Gå til innhold
Arkivverket

Forespørsel om konfirmasjon i Sandar høsten 1926 eller 1927


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!
 

Var nettopp i kontakt med menighetskontorene i Sandefjord, men fikk vite at protokollen jeg var interessert i ble avlevert til dere i fjor. Ser av Arkivportalen at det må være snakk om Sandar Mini 24 (L0024) (1926-1935), hvor konfirmantene fra og med høstkullet 1926 er innført (jeg har selv sett til og med vårkullet 1926 i de kirkebøkene som ligger online i Digitalarkivet).

 

Personen det gjelder er Maily Charlotte Alm (født 3. desember 1912). Fra opplysningene som gis da hun giftet seg 1929, vet jeg at Maily ble konfirmert i Sandar, men datoen nevnes ikke i denne kilden. Det er mulig at hun kan stå med et annet/flere pikenavn enn Alm; enten Karlsen (som moren også brukte i tillegg til Alm) eller farens etternavn Lilletvedt. Jeg har også Maily omtalt som født Olsen, uten at jeg kjenner sammenhengen. Fornavnene er jo imidlertid såpass sjeldne at det ikke skulle være noen fare for sammenblanding.

 

Jeg vil tippe at Maily ble konfirmert høsten 1926 eller i løpet av 1927. Foreldrene hennes var Hilma Lovise Karlsen Alm og Konrad Joakim Lilletvedt. Disse ble så vidt jeg vet aldri gift.

 

Det jeg er mest interessert i å få vite er hvor Maily ble født og hvor og når hun ble døpt, slik at jeg kan klare å finne dåpsnotatet hennes, og på den måten også få vite mer om foreldrene. Jeg ville selvsagt også satt pris på å få vite selve konfirmasjonsdatoen, hvor hun bodde den gang, og om det står noen flere opplysninger om foreldrene enn det jeg nevner. I lysningsnotatet til Maily oppgis at Konrad Joakim var typograf, men det ser også ut til å kunne stå noe mer som ikke er så lett å tyde.

 

Håper dere har mulighet til å hjelpe meg med dette oppslaget.

 

På forhånd stor takk!

 

Vennlig hilsen fra

Marius Hellerud

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Marius Hellerud

 

Vi har undersøkt den etterspurte kirkeboka for Sandar (nr. 24). Her har vi funnet Maily Charlotte Alm konfirmert 1. mai 1927. Det er innført at hun er født 3.12.1912 og døpt 15.12.1912. Fødested er innført som Oslo. Bopel er innført som Prestehagen. Ved faren Lilletvedt ser det ut til at det står "Avd. typograf", og vi tror avd. er forkortelse for avdød.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.