Og han har aldri nevnt forbindelser til Målselv. Han har nevnt Kristiansand i forbindelse med faren, Hadsel i forbindelse med moren. Men Reidar broren har han ikke ville snakke så mye om, så han vet vi ingenting om i grunnen. Men det er ikke så lang avstand fra Hadsel til Harstad, så Reidar kan ha blitt igjen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så adressen på Ragnhild og googlet den, så minner det huset på den adressen veldig med der Tor bor i dag. Jeg har vært der på besøk hos han kun 1 gang, og da var det mørkt ute så jeg skal ikke si sikkert det er der. Men når jeg er hjemme fra jobb, så skal jeg se litt mer på det. For det kan være det faktiske er Ragnhild og Hilmar. Men om det er det, så lurer jeg veldig på hvorfor Tor mener at faren hans var født i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dødsattestene er det ført samme adr. (1449 W 64th Av.) på Hilmar, Ragnhild og Signy. I tillegg ser det ut til å være samme Martin Olufsen som har attestert på alle tre dødsattestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så adressen på Ragnhild og googlet den, så minner det huset på den adressen veldig med der Tor bor i dag. Jeg har vært der på besøk hos han kun 1 gang, og da var det mørkt ute så jeg skal ikke si sikkert det er der. Men når jeg er hjemme fra jobb, så skal jeg se litt mer på det. For det kan være det faktiske er Ragnhild og Hilmar. Men om det er det, så lurer jeg veldig på hvorfor Tor mener at faren hans var født i Kristiansand.

Han har kanskje rota litt med fødested og personer?

Du skrev at han kjente lite til faren's linje bakover.

Mora til Martin Kristoffer var jo født i Kristiansund.Han kan jo ha trodd det gjaldt faren,og blanda navna Kristiansund og Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte litt av pausen på jobben til å se nærmere på det.

 

Det må være rett person, så Martin ser virkelig ut til å være født i Etne. Og jeg fant at Reidar broren heter Kornelius til mellomnavn, samme som faren.

 

Så da har vår venn Tor i Canada blandet sammen Kristiansund og Kristiansand. Det blir mer logisk. Og det ligger i bakhodet mitt at Tor nevnte for meg når jeg var der på besøk at han bodde i samme hus som sin far hadde bodd i, som da stemmer med dødsattestene.

 

Når jeg er hjemme fra jobb, så må jeg prøve å finne ut litt mer bakgrunsstoff til vår venn i Canada.

 

Virker som de har levd ett hardt liv den familien der.

Endret av ornmyhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.