Gå til innhold
Arkivverket

Biskop Carl Jenssøn Skanke's portrett.


Tom Larsen.
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet om det finnes et bilde med høyere oppløsning av Biskop i Hamar Carl Jenssøn Skanke.

det eneste jeg finner kan ikke forstørres.

Hadde vært artig å ha en god kopi av en ane.

 

Tom

post-3544-0-77205200-1483304545_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, Egil,

 

Etter det jeg kan huske, så er maleriene fra Hoff kirke på Toten ikke malt av samtidige kunstnere. Dette innebærer at vi trolig kan se bort i fra portrettlikhet.

 

Det er kanskje andre som utfylle mer om hvilken datering maleriene egentlig har.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are

 

Jeg har forstått at det er malt etter hans død, men jeg vet ikke når og av hvem, så hvis noen har mer om det.

Portrett likheten får jeg ta som den er.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are

 

Jeg har forstått at det er malt etter hans død, men jeg vet ikke når og av hvem, så hvis noen har mer om det.

Portrett likheten får jeg ta som den er.

 

Tom

 

Oluf Kolsrud skrev en artikkel om prestemaleriene i Hoff kirke i Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personalhistorie, Biografi og Litteraturhistorie fra 1912. Maleriene og Kolsruds artikkel er også omtalt i Pål Gihle (1978): Frå gammalt. Toten historielag (s. 83ff).

 

Jeg gjengir et par setninger fra boka til Pål Gihle:

 

"Kolsrud går ut fra som sikkert at maleriene har kommet  istand etter initiativ av Knud Sevaldsen Bang, han var både kobberstikker og maler og historisk interessert. Men om han selv har malt sine forgjengere eller om en annen kjent prestekunstner, Didrik Mus, har gjort det kan ikke Kolsrud påpeke noe bestemt vitnesbyrd om. (...)

 

Oluf Kolsrud heller til den oppfatning at der kan ha eksistert eldre malerier av prestene etter reformasjonen, så maleren kan ha hatt disse å se etter. Men det synes klart at bildene av de åtte katolske prester er malt lenge etter katolsk tid."

 

Knut Sevaldsen Bang var prest på Toten fra 1662 til 1694.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.