Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker fra Røyken, Buskerud.


Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Jeg har lenge ventet på at flere av kirkebøkene fra Røyken skal bli lagt ut. Nå viser det seg at kirkekontoret sitter på flere utskrevne bøker. Har Statsarkivet noe hjemmel til å forlange disse utlevert? Viser til min korrespondanse med kirkekontoret.

                                                     ******************************************************************

Hei.

Jeg har et spørsmål om hvorfor kirkebøkene for Røyken ikke er med i digitalarkivets scannede kirkebøker. De stopper på døbte i 1918 og fødselsregisteret er til 1927. Konfirmerte stopper i 1911 og vielser har et gap mellom 1918  og lysninger i 1965.Gravlagte går bare til 1917.
Hvor er kirkebøkene som skal inneholde disse opplysningene. Sperrefristene er slik:

Direkte fra Digitalarkivet:

    Fødte og døpte t.o.m. 1930
    Konfirmerte t.o.m. 1934
    Viede, trolovede og lysninger – ingen begrensning
    Viede (borgelig) t.o.m. 1954
    Døde, begravede og dødfødte t.o.m. 1934
    Inn- og utflyttede – ingen begrensning
    Inn- og utmeldte av statskirken t.o.m. 1954
    Lister angående dissentere t.o.m. 1954.

Statsarkivet i Kongsberg kan ikke gi meg noe svar. Antar derfor at disse kirkebøkene ikke er innlevert. Jeg er slektsgransker og derfor meget intresert i å få disse på nett, da man etter at de fleste kirkebøkene er blitt digitalisert ikke lenger får lov å selv se i de orginale.

Håper på et posetivt svar.

Mvh.Mette Fausko

 

Postboks Røyken Kirkelige Fellesråd <post@royken.kirken.no>

18. nov. (for 4 dager siden)

til meg

Hei,

Beklager at du ikke har fått svar.

Vi har mange bøker på kontoret.

Jeg ser at flere av dem kan vi oversende til neste år.

Dette pga at det siste som ble skrevet i dem er  for 80 år siden.

De bøkene som blir sendt inn er 80 i eller eldre.

Der det er ting som er skrevet inn før den 80-årsgrens – blir bøkene liggende på kontoret.

 

Regner med at det du leter etter er her på kontoret ennå.

 

( har ikke dessverre tid til å sjekke det i dag….)

 

I de bøken vi har her – er det ikke allmenn innsyn. Der må jeg evt. sjekke for deg – og gi deg tilbakemelding på det jeg finner. Bøkene er ikke åpen for allmenheten.

 

Håper dette ble litt svar på dine spørsmål

 

Mvh

 

Heidi Kjølseth

Daglig leder for menighetene

Mail: heidi@royken.kirken.no

Mobil: 91686447

Tlf. 31292795

 

Mette Fausko <mettfaus@gmail.com>

18. nov. (for 4 dager siden)

til Postboks
Takk for svar. Det er veldig frusterende at et kirkesogn "sitter" på kirkebøker som er utskrevet, og som ikke er under reglene om sperrefrister.  Og ikke har vi ,publikum, tilgang til bøkene heller om vi møter opp på kontoret. Røyken er et gammelt sogn hvor mange slektgranskere leter etter sin slekt. Håper dere sender inn det dere har.
Se linker til Arkiverket ang. sperrefrister og digitalisering.

Mvh.Mette Fausko

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Kirkeboeker

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Kirkeboeker/Sperrefrister-for-skanna-kyrkjeboeker

 

                               **************************************************************************************************************

Håper dere på arkivet kan ta tak i dette. Mvh.Mette Fausko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi viser til svaret fra kirkekontoret.

 

Regelen er at kirkebøkene ikke skal avleveres til oss før 80 år etter siste innførsel. I tillegg er det oppgitt at bøkene inneholder opplysninger utover de oppgitte sperrefrister, og de vil derfor heller ikke være åpne for allmenheten etter at de kommer hit til Kongsberg.

 

Vennlig hilsen
Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å supplere svaret til Statsarkivet i Kongsberg med noen Digitalarkivet-perspektiver.

 

Man må her skille mellom hva som er taushetsbelagt, hva som kan legges ut fritt tilgjengelig på Internett, og hvilke regler som gjelder for avlevering.

 

Mht avlevering har prestekontorene - som referert - anledning til å beholde ministerialbøkene i 80 år etter at de er utskrevet. Det har sammenheng med at ministerialbøkene er sokneprestens register over utførte kirkelige handlinger, og soknepresten har bruk for dette registeret i sitt arbeid, f.eks. til å skrive ut attester. Ministerialbøkene er altså ikke nødvendigvis ute av bruk, selv om de er utskrevet.

 

Mht taushetsplikt er det de enkelte opplysningene, og ikke kirkebøkene i seg selv, som er taushetsbelagte. Jf. Forvaltningslovens § 13 gjelder 60 års taushetsplikt for opplysninger om noens personlige forhold. Det heter: "Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige." Følgelig er det mange opplysninger i kirkebøkene som ikke er taushetsbelagte, men i ei kirkebok vil det alltid forekomme en del taushetsbelagte opplysninger. Siden opplysninger om sterke adopsjoner (fra 1935) er omfattet av 100 års taushetsplikt, kan statsarkivene på sine lesesaler i praksis ikke låne ut kirkebøker som omfatter tida etter 1930, i alle fall ikke uten at en saksbehandler først vurderer kirkebokas innhold. Det hjelper ikke at ei kirkebok begynner i 1880, hvis den slutter i 1940!

 

Mht publisering i Digitalarkivet har vi flere muligheter, men også flere begrensninger:

  • Mulighetene består i at vi kan sperre bilde for bilde, slik at vi kan gjøre tilgjengelige de delene av kirkebøkene som det ikke er grunn til å tro inneholder taushetsbelagte opplysninger. I ei kirkebok som dekker perioden 1925-1940, som på en lesesal ville vært sperret for bruk, har vi kommet fram til at vi pr. 2016 kan tilgjengeliggjøre døpte t.o.m. 1929, konfirmerte t.o.m. 1934, gifte uten begrensninger og gravlagte t.o.m. 1936.
  • Begrensningene består i at opplysninger som ikke er taushetsbelagte, likevel kan være av en slik art at de ikke skal ligge fritt tilgjengelige på Internett. Et eksempel på dette er personnummer, som ikke omfattes av taushetsplikten i Forvaltningslovens § 13 (jf. over), men som jf. Forskrift til offentligloven § 7 likevel ikke kan legges ut på Internett. Det er derfor mye arkivmateriale som ikke er taushetsbelagt, og som følgelig er fritt tilgjengelig på Arkivverkets lesesaler, men som vi ikke kan legge fritt tilgjengelig i Digitalarkivet.

Dersom ministerialbøkene du etterspør hadde blitt avlevert, ville de - som Statsarkivet i Kongsberg skriver - ikke vært tilgjengelige på lesesalen. Vi kunne nok likevel gjort (enkelte av) ministerialbøkene delvis tilgjengelige i Digitalarkivet. Men først må vi altså forholde oss til at ministerialbøkene ennå er i bruk på prestekontoret i Røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Alt som er komt inn av kirkebøker fra Røyken er registrert og lagt ut på Arkivportalen. Du finner dem her:

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-04000000000812?ins=SAKO

 

Ikke alle disse er komt ut i Digitalarkivet ennå, men kirkebøker er blant det arkivmaterialet som er prioritert for digitalisering.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.