Gå til innhold
Arkivverket

Danske embetsmenn i Norge på 1600 tallet.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har forsket på Danske embetsmenn i Norge på 1600 tallet ?

Jeg skulle gjerne hatt ytterligere opplysninger om en Christopher Munch, som var Sorenskriver på Helgeland fra før 1640 og blev bosatt på Leines i nuv. Leirfjord ca. 1651-1668. Hans kone er ukjent.

Hans sønner var i 1666: Oluf, f.c. 1629, Erich, f.c. 1636, Rasmus, f.c. 1643, og Guttorm, f.c. 1650. Man kan vel fornode at det var noen døtre innimellom.

Det er ikke opplyst hvor denne Christopher Munch kom fra. Ei heller hvor det blev av hans sønner og man kan vel kanskje formode at de evt. reiste tilbake til Danmark ? 

Dersom noen har forsket på embetsmanns slekter i Danmark, kunne det jo være at det var spor å finne etter denne familien. M.v.h. Alv Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av danske embetsmenn i Norge på 1600-tallet

 

Jeg har ikke gått løs på den danske embetsstanden som virket i Christiania etter 1625.  Jeg veit om Johan Garman og Niels Toller begge borgere av Christiania, embetsmenn og oppkjøpere.

Jeg har jobbet med danske offiserer som slo seg ned i Norge på steder som blei kalt for offisergårder. Vedrørende 1600-tallet har jeg i en artikkel i Vestoppland slektshistoriske tidsskrift 2016 nr.2, hvor jeg har tatt med offiserslekter av dansk opprinnelse på Toten.  Ellers vil jeg jo nevne regimentskriver Jens Jensen som i 1679 tok i bruk offisergården Mellom Asak i Skedsmo. Han tilhørte embetsstanden, og fikk stor makt i Skedsmo. Alt tyder på at han kom fra Danmark. Jeg har tidligere stilt spørsmål om hans herkomst i Digitalarkivet, men har ikke fått svar.

Endret av Per Otto Egeberg Asak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk skal du ha, selv om dette ikke gav noe svar på mitt spørsmål. Jeg hadde vel helst håpet at noen hadde forsøkt å finne ut hvor det blev av dansker som blev embetsmenn i Norge. Det må jo ha vært ganske mange av de.

At jeg ville gjette på at den aktuelle Christopher Munch kanskje var en danske, beror på at det ikke synes å finnes andre spor etter hverkan ham eller hans sønner i publiserte kilder i Norge, enn det som er publisert om Christopher Munch, som Sorenskriver på nevnte gård.

 

En annen ting er at det kom inn en Lensmann på samme gård, Leines i nuv. Leirfjord, Nils Jensen Sahl, f.c. 1651, skifte 1722. Denne har det vært gjettet på at han var Dansk og angivelig fra et sted som skulle hete Sahl i Danmark. Dette uten at det er bekreftet.

Det kunne jo vært artig å finne ut av dette, da det jo blev en stor etterslekt i Norge. M.v.h. Alv  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står iallefall om sorenskriver Christopher Munch i boka "Embetsmenn i Midt-Norge 1536-1700" av Svein Tore Dahl på side 39:Den 05.06.1640 søkte Christopher Munch om

stadfestelse på sorenskriveriet på Helgeland, og i søknaden sier han at han i lang tid hadde betjent embetet. Han fikk denne stadfestelsen, og han nevnes også som sorenskriver

her da han kvitterer et tingvitne den 02.03.1644 og 14.03.1645. Han er også nevnt som sorenskriver på Helgeland i 1653, og kalles da Christopher Muni. Den 29.10.1656 nevnes

han som sorenskriver i et tingvitne, og det samme den 30.05.1657 og 13.06.1658. Han skrev på bøndenes fullmakt til hyllingen i 1661. Da Peder Pettersen Falch søkte om ekspe-

tanse på sorenskriverembetet i 1662 skriver han at daværende sorenskriver Christopher var så gammel og skrøpelig, at han knapt kunne betjene embetet. Christopher kan ikke

ha vært så skrøpelig som Peder Pettersen Falch ville ha det til ifølge boka "Embetsmenn i Nord-Norge 1536-1700", for han var enda sorenskriver på Helgeland ved manntallet

1665. Enda i 1670 var Christopher sorenskriver her, og da søkte også Petter Pedersen Falch om stadfestelse på sitt ekspektansebrev 

 

Han var kirkeverge for Alstahaug kirke i årene 1646-59, og for Dolstad kirke i årene 1655-58. I 1665 bodde han på Leines i Alstahaug fjerding, og er da oppgitt å være 64 år

(altså født ca 1601). Disse sønnene nevnes: Oluff som var 37 år i 1665(født ca 1638, Erick som var 30 år i 1665(født ca 1635)Rasmus som var 23 år(født ca 1642) og Guttorm

som var 16 år i 1665(født ca 1649) Forsøker meg på lenke til manntallet 1663-66 for Helgeland og Christopher på Leines der: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bd28MT60&gardpostnr=39&merk=39#ovre

 

Dette gir vel egentlig ikke så mye svar på det du spurte etter, men han var jo sorenskriver på Helgeland i lang tid før 1640 skriver han selv. Det jeg kan se av det Svein Tore Dahl skriver i tidligere nevnte bok er at sorenskriveren som var før Christopher var Laurits Hansen som var sorenskriver på Helgeland fra 1614 til 1628, så en kan vel da regne med at Christopher Munch var sorenskriver på Helgeland fra ca 1628

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for dette Anne Lise. Nei, det er jo ikke noe som gir noen avklaring på hvem Chr. Munch var, eller hvor han kom fra. En mulighet kunne være, dersom noen hadde funnet noe dokument han hadde skrevet under på og hvor han da kanskje hadde brukt segl. Dette kunne jo evt. knytte ham til noen slekt. M.v.h. Alv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.