Gå til innhold
Arkivverket

Gording (fra Sandefjord) (slekt)


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Sist helg publiserte jeg artikkelen Gording (fra Sandefjord) (slekt) på Slektshistoriewiki . Denne Gording-slekten stammer fra Reidar Christensen Gording (1873-1952) fra Sandefjord.

 

Artikkelen er, som de fleste wikiartiklene, ikke helt ferdig. Selv om artikkelen er godt dokumentert, er det noen kildehenvisninger og faktaopplysninger som skal tilføyes, og språket kan sikkert finpusses.

 

Reidar Christensen Gording hadde fire barn, og jeg vet at jeg ikke har fått på plass datteren Ellens første ekteskap med Finn Borchgrevink ennå, men det fikser jeg i kveld eller senere i uken.

 

Spørsmålet om bakgrunnen for navnet har jeg tenkt en del på, og har pønsket ut en liten teori om at Reidar, som hadde sin bakgrunn i en skipsrederfamilie og med oppvekst i en sjøfartsby, hadde konstruert navnet fra det som på tysk heter Gordinge, men som på 1800-tallet ifølge datidens ordbøker på norsk ble oversatt med gording eller gaarding. Det dreier seg om en repinnretning på råseil. Ev. Gordingstek (en knute). "Gording" var et gjengs uttrykk i det miljøet Reidar vokste opp i. Denne teorien skal jeg utrede nærmere på artikkelens diskusjonsside en av de nærmeste dagene, så dette kan vi komme tilbake til.

 

Det jeg ber om denne gangen er ltit hjelp til å finne dåpsoppføringene til de tre eldste barna, alle født i Kristiania i hhv. 1904, 1905 og 1907:

 

  • Dorothea, f. 7. april 1904 [ser at FamilySearch henviser til dåp i Sandefjord]
  • Ellen Serine, f. 26. september 1905
  • Elisabeth, f. 2. oktober 1907

 

Jeg trodde jo på forhånd at dette skulle være såre enkelt. I 1906 var Reidar Gording bosatt i Grænsen 19 (eller var det legekontoret?), men var også registrert med adressen Niels Juels gade 66, jf. Kristiania adressebok.

 

Jeg har sjekket kirkebøker for Frogner, Uranienborg og Vår Frelser uten hell. Har også sjekket konfirmasjonsprotokollen for Vestre Aker (familien bodde senere på Breidablikk (hvor nå enn det er) på Slemdal i Aker uten å finne noe. Men øynene kan jo svikte av og til. Så mens jeg beveger meg inn i eksistensiell krise vedrørende mine evner som slektsforsker, håper jeg at noen kan se på saken med nye øyne. :-)

 

Takker på forhånd!

 

Dag T. Hoelseth

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BreidablikkveienLjan, Bydel Nordstrand i Oslo, går fra Solveien og nordover langs Østfoldbanen. Veien ble anlagt i 1898, som atkomst til eiendommen Retiro. Det opprinnelige navnet var derfor Retiroveien, men i 1917 ble dette endra til Breidablikkveien, etter eiendommen Breidablikk (Solveien 146).

Kilder og litteratur

 

Dorothea er født 0704 1904 døpt 0307  1904 i Sandefjord

kb20060628070330

 

Og i FS

https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bsurname%3Agording~%20%2Bbirth_place%3Anorway~%20%2Bbirth_year%3A1904-1909~

Endret av Terje Alfheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2. Takk skal du ha, men det må være feil. Breidablikk i dette tilfellet lå på Slemdal. Har flere kilder, men klarer ikke å hoste opp alle her og nå, bortsett fra denne:

 

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Ellen_(Lilleba)_Ihlen

Står ellers Slemdal i dåpsoppføringen for Reidar Julius. og det var der familien bodde i mange år fremover. Muligens nøyaktig adresse dukker opp hvis jeg leter frem en senere adressebok ...

 

DTh

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2. Takk skal du ha, men det må være feil. Breidablikk i dette tilfellet lå på Slemdal. Har flere kilder, men klarer ikke å hoste opp alle her og nå, bortsett fra denne:

 

Breidablikk er vel i dette tilfellet navnet på eiendommen Gording bodde på. Det finnes hundrevis av eiendommer ved navn Breidablikk/Breidablik i Norge, jf. matrikkelutkastet 1950 (som dessverre ikke omfatter Aker). Breidablik(k), Balders bolig i norrøn mytologi, synes å ha vært et populært navn på tomter i villastrøk.

 

Lykke til med denne gordi(ng)ske knuten.

Breidablikk er vel i dette tilfellet navnet på eiendommen Gording bodde på. Det finnes hundrevis av eiendommer ved navn Breidablikk/Breidablik i Norge, jf. matrikkelutkastet 1950 (som dessverre ikke omfatter Aker). Breidablik(k), Balders bolig i norrøn mytologi, synes å ha vært et populært navn på tomter i villastrøk.

 

Reidar Gordings Breidablikk er gnr. 41 bnr. 32 i Oslo med adresse Slemdalsvingen 29A. Se panteregister og/eller bestill grunnboksbladet for eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til alle sammen for god dugnadsånd og hjelp til å finne henvisningene og til å besvare spørsmålet om Breidablikk. Jeg fikk tilogmed et par vielser på kjøpet også! Strålende! Litt beskjemmet over at jeg overså dåpsoppføringene for Ellen og Elisabeth i Uranienborg, men noen ganger stirrer man seg blind...

 

Har begynt å legge inn informasjonen om Dorothea og skal gradvis ta de andre søsknene også.

 

#6. Kristian: Jeg kunne kanskje ha formulert meg litt annerledes - har lagt merke til at det er mange steder i Norge som heter Breidablik(k). Fint at du og Terje fant frem til den rette eiendommen. Ser man på bilder av dagens eiendom er det åpenbart at det opprinnelige huset er revet. Får se hva kildene du refererte til kan klargjøre.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.