Gå til innhold
Arkivverket

Torbiør Targiesdatter - f. ca. 1749 Nissedal, Fyresdal, Åmli ?


Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

post-1669-0-81742900-1481105192_thumb.jpg

Denne dama er ikke lett å finne.  Trenger hjelp.
Har prøvd alle ovennevnte prestegjeld, men finner henne ikke, døpt rundt 1749 (Kviteseid kb begynner 1754,

men finner henne ikke blant konfirmerte der i aktuell periode).  Ved død, Ft 1801 og 1782 angir alle hennes alder som født 1749.

 

Det som er rart er at hun står oppgitt i Fyresdal Gard- og ættesoge - bind I - under Valebjørg -

se vedlegg - som gift 1766 med Rolleiv Nilsson Reine (1735-1799) frå Nissedal.

Det stemmer de to ble gift 1766 i Nissedal.

Det som er det spesielle er at Torbjørg Tarjeisdatter nevnes kommende fra Risland i Åmli (1749-1802)

Finner henne ikke døpt i Åmli eller Fyresdal rundt 1749.  Hun er videre oppgitt som søster av Eivind Tarjeison Risland,

siden Rolleiv er nevnt som hans svoger og bruker av Valeberg.

Torbiør er imidlertid ikke oppgitt som arving i 1763 etter Eivinds far Tergie Evensen Riisland (skifteprotokoll Østre Råbyggelag 1761-1768 folio124 pag 2).

 

Hvor kan bygdebok-forfatteren da ha hentet Torbjørgs tilknytning til Risland-familien fra ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for ordens skyld inn dåpen til sønnen Kittel - venstre side: 

 

Telemark fylke, Fyresdal (Moland), Heggland, Veum i Fyresdal, Ministerialbok nr. I 2 (1769-1814), Fødte og døpte 1785, Side 21
Permanent bilde-ID: kb20070104650427
 
Og her er trolovelse og vielse i 1766 - høyre side:
 
Telemark fylke, Brunkeberg, Vrådal, Kviteseid, Nissedal i Kviteseid, Ministerialbok nr. I 1 (1754-1773), Viede 1766, Side 60-61
Permanent bilde-ID: kb20061213340236
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill med dåpen til Kittil i 1785 fam. boende i Valeberg.  Samme gjelder yngre bror Kittil døpt og død i mars 1784 i Valeberg.

Det stemmer med Fyresdal bygdebok 1 http://www.nb.no/nbsok/nb/075c8f2cfb94bf889aae04c6667a4ac2.nbdigital?lang=no#0

at Rolleiv Nilsson Reine (finner ham konfirmert i Reine, Kviteseid i 1758) og Torbjørg Tarjeisatter Risland bodde på Valebjørg 1784-1786.

 

Videre er det antagelig riktig at Gulaug Ånison g.m. Gunhild Tarjeisdatter Risland f. 1750 frå Åmli var på Valebjørg 1788-1794.

 

Det "gåtefulle" er at hverken Torbiør f. 1749 eller Gunhild f. 1750 (søstre ?) fra Risland i Åmli finner jeg døpt i Åmli kb. i tidsrommet 1748-1751.

Heller ikke er noen av dem er nevnt som arvinger etter Tergie Evindsen Risland i 1763 som nevnt ovenfor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skiftet etter Torbors far sto han som eier av 3 huder i Risland, og 2 huder i Valleberg. Det vil si han var en velstående person. Har du klarlagt hvordan han kom i besittelse av disse eiendommene ? Så vidt jeg har notert var Even (Eivind) Knudsen fra Nape i Fyresdal Torbors farfar (skifte 17/2-1736), og han var sønn av Knud Evensen (Eivindsen) fra Risland (skifte 19/7-1725). Også han var en velstående person, opprinnelig fra Ramse, sønn av Even (Eivind) Tellevsen Ramse (død før 1684). Ved skiftet etter Knud Evensens første kone, Guro Nilsdatter (skifte 28/1-1715), inngikk 1 hud i Valleberg, så der er en gammel forbindelse. Det var ellers Knud som løste ut sine medarvinger til Risland. Torbors mor skal ha vært Anne Kirstine Gunstensdatter, men jeg kjenner ikke hennes opprinnelse. Hun døde som enke ca. 1788 på Tveit i Evje. Kan det være et spor tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke umulig at denne Vetlesdatter er mor til Torbor og søsken. Den nevnte Anne Gunstensdatter var vel Terje Evensens hustru da han døde, hentet fra skiftet ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig at denne Vetlesdatter er mor til Torbor og søsken. Den nevnte Anne Gunstensdatter var vel Terje Evensens hustru da han døde, hentet fra skiftet ?

