Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er Rasmus Bæverdal i 1801 ?


Odd Annar
 Del

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Hei Odd.

Har du sett denne: Ekstraskatten for Orkdal 1762. Det er jo litt før 1801, som du opprinnelig etterlyste, og jeg vet ikke engang om det er samme mann. Men hvis det er det, så får du foreldrene på kjøpet:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/124/pt00000000119624

Endret av Olaf Larsen
stvaefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Olaf. Tålmodig må man være. Kanskje en dag er det noen som finner ut av dette. 

Kjell Egil, dette var nytt for meg. Var han sjømann i 1801 og kanskje. Jeg ser han er nevnt med to barn. De to antatte sønnene hans, Stephen og John den eldre er ikke nevnt. Kan det ha vært to Rasmus Bæverdal i Trondheim i denne perioden. Takk til deg Kjell Egil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2017 den 11.42, Håvard Moe skrev:

Det er Bæverdal i Orkdal, med ein Rasmus Olsson som er nemnt der i 1801. Han er da 28 år og vel i yngste laget til å vere far til dei to nemnte...

 

Elles meiner eg å hugse ein anna tråd her på forumet om Bæverdal-folk kring denne tida, men klarer ikkje å finne denne i farten...

 

Kanskje denne: 

 

Det hender at man finner noen via "omveier" - har du funnet kona eller barna eller andre nærme slektninger (som svigerforeldre f. eks.) i 1801?

 

Ellers ER det faktisk folk som har klart å "lure seg unna" folketellingene - jeg har selv en 9-10 år gammel tippoldemor som ser ut til å ha klart det (i 1801)...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom. Takk for interessen. Det jeg primært prøver og finne ut av er hvem foreldrene til Stephen Rasmussen Bæverdal var. Det er antatt at Rasmus Eriksen Bæverdal er hans far. Men jeg finner ikke Stephen som døpt i noen av kirkebøkene i Trondheim. Vet heller ikke hvem hans mor er. Stephen finner jeg i 1801 uten at det gir noe svar på mine spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja han var nok borte i 1801. Kan Rasmus Eriksen på Smøla være samme som Rasmus Bæverdal fra Orkdal. 

 

 Litt forvirret. Ellers takk Kjell for nye innspill og interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stephen Rasmussen Bæverdal som er min ane skal være født 1779. Problemet er at jeg ikke finner han verken født eller konfirmert i noen

 

av kirkebøkene i Trondheim eller Orkdal. 

 

Da blir det heller ikke enkelt å finne ut hvem som er foreldre. Hmm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fødselsåret til Stephen fra - en senere aldersoppgave? Aldersoppgaver er ofte feil - og jo eldre personen blir jo større blir ofte feilen. Dvs svært ofte blir de mye mer en ett år eldre i året på slutten av et langt liv. Aldersoppgaven til en konfirmant derimot er sjelden mye feil...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det ja Tom. Stephen og Marit Torgersdatter Kystad giftet seg i 1800, samme året Ragnhild ble født. Hun er min ane. 

 

Takk for interessen. Marit har jeg kontroll på. Men Stephen er fortsatt et mysterium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingenting om det. Men han ble kalt Stephen Rasmussen Bæverdal. Så Bæverdal kan jo være etter plassen han kom fra. 

 

Han skal etter sigende hatt en bror John født ca. 1775. Har heller ikke funnet han innført som døpt eller konfirmert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du har sett dette: Orkdalsboka. 3 1 : Gardssoga - Nasjonalbiblioteket (nb.no) ?

 

Denne Rasmus Olsen (den første) dukker opp i alle mine søk. Jeg lurer på om ikke dette er faren til Steffen...

 

Men jeg kan ikke finne et eneste døpt barn av ham i Orkdal - det tyder på at det var "enklere" (eller "mer praktisk") å gå til en annen kirke pga nærhet/trygg reisevei e.l.  Men slik lokalkunnskap har jeg dessverre ikke.

 

PS

Du har ikke en lenke til vielsen i Lade kirke?

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Rasmus i Orkdal hadde bare en sønn, Ole. Dette i følge skifte som jeg fant på Leiv Skjerve sine sider. Men om han hadde uekte barn så kan det være at de ikke var nevnt. 

 

Har desverre ikke lenke til vielsen, men den var i Bakke kirke. Der står det Stavne bak Rasmus. 

 

Men da hans datter Ingeborg Gurine gifter seg i Domkirken 28.oktober 1830 står det Øverdal som senere blir bekreftet som Bæverdal da flere av barna benytter Bæverdal som etternavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.