Gå til innhold
Arkivverket

Norgestur i 1951 - hvor er bildene fra?

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

No har eg konferert med kjenningar i indre Sogn, og fjord-biletet er truleg Lustra-fjorden (indre delen av Sognefjorden) i ei eller annan retning. - dei blir ikkje heilt einige om akkurat kvar.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk respons på denne tråden.  Tusen takk så langt til alle.

Ny info:  De overnattet på Lom fjellstue, Bøverdalen 2/7 1951, se vedl. regning.

Et bilde til.

post-639-0-25365000-1484211054_thumb.jpg

post-639-0-89047200-1484211698_thumb.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7 Se bilde 1 

Bildetekst Sognefjellet.

#7 Se bilde 2.

Bildetekst  Veitastrondvatnet

post-504-0-85381200-1484220002_thumb.jpg

post-504-0-38246000-1484220206_thumb.jpg

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif.

Perfekt match.  Tusen takk.  Dette er vel tatt rett før nedstigning og før det bildet som først ble antatt å være Trollstigen.  Er dette et bilde du har tatt selv?  Kan min danske venninne få bruke det fritt?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke mine bilder dessverre.

Jeg fant de etter å ha goglet på Sognefjellet og Veitastrond.

Bilde 1 og 2 i #1  fant jeg svaret på i Digitalmuseumet.

Men jeg hadde en anelse. Det finnes ikke så mange fosser i Norge med så stor vannføring som Sarpefossen. Og Ulbergshaugen  ved Harpefoss er  kjent for oss så kjører mye i Gulbrandsdalen.

Jeg antar at bilde 4 i #1 er fra nedstignigen fra Turtagrø til Fortun. (Jeg kjørt opp der i sommer.)

(Min tippoldfar ble antageli født på Yngsdal (nedlagt) på vestsiden av Veitastronvatnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7 bilde 3. (etter tips på telefon)

lokalhistoriewiki.no

Sjodalen i Vågå kommune, utsikt sørvestover frå Hindsæter fjellhotell.

Tatt 7. august 2010.

Opphavsperson: Hans P. Hosar

post-504-0-08305800-1484246052_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilder og litt om rekkefølgen fra albumet. Jeg tok ikke disse med i første omgang fordi jeg syntes det var få holdepunkter, men når nå vi er på riktig vei kan de kanskje gi endelig bevis.

Nr 1 her kommer etter nr. 1 i #1.

Nr 2 her kommer etter nr. 3 i #1

Nr 3 her kommer rett før bilde nr. 4 i #1

Nr 4 her kommer før nr. 6 i #1 (og etter Maihaugen - bilder derfra er kjent og tas ikke med her)

Nr 5 er trolig på veien til Gjendesheim (altså før siste bilde i #1)

Nr 6 er en usladdet versjon av mc-bildet i #1. Dette er også tatt like før Gjendesheim.

Nr 7 er av den danske familien på motorsykkelferie i Norge (en Nimbus med sidevogn). Jeg har fått tillatelse til å vise det her.

Bildet i #19 er siste før Gjendesheim.

Hengebru - bilde nr. 6 i #1 kommer rett før bilde nr. 1 og 2 i #7

En tilleggsopplysning fra familien:  Hengebru-bildet skal være tatt i nærheten av Glittertind.

Reiseruten kan altså være Danmark-Sarpsborg-Strynefjell og retur til Maihaugen og tilbake til Gjendesheim.  (Kanskje bildene i albumet ikke står i helt riktig rekkefølge).  Det viktigste er vel allikevel hvor de har vært, ikke rekkefølgen.

post-639-0-17643700-1484238802_thumb.jpg

post-639-0-15677900-1484238816_thumb.jpg

post-639-0-08892800-1484238834_thumb.jpg

post-639-0-24745000-1484238846_thumb.jpg

post-639-0-54065400-1484238864_thumb.jpg

post-639-0-94257200-1484239719_thumb.jpg

post-639-0-04783100-1484245801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7 bilde 3. (etter tips på telefon)

lokalhistoriewiki.no

Sjodalen i Vågå kommune, utsikt sørvestover frå Hindsæter fjellhotell.

Tatt 7. august 2010.

Opphavsperson: Hans P. Hosar

Perfekt match igjen, Leif. Sjodalen er vel "veien" til Gjendesheim.

Dette blir bra.  Tusen takk.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde nr 10 er frå Årdalsfjorden, seier mine indresogningar - er de ikkje enige? Eg legg ut eit bilde av Årdalsfjorden her.

De skal også straks få ein teori om reiserute.

post-44-0-60106300-1484261409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med helsing frå gode kjelder i Indre Sogn:

Turen har gått opp frå Lillehammer, til fjells via Sjoa, over Valdresflya til Valdres - derifrå vestover til Tyinkrysset - derifrå ned dei bratte svingane til Årdal - derifrå gjekk det i 1951 båtrute til Solvorn ved Lustrafjorden, og derfrå har dei så reist innover til Fortun og over Sognefjellet - ELLER så har dei reist same ruta motsett veg - eg har ikkje følgt så nøye med no på slutten når du har gjort greie for rekkjefølgja på bilda.

Eg trur bildet med motorsykkelen kan vere på veg inn mot Tyin - prøver å legge inn eit bilde frå same området - æsj, det blei for stort. Eg får prøve adressa til Wikipedia i staden. https://no.wikipedia.org/wiki/Tyin

Redigert: No ser eg i eit tidlegare innlegg at det skal vere i nærleiken av Gjendesheim, så då trekkjer eg dette forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at danskane har svinga til venstre ved Sjoa og køyrt mot Randsverk og Tessanden.

