Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke fødselsbekreftelser i kirkeboka


Olav S. Larssen
 Del

Recommended Posts

Peder Christophersen og Sophia(e)Nielsdatter giftet seg 5. jan 1815 i Verdal pr.gj. Iflg folketellinga 1815, var Peder 24 år og Sophia 28. De bodde da på Ydse gård (vald) første året. Flyttet til Husbye året etter. Så Solberg gård og antagelig

til slutt Qvamsvald. Sophia døde der 1850. Deres fødselsbekreftelser og Peders

dødsår, finner jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut det samme fra før etter mange timer i kirkeboka.Paret hadde 7 barn: Christopher 1814,Niels

1816, Johannes 1820, Elen 1823, Andreas 1825, min tippoldefar som flyttet til Lofoten, Ole 1827 og

Petter 1830. Har også funnet komfirmantopplysningene på alle, bortsett fra Elen, som jeg heller ikke har

funnet død. Foreldrenes navn er det samme på alle, bortsett fra hos Andreas hvor det står Johanna(e?)

etter Sophia. Bosted på alle etter ca 1835 er Qvamsvald hvor også Sophia døde i 1850,64 år.

Endret av Olav S. Larssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jobber enda med Sophie Nielsdatter og Peder Christophersen Verdal. Siden begge er notert i Sjeleregisteret for Verdal i 1809, Sophie på gården Nordre Holme, og Peder på Aspås. Dette har fått meg til å lete utenfor Verdal prg. Peders eldste sønn, Christopher, flyttet til Folda prg Nordland og bosetter seg der. Så viser det seg at to av brødrene flytter også nordover. Ole til Nesna, og min oldefar Andreas ti Lofoten. Da finner jeg en Peder Christophersen f 1791 i Nordfjord Folda nærmere bestemt Bakkemoen.  Søsknene,  til Peder er komfirmert i Folda prg, men ikke Peder. Kan dette være han jeg har lett etter, flyttet som ung til Verdal?

Så er det Sophie. Lars E. Øyane nevnte her i Forum en gang om Marthe ( Maritte ) Olsdatter f 1746, som hadde ei tvillingsøster, Ingeborg, og kom fra Årdal. Marthe giftet seg med Niels Paulsen. De fikk også tvillinger, Ole og Sophie f 1789. Marthe døde muligens mellom 1802 og 1805. Niels døde 1805. Fant Ole komfirmert i Årdal, men ikke Sophie. Hvis Sophie flyttet til Verdal etter at foreldrene døde,? kan letingen være over. 

Endret av Olav S. Larssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Slektsboka for Sørfold:

Peder Christophersen f. 1791 Bakkemoen i Folda ble gift i 1812 med Johanna Pedersdtr. fra Nordfjord i Folda. De fikk 5 barn. Peder døde i Nordfjord i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe deg.

Har selv forfedre fra Verdal og vet hvor vanskelig det er å finne frem i bygdebøkene derfra.
Finner dette i Verdalsboka: Heimer og folk Volhaugen 1800-1940 side 304 (ligger på Nasjonalbiblioteket)

 

Peder Christophersen (1785-1827) og Sofie Nilsdtr. (1786-1850) Både Peder og Sofie var på Ydse når de giftet seg i 1815

Peder var født på Leklemsvald. Sofie var født på Kvamsvald. Sofie døde som legdslem på Tuset.

Peder og Sofie fikk 7 barn.

B1. Kristoffer f. 1814 på Reitan. Fisker på Brennsund, Kjerringøy i Folden. Gifte med Oline Olsdtr. f. 1823 i Folden.

B2. Nils f. 1817 på Huseby, d. 1893 på Stiklestad. Gift 2 ganger.

B3. Johannes f. 1823 på Huseby

B4. Elen f. 1823 på Huseby

B5. Andreas f. 1825 på Solbergvald. Etterkommere i Åsen.

B6. Ole f. 1827 på Solbergvald. Flyttet til Nesna i Nordland, døde der som enkemann.

