Gå til innhold
Arkivverket

Det var da veldig so «treig» søkemaskinen til Digitalarkivet var i dag! Eller gjer eg noko gale?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

So «treig» er det lenge sidan eg har opplevt søkemaskinen i Digitgalarkivet.  Eg sit og ventar eitt minutt eller so for å få fram neste side i ei kyrkjebok, og opphenting av ei folketeljingsside varer nesten like lenge!  Det har i fleire dagar vore «noko treigt», men i dag er det heilt frykteleg...

 

Andre som har merka liknande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det meldes om kladdeføre i Digitalarkivet i dag.  Vi undersøker saken...

 

OPPDATERING: Da skal ting være i orden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom jeg inn igjen.

 

Ny melding ved blaing:

Error

Aw, snap! An error has occurred while processing your request.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for at problemet er løst igjen, etter at det var helt stopp en stund. Jeg har meldt saken, slik at vi kan finne hva som er årsaken til problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært utført en ryddejobb i systemet i dag, og det har tydeligvis skapt en del ustabilitet. Problemet skal være under oppretting, og vi håper å være på luften igjen innen kort tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet utartet seg slik at vi så at vi ikke hadde noe annet valg enn å ta ned databasen for å konvertere en databasetabell. For å gjøre en slik konvertering må databasen "få jobbe i fred", og derfor ble alt utilgjengelig. Nå er roten til problemet løst, så vi regner nå med at alle lamper vil forholde seg grønne framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lyst å komme med en tilleggskommentar. Det at dette problemet oppsto er et resultat av to positive ting i kombinasjon. For vi opplever mer bruk, og vi opplever også mer publisering. Når det blir mer bruk og mer publisering i kombinasjon, ble det for mye, så vi har endret "storage engine" i en tabell i MySQL til en som håndterer dette mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre tull i natt igjen...

 

Søkeindeksene oppdateres fra kl. 02 hver natt, og da vil det være noen minutter hvor søk gir feil treff. Dette er normalt, men noe vi ønsker å få endret på etter hvert, slik at søkeindekserene kan oppdateres uten at brukerne merker noe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg på ny vanskar med «klabbeføre»!  Eg har sete snart ein halv time og venta på at emigrantane skal komma opp i det gamle digitalarkivet!  Det fungerte jo glimrande i går!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.