 

Ifølge skifte i 1763 i Risdal etter Tergie Eivindsen og Åmli kb har jeg notert at han og Anna Chirstine Gunsteinsdatter hadde følgende barn sammen: 

Guri f. 1739, Eivind f. 1740, Anne f. 1742 d. 1743, Anne f. 1744, Knud f. 1745, Maren f. 1748 d. 1749, Gundstein f. 1750,

Thore f. 1752, Karen f. 1754, Maren f. 1757, Groe, f. 1759 og Niels f. 1759 (død før skiftet).

 

Torbiør f. 1749 (eller Gunhild f. 1750) begge oppgitt fra Risdal i Åmli Fyresdal bygdebok bind I under Valebjørg er ikke arvinger etter Tergie Eivindsen og heller ikke å finne som døpt i Åmli ihht kirkebok for Åmli i Aust-Agder.

 

Nissedal bygdesoge - Nissedal Sokn under Mule s. 398 har Torbjørg f. 1750 som datter av Torjus Gunnarson  og enke

Ingebjørg (Vetlesdatter) gift 1775 med Olav Torgrimson "Tveitane".  Til Ulvsbrekk.

Da kan vel forannevnte Torbjørg utelukkes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Legger inn svar her da ditt nyeste spørsmål i 2017 ligger under en annens tema.

 

Det står ingen ting i trolovelsen mellom Torbiør og Rollef i 1765 om hvor Torbiør kom fra.

Både hun og Gunhild kan f.eks. bare ha arbeidet på Risdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i den andre tråden: Gåten er hvorfor er Torbjørgs mann Rollev nevnt som verbror til Eivind Gjermones ?

Kan det bety noe annet enn svoger ?  Uansett skulle bygdebok-forfatteren ha det et sted fra.

 

Videre er Rollev og Torbjørg nevnt samme side i bygdeboka for Fyresdal som brukere av Valebjørg

1784-1786 da de fikk 2 Kjetil-sønner.  Meget mulig hun opprinnelig er fra Risdal som det står bygdeboka hvis

opplysningene ovenfor stemmer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tullet meg bort.  Beklager det.

Torbjørg og Gunhild Tergiesdøtre er selvfølgelig søstre, da det er deres ektemenn som er verbrødre.

Altså deres ektemenn hhv. Rollev og Gullov er ikke verbrødre til Eivind Gjermones.

Det er ikke feil i bygdeboka, men jeg mistolket den som det fremgår av skiftene.

 

Vi ser Gunhild som enke under Baas i Åmli i Ft 1801 med barna.

For sikkerhets skyld er det en lakune i Fyresdal kirkebok i perioden 1749-1766.

Så der står jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett og finner ikke noe om Torbiør og Gunild der.

Men under Åmland (Omland) i Gjøvdal i Åmli skiftekort finner jeg

Gunild som datter av Terje Gundersen og Guri Tolfsdatter 1. ekteskap, men Torbjør er ikke nevnt

i barneflokken overraskende nok.

Siden Gunilds og Torbiørgs ektemenn er nevnt som verbrødre i Fyresdal bygdebok under Valebjørg

kan verbror ha annen betydning enn svoger ?  Jeg er lutter øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tergie Evensen og Anne Christine Gundsteinsdt. døpt Maren 1.trin. 1748 og Gundstein 28/7 1750. Ingen i 1751.

De kan umulig ha fått andre barn i den perioden.

 

Jeg har sjekket kirkeboka 1748 - 1751 og ingen Torbjør og Gunild er født i Åmli i den tidsperioden.

 

Fikk ikke Torbjør og Rolf flere barn enn de 2 Kittel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bedre sent enn aldri, men når man er inspirert av slektsgranskning gir man seg aldri 

selv om man av og til må legge en linje til side inntil videre.

 

Jeg har snudd alle stener i form av kirkebøker og skiftekort og bygdebøker i Nissedal, Fyresdal og Åmli.

Det store spørsmålet er fortsatt:  Hvordan er Rolleiv Nielsen Reine verbror til Eivind Tarjeisen Risland eller omvendt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.