B7. Petter f. 1830 på Solbergvald. Er omtalt mer under Hestegrei.

Håper dette hjelper på letingen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Peder Christophersen ( 1785-1827 ) ikke kan være rett person. Den yngste av barna, Petter , ble født i 1830.

I letingen har jeg kun brukt kirkebøkene og digitalarkivet.

Den Peder jeg tror er rett, er født i 1791, registrert i sjeleregisteret for Verdal 1809, 19 år og bosatt på Aspåsen.

I sjeleregisteret er også Sophie registrert, bosatt på Nordre Holme. Ingen av disse to har jeg funnet ved folketellingen 1801 for Verdal.

Hvis jeg har forstått det riktig, så var sjeleregister en form for komfirmasjon.

Så under rubrikken innflyttere 1801 til 1805, står det: 1801 Peder Christophersen 12 år ( så noe jeg ikke klare å tyde) Ekle 1803. Ekle er en gård.

Da Christopher ble født 26/6 1814 bodde Sophie på Reitan og Peder på Ydse. Da de giftet seg januar 1815, bodde de begge på Ydse.

Ved folketellingen 1815, et halvt år etter, er familien på Husby der Peder, 24 år er indest. Sophie 26.

Niels, Johannes og Ellen født på Husby. Andreas, Ole og Petter født på Solberg.

Min tippoldefar, Andreas ble komfirmert 1842, og da bodde familien på gården Qvam. 

Sophie døde 23. jan 1850, 64 år,  på Qvamsvald. Tuset i margen.

Andreas dro til Buksnes i Lofoten og giftet seg med Dorthea Olsdatter i 1854. Han døde i 1860 bare 35 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må begynne litt på nytt.

Men jeg vil også be deg om å skrive litt mere utfyllende overskrift neste gang.😊

https://forum.arkivverket.no/topic/219554-kjære-nye-slektsgransker-det-er-fint-om-du-leser-dette-før-du-stiller-spørsmål/

 

Vielsen til Peder og Sophie var 6 jan.1815 med lysning 18 sept. 1814. Øverst på høyre side.

Nord-Trøndelag fylke, Verdal (Stiklestad), Vuku, Vinne (Hallan) i Verdal, Ministerialbok nr. 723A04 (1805-1816), Viede 1814, Side 173
Brukslenke for sidevisning:  https://www.digitalarkivet.no/kb20070926610160
 

Det første barnet ble født før vielsen.

Da heter hun Sophie Nielsdatter Reitan. (andre barnet på venstre side)

Nord-Trøndelag fylke, Verdal (Stiklestad), Vuku, Vinne (Hallan) i Verdal, Ministerialbok nr. 723A04 (1805-1816), Fødte og døpte 1815, Side 98
Brukslenke for sidevisning:  https://www.digitalarkivet.no/kb20070926610098  
Kanskje navnene til faddere kan gi   ett tips  om hvem Peder og Sophie er.

Det gjelder også faddere på senere barn.

 

Ps. Legg alltid inn lenker til det du allered har funnet. 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav

Er det noe jeg har lært etter over 25 år med slektsforskning, så er det å ikke ta oppgitt alder ved konfirmasjon, bryllup og død i kirkebøkene bokstavelig. Alder kan være oppgitt for lav eller for høy, det samme gjelder i folketellingene. På 1700-1800 tallet var det få som viste eksakt hvilket år de var født, derfor ble alderen ofte feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill-Gunn

 

Vedr Peder Christophersen ( 1785 - 1827 )

I 1801, 15 år gammel, bodde han på Øgstad gård med sin far Christopher Pedersen og mor Agnis Olsdatter. 

I 1808 giftet han seg med Brynild Joensdatter. Hun var fra Lechlemsvald. Familien til Peder bodde da på Skjørholmsvald.

Senere ble Peder husmann på Lecklemsvald. Døde i 1827.

 Olav

 

Endret av Olav S. Larssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.