Gå til innhold
Arkivverket

Faddere i Blaker


Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å lese fadderne på denne dåpen. Særlig hvor de starter og stopper. Er det noen som kan hjelpe?

Dåp Martin Olsen, nr 14-1887 f. 16 juni, døbt 31 juli

SAO, Aurskog prestekontor Kirkebøker, F/Fb/L0001: Ministerialbok nr. II 1, 1878-1909, s. 39

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060314010885

 

 

Martin emigrerte til USA i 1906 og bosatte seg i Portland City, Cumberland, ME. Driver nå med å sjekke sporene etter ham der. Han har endel etterkommere i South Portland og andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser faddere slik: 'Hmdk. Inger Andersdtr Fosberg, Sypige Anne Andreasdtr ibid, Hmd Andreas Helgesen ibid, Hsøn Anders Andreassen ibid, Gdm. Andreas Martinussen Indgjerd.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fadder Andreas Helgesen Fossberg var broren til Maren Helgesdtr, Martin Olsens farmor.

Andreas Helgesen var gift med Inger Marie Andersdtr (fadder)

De hadde barna:

Hans  f 1857

Dorthea f 1861 (til USA)

Anne (kalte seg Anna) f 1864 (fadder) gift Wethal  (min oldemor)

Anders f 1867 (fadder)

Karen f 1871

Christian f 1874 (til USA)

Ole f 1876

 

 I 1910 bor Martin Olsen I Yarmouth, Cumberland, Maine hos Dorthea Andreasdtr Fossberg (Dorothy Johnson). 

Dorthea var gift med Christopher A Johnson de hadde barna Inger Marie kalt Minnie og Frederick Alfred kalt Fred

I 1910 bor også Dortheas bror Christian sammen med dem.

 

Både Dorthea og Christian har etterkommere som bor i New Hampshire og Maine.

 

Hilsen

Åse W. Holen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen og utfyllende opplysninger om USA. Da kan jeg nok finne folketellingen.

 

Martin flyttet videre til South Portland i Maine og giftet seg først med svenske Hannah Wlihelmina Rudquist. Hun døde 22 desember av Spanskesyken som frembrakte prematur fødsel, dødfødt. Begge døde. Hun etterlot seg tre levende barn. Carl Harold Olsen 1913, Doris Olsen 1916 og Olga Marie 1915.

I 1920 giftet Martin seg igjen med Josephine Augesen, norskfødt. De får sammen barnet Irene 1920.

 

Broren Kristian var også et par turer til USA, hans kone var med den ene gangen og fødte datteren Blanche i Portland i mai 1906. Han var visstnok der i ca ti år og sparte penger til kjøp av gård.

 

I 1934 besøker Martin, Josephine og Irene Norge og slekta på Blaker. Min svigermor, Kristians datter Else, snakket om dem og hadde bildet av Martin og Josephine med alle 4 barna.

mvh
Inger Svindahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.