Som antyda ovanfor her, ser det ut til at biletet i innlegg #9 er teke ved Hindsæter i Sjodalen og biletet av gardstunet i innlegg #28 er teke av garden Holen ved Heidalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7 Se bilde 2.

Bildetekst  Veitastrondvatnet

Kan ha likhetstrekk, men er ikkje rett - sjå eit seinare bilde eg har lagt ut, som viser utsikta innover Årdalsfjorden, slik ein ville sjå henne om ein følgde den dåverande rutebåten mellom Årdal og Solvorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilder og litt om rekkefølgen fra albumet. Jeg tok ikke disse med i første omgang fordi jeg syntes det var få holdepunkter, men når nå vi er på riktig vei kan de kanskje gi endelig bevis.

Nr 3 her kommer rett før bilde nr. 4 i #1

Bilde nr 3 i siste ladning er tatt fra veien mellom Turtagrø og Fortun. Bildet er tatt mot S og SØ, og vi ser setergrenda Farningane på den andre siden av elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Knut. 

Det passer veldig godt.

#1, bilde 8: Gjendesheim (Den norske Turistforening) idag

post-639-0-33437300-1484313796_thumb.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde nr. 6 i første ladning er fra Sjodalen som flere har foreslått. Fotografen har stått i veisvingen rett opp for Sigtruholet litt vest for Faukstad. Sammenlign 1951-foto med Google Streetview fra 2010.

post-1207-0-62232100-1484312076_thumb.jpg

post-1207-0-27943900-1484312087_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk respons og hjelp.  Tusen takk.  Jeg forsøker meg på en oppsummering.

Bildene i #1.

1. Sarpefossen,Sarpsborg (sikker)

2. Sør-Fron, Harpefoss med Ulbergshaugen (sikker)

3. Fortun i Luster (sikker) Nyere foto i #27.

4. Nedstigningen fra Turtagrø til Fortun (sikker)

5. Hengebru som vel ikke eksisterer mere (skal være i nærheten av Glittertind)

6. Sjodalen foto fra veisvingen rett ovenfor Sigtruholet litt vest for Faukstad. (sikker) Nyere foto i #42.

7. Gamle Strynefjellsveien? Veien Tyin-Årdal? Alt. Valdresflya?  Se #44.

8. Gjendesheim (sikker) Nyere foto i #41.

Bildene i #7:

9.   Sognefjell. (sikker) Nyere foto i #30.

10. Årdalsfjorden (sikker) Nyere foto i #36.

11.  Fra Hindsæter fjellhotell i Sjodalen (sikker) Nyere foto i #33.

Bildet i #19:

12. Sognefjellsveien ? Alternativt Valdresflya ? Kanskje helst det første.

Bildet i #28:

13. Gården Holen i Heidalen (sikker)

Bildene i #34:

14. Sør-Fron - evt. Gudbrandsdalen?

15. I nærheten av Fortun i Luster?

16. På veien mellom Turtagø og Fortun - retn. S/SØ mot setergrenda Farningane. (sikker)

17. Etter Maihaugen, men hvor?

18. På vei til Gjendesheim (Sjodalen)?, men trolig etter Maihaugen.

19. = 7

20. Etter Maihaugen, men hvor?

Korriger meg hvis jeg tar feil.

Ad #28. Jeg har forsøkt å sende en mail til Jotunheimen hotell, men er usikker på om det var riktig mailadresse eller om de bare er vinterstengt. Kjenner noen til Lom fjellstue? Har den fått nytt navn?

Nå fikk jeg nettopp mail fra Lom kommune om Lom Fjellstue og de mener at det nå heter Jotunheimen fjellstue.

Nedstigning til Øvre Årdal fra Turtagrø https://www.youtube.com/watch?v=Sg_Hay35APU

Gamle Strynefjellsvei - passer godt med bilde nr. 7 https://www.youtube.com/watch?v=NZCqfqrtNog

Det finnes et utall av videoer på Youtube hvis en søker på årdal, sognefjell, gjendesheim, sjodalen osv.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde nr 7 er nok ikkje gamle Strynefjellet. Ingen stad der som passar, og det ligg dessutan forholdsvis unaturleg til i høve reiseruta. Om det ikkje er Valdresflya, held eg ein knapp på Tyin-området. Hugs at mange vegar er omlagde, utretta og forbetra sidan 1951.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett - det ser ut som dei har hatt ein fin tur og vore forholdsvis heldige med veret - og det kunne dei trenge med motorsykkel og sidevogn   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein køyrer Sognefjellet frå Lom, kjem ein ned til Skjolden.

Kan dei då ha teke båt frå Skjolden til Årdal og køyrt mot Tyin? Det var vel den einaste vegforbindelsen Årdal hadde til ut på 1990-talet då dei fekk veg til Lærdal.

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein køyrer Sognefjellet frå Lom, kjem ein ned til Skjolden.

Kan dei då ha teke båt frå Skjolden til Årdal og køyrt mot Tyin? Det var vel den einaste vegforbindelsen Årdal hadde til ut på 1990-talet då dei fekk veg til Lærdal.

Nei, det gjekk båtrute mellom Årdal og Solvorn, og eit av bileta i serien er heilt sikkert teke på den overfarten. Ein kunne ta med bil og, men då måtte han heisast om bord - sikkert eit kjent fenomen for ein davikar. Korleis dei kunne ta om bord motorsykkel med sidevogn er ikkje godt å seie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet i innlegg nr 19 viser eit fjell i bakgrunnen som minner så granngiveleg om Hallingskarvet - men har dei vore nokon stad der ein kan sjå dit? Eg får ikkje lagt inn bilde, men prøv denne lenka - https://goo.gl/images/NqZNLQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider