Gå til innhold
Arkivverket

Henrik Olsen Hegerborg


Stine Skaarberg Dahl
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg leter og leter, men finner ingen svar. Det eneste jeg vet om ungkaren Henrik her, er at han hadde et forhold/en affære med Johanna Zakarina Johannesdtr. f. 16.05.1845, Tjøtta, og at de fikk et barn sammen, Olea Mathilde Henriksdtr. f. 13.08.1876, Alstahaug - som da er min tippoldemor. Johanna og Olea var under folketellingen i 1891 nomadiserende samer. Når jeg søker på navnet hans på personsøk, så kommer det opp at han var brudens far, og far til konfirmant - men jeg finner ingen opplysninger om hvor han er fra eller når han er født.

Jeg har sendt en mail til Alstahaug kommune for å høre om det er et sted i kommunen, eventuelt i nærheten som heter Hegerborg/Hegerberg, men tenkte også jeg kunne spørre her om dere kan hjelpe meg litt. Jeg har funnet en gård som heter Hegerberg, men denne gården ligger i Tingvoll, Møre og Romsdal.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å funnet ut hvem han var, min tipptippoldefar, om det er flere familiemedlemmer som har forsvunnet opp igjennom historien. På forhånd, tusen takk! :D

 

Med vennlig hilsen
Stine Skaarberg Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke på Samisk arkiv,men legger inn dette.

 

 

Det er denne ?

 

På FS står det at han var fra Christiansund.

Olea Mathilde Henriksdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
13 August 1876
 
christening:
22 October 1876
Alstahaug, Nordland, Norway
residence:
1876
Nordland, Norway
father:
Henrik Olsen Hegerberg Christiansund
mother:
Johanna Johannesdatter Husver

 

 

Og det står det også i klokkerboken.Han står med alder 31 år.Skrives som Dr.(står det Dr,eller leser jeg feil?) Henrik Olsen Hegerberg.

 

(Da må han være født ca 1835)

 

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 830/L0461: Klokkerbok nr. 830C03, 1866-1881, s. 48
 

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 830/L0449: Ministerialbok nr. 830A13, 1866-1886, s. 142
 

----

 

Klokkerbok for Velfjord prestegjeld 1884-1911 (1813Q)

Henrik Olsen Hegerborg

Nyttig tips!

Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.◄ Første ◄ Forrige Neste ► Siste ►Skriv ut – Merknad/korrektur (0) – Nytt søk

‌ ID: pk00000000687711 Løpenr: 2 Fornavn: Henrik Etternavn: Olsen Hegerborg Rolle: far Stilling/stand: Ungk. Kjønn: m Alder:   Fødselsdato:   Fødested:   Fødselsår:   Bosted:   Døpt:   Vaksinert:   Karakter:  
delete.png Vis færre felt

 

Tilhørende personer

 

Løpenr Rolle Navn Stilling/stand Fødselsår Fødested Bosted

1 konfirmant Petra Matilde Henriksdtr.   1876 Alstahaug Råken

2 far Henrik Olsen Hegerborg Ungk.      

3 mor Johanna Johansdtr. Lappepige      

Konfirmerte

 

‌ ID: hk00000000315621 Side:   Løpenr: 13 Skannet side:   År: 1892 Sogn/kirke: Velfjord Konfirmasjonsdato: 19.06 Merknader:  

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000687711

 

----

 

Klokkerbok for Velfjord prestegjeld 1884-1911 (1813Q)

Henrik Olsen Hegerborg
Nyttig tips!

Klikk på lenkene (de blå tallene) i venstre kolonne for å se alle detaljer om en person, en leilighet, et bosted eller en tellingskrets.◄ Første ◄ Forrige Neste ► Siste ►Skriv ut – Merknad/korrektur (0) – Nytt søk

‌ ID: pv00000000882792 Løpenr: 4 Fornavn: Henrik Etternavn: Olsen Hegerborg Rolle: bruras far Stilling/stand:   Kjønn: m Bosted:   Fødselsår:   Fødested:   Fødselsdato:   Alder:   Tidligere gift:   Konfirmert:   Antall ganger gift:   Altergang:   Legitimasjon:   Vaksinert:  

 

Tilhørende personer

 

Løpenr Rolle Navn Stilling/stand Fødselsår Fødested Bosted

 

1

brudgom Jon Nilssen Lap 1872 Kolvereid Børjenes

 

2

brur Olea Matilde Henriksen   1876 Alstahaug

 

3

brudgommens far Nils Jonassen??        

 

4

bruras far Henrik Olsen Hegerborg        

Viede

 

‌ ID: hv00000000258179 Side: 214 Løpenr: 2 Skannet side: kb20070213680372 År: 1899 Forlovelsesdato:   Vielsesdato: 16.04 Lysing:   Sogn/kirke: Velfjord Vielsessted:   Merknader:  

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000882792

 

 

Håper de på  Samisk arkiv  har opplysninger om mannen.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer at dette er samme mann. Det er skrevet feil navn, Petra Mathilde der er Olea Mathilde. Men jeg finner ikke noe mer enn dette om Henrik.

Jeg har funnet et svensk side som sier at Henrik Olsen er født i Hegeberg, Alstahaug, Norge. Men der står jeg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han må ha hatt en forbindelse til Christiansund,siden det navnet sto ved dåpen til datteren.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han må ha hatt en forbindelse til Christiansund,siden det navnet sto ved dåpen til datteren. 

 

Oi! Det øverste så jeg ikke. Hva er det FS står for? Hvor kan jeg eventuelt finne dette? Tusen takk, kanskje du knekte "koden" her nå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev feil i innlegget mitt ovenfor.

 

Henrik var 31 år i 1876.Da var han født ca 1845.

 

----

 

FS = Family Search

https://familysearch.org/search

 

Hehe, ja, jeg regnet litt på det jeg og. Men igjen - så finner jeg ingenting om noen Henrik Olsen Hegerbeg i Kristiansund eller på Nordmøre. Jeg finner flere med navn Olsen Hegerberg på Nordmøre, Tingvoll for å være nøyaktig, så jeg skal prøve å legge et lite innlegg inne på Tingvoll sidene. Men jeg skal fortsette og lete! :D

 

Tusen takk for all hjelpen, Ann-Mary Engum! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.