Gå til innhold
Arkivverket

Arkiv - Foreningen av politiske fanger


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er på jakt etter noe min morfar kan ha skrevet/sendt til Foreningen av politiske fanger. Et ark i en bunke han etterlot seg kan tyde på det. Han satt som fange på Grini og Akershus før han ble sendt til Sachsenhausen i 1944. Satt der til krigen var slutt. Jeg samler inn info til en prosjektgruppe som skal skrive en bok lokalt.

Jeg har gjort henvendelser til ulike stiftelser: Stiftelsen Hvite busser (iflg. nett overtatt arkivet til Foreningen av politiske fanger), Stiftelsen Arkivet (Kristiansand) og Grinimuseet. 

Fikk i dag epost fra en i ledelsen til Stiftelsen Hvite Busser at de ikke visste hvor arkivet til fangeforeningen (Foreningen av politiske fanger) var. Han som kunne svare døde for ca. to uker siden. Henvendelsen er sendt videre til en av de få nålevende tidsvitnene. Det var også interessant for vedkommende i ledelsen å vite hvor arkivet var iflg eposten fra ham.

Jeg søkte på Foreningen av politiske fanger på Arkivportalen. Noen ulike resultater. Blir oppbevart hos Statsarkivet, Riksarkivet, Norges Hjemmefrontmuseum. Det blir litt forvirrende.Derfor spør jeg her.

 

Har Riksarkivet arkivet til Foreningen av politiske fanger? Hvis Riksarkivet, hva slags innhold er det der? Jeg er mest interessert i å lese det min morfar eventuelt har skrevet til Foreningen av politiske fanger- brev,innlegg el lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivet har fått avlevert et privatarkivet etter Foreningen av politiske fanger 1940-45, PA-1246. Arkivet inneholder møte- og styreprotokoller, sakarkiv, og korrespondansearkiv, samt noe foto og gjenstander. Oversikt over arkivet finnes på http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000007852.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivet har fått avlevert et privatarkivet etter Foreningen av politiske fanger 1940-45, PA-1246. Arkivet inneholder møte- og styreprotokoller, sakarkiv, og korrespondansearkiv, samt noe foto og gjenstander. Oversikt over arkivet finnes på http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000007852.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for svar. Jeg skal også nevne det for andre interesserte i et pågående prosjekt. Ser også at Norges hjemmefrontmuseum kan også ha noe fra Foreningen av politiske fanger. Tar muligens også kontakt med det organet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.