Gå til innhold
Arkivverket

Gunnar Selmark


Karl Hjalmar Eriksen
 Del

Recommended Posts

Hei, leter etter denne personen, mulig han het Gunnar S.Selmark og er født mellom 1890 og 1930.

Har søkt uten resultat. Siste opplysninger stammer fra en publikasjon i 1943, etter det ingenting.
Det var en ukjent Bergenser som ble henrettet i Østerrike 7 Mai 1945, har vært inne på tanken om det kan være han.

Informasjon skal brukes til mitt eget arkiv.

Takknemlig for alle svar.

Endret av Karl Hjalmar Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der var han ja, et tydelig tegn på at han overlevde krigen. Takker for den Carsten, godt jobbet.
Er det noen som muligens kan bidra med fødselsdata på overrnevnte Gunnar Selmark.? Da blir det to julaftener samtidig  :D 
 

Det dette dreier seg om er at jeg prøver å finne ut hvem som ble henrettet i Østerrike 7 Mai 1945.
Han hadde angivelig sittet en god stund i tukthus (Leir for straffedømte SS soldater som ventet på utfall,

da var det to valg, enten å bli henrettet eller bli sendt til et straffekompani som hadde høy tapsprosent-
En håndfull Nordmenn kom seg levende ut av straffekompani.)
Han var en Bergenser i 30 årene, født rundt 1915.
Har sortert ut noen navn, så det dukker nok opp flere spørsmål.

 

(Dette er kanskje et noe følsomt tema for enkelte, så kan ta det via PM hvis ønskelig.)

I mellomtiden, Riktig God Jul.

Karl.

 

 

Endret av Karl Hjalmar Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Carsten Schancke, Ann-Mary Engum og Sven Hjortland for innspill.
Da er denne personen fullført og oppdraget avsluttet.

Riktig god jul.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 23.12.2016 den 3.59, Karl Hjalmar Eriksen skrev:

Hei, leter etter denne personen, mulig han het Gunnar S.Selmark og er født mellom 1890 og 1930.

Har søkt uten resultat. Siste opplysninger stammer fra en publikasjon i 1943, etter det ingenting.
Det var en ukjent Bergenser som ble henrettet i Østerrike 7 Mai 1945, har vært inne på tanken om det kan være han.

Informasjon skal brukes til mitt eget arkiv.

Takknemlig for alle svar.

Hei. Jeg tror dette er min lærer på realskolen i Aurskog i 1968. Han var frontkjemper og mistet det ene benet i Russland under WW2. Jeg har mer info om ham, dersom du er interessert. Kontakt meg på mail. Jeg ønsker isåfall å vite hvorfor du er ute etter denne informasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei. Var tilfeldigvis innom her.
Ja saken er løst. Fant han igjen i Danmark under sitt egentlige navn Gunnar Einarsen. Og det stemmer at han underviste i Østfold før han flyttet til Danmark.
Uansett, takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.