Gå til innhold
Arkivverket

Ravnekrogen og Logegaarden på Nordnes i Bergen.


Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en gammel slektstavle, laget som julegave til noen i 1895. Der er også avbildet noen hus. Under det ene bildet står det "Ravnekrogen på Nordnæs 1858 og under det andre "Logegaarden" Nordnæs 1849.

Kan dere si noe mer om disse eiendommene?

 

Ved folketellingen i 1885 er "Ravnekrogen" nevnt som adresse for flere. Jeg finner ingenting i folketellingen for 1865.

Jeg regner med at de har hatt en betydning for slekten, men ikke for hvem.

 

To andre avbildede eiendommer på tavlen vet jeg mer om: "Solhaug" på Aarstad og "Ly" i Fana. Begge er tilknyttet fam. Behrens på et vis.

 

Mvh

Marit Monsen Bolset,

Frekhaug. 

post-4776-0-76926400-1482443009_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravnekrogen var en gate på Nordnes, strøket er nå omregulert. I tellingene før 1885 brukes ikke gateadresser i Bergen, det var rode og nummer innenfor roden som var adresse. Ravnekrogen 1 til 12 tilsvarer omtrent rode 1-32 til 1-38 etter hva jeg kan se fra kartet fra 1888 som jeg bruker fra denne siden BerGIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravnekrogen var en gate på Nordnes, strøket er nå omregulert. I tellingene før 1885 brukes ikke gateadresser i Bergen, det var rode og nummer innenfor roden som var adresse. Ravnekrogen 1 til 12 tilsvarer omtrent rode 1-32 til 1-38 etter hva jeg kan se fra kartet fra 1888 som jeg bruker fra denne siden BerGIS

Hei Tone Merete. Takk for tilbakemeldingen. Jeg skal prøve å finne ut hvor gaten lå før omreguleringen. Jeg regnet uansett ikke med at huset besto - til det har for mye skjedd ved branner og krig!

 

Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.