Gå til innhold
Arkivverket

Bryllup i Flesberg


Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070315660530.jpg

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070315660530

 

Buskerud fylke, Flesberg, Ministerialbok 1816-1834, Ekteviede 1826, side 413. øverst.

 

Kan noen tyde for meg det som står i femte spalte fra venstre på første innførsel: Nr 1 Borger With og Sophie Rømcke.

De var ikke fra Flesberg og jeg lurer på hvorfor de dro til Flesberg for å giftes. Kan teksten i femte spalte belyse det tro?

 

 

 

Beste hilsen

Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Det var fint å få teksten selv om det ikke var veldig opplysende. Nå må jeg lure på hvorfor de måtte ha kongelig bevilling. Var det for å gifte seg utenom eget sogn, tro?

 

Hilsen Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat herfra:

 

Fram til 1918 måtte man søke om kongelig bevilling for vigsel i hjemmet, ekteskap i forbudne ledd (bl.a. søskenbarn), og ved ny ekteskapsinngåelse etter skilsmisse. De kongelige bevillingene finnes i Riksarkivet (og de eldste er trykt). De som fikk kongelig bevilling måtte betale til de fattige. Biskopen skulle fastsette beløpet – derfor finnes det pakkesaker med ekteskapsbevillinger i Bispearkivet (Tamperetten-Konsistorialretten). Fra og med 1918 fikk Fylkesmannen rett til å gi bevilling til ekteskap for personer under lavalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen. Jeg vet ikke om at noen av ektefellene hadde vært gift før, ei heller var de søskenbarn. Så hvorfor de måtte ha kongelig velsignelse er en gåte!

 

mvh

Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Det var fint å få teksten selv om det ikke var veldig opplysende. Nå må jeg lure på hvorfor de måtte ha kongelig bevilling. Var det for å gifte seg utenom eget sogn, tro?

 

 

 

For å gifte seg utanfor bruda sitt sokn, var det nok å avtale det med soknepresten der.

 

Ei mogeleg forklaring på løyvet er at dei ville gifte seg utan lysing - kva no det skulle vere godt for. Det var kanskje gjævare enn å ha lysing (som "alle andre")?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.