Jump to content
Arkivverket
Ronny Stolen Tollefsen

Bergit Nilsdatter (Sommerud) fra Nore i Numedal. Emigrert til Amerika

Recommended Posts

Ronny Stolen Tollefsen

Takk for den informasjonen :)

Kurt Østbye

Har du funnet Anne Halvorsens immigrasjon til USA ?

Jeg ser i tilfelle en mulig kandidat her på Ancestry.com. Hun er ført som svensk, men ingen tvil om at det er en norsk passasjer sammen med mange andre norske.

Name: Anne Haldorsen

Arrival Date: 27 May 1878

Birth Date: abt 1812

Ethnicity/ Nationality: Swedish

Place of Origin: Sweden

Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination:United States of America

Port of Arrival:New York, New York

Ship Name:Britannic

Ronny Stolen Tollefsen

Takk igjen Kurt, for at du prøver å hjelpe meg med å finne slekta :)

Ja, har funnet hennes ankomst til New York (står i lenken #22, men der slutter alle spor). Så jeg vet iallefall at hun har kommet frem og ikke omkommet på sin vei over Atlanteren.

Kurt Østbye

Hun skulle kanskje til sin datter i USA, og et søketips på Ancestry.com er da å bruke datafeltet 'relationship to head of household'. Hvis datteren Bergit er gift i 1880, vil Anne Halvorsen være ført som Mother-in-law. Er datteren ugift i 1880 vil Anne være ført som 'Mother'. Jeg anser disse to mulighetene som mer sannsynlige søkekriterier enn ''wife' (Anne har giftet seg etter ankomst USA), eller 'head' (Anne bor for seg selv).

Ronny Stolen Tollefsen

Takk for tips! Skal prøve å søke på det :)

Are S. Gustavsen

Siden dette er noen dager før første faredag etter FT 1865, gir den ikke ytterligere opplysninger utover at hun i det minste har tjent på Tronrud på Eiker vinterhalvåret 1865/66, men det vanlige var at en tjente mer enn ett halvår på hvert sted. Også for f.eks. Sande, Vestfold er dåpslistene transkribert og søkbare, men dessverre uten faddere.

Ingenting avgjørende, men jeg vil gjøre oppmerksom på at faddere for dåpslistene for Sande (1753-1903/1918) er transkribert og vel søkbare. Dog ble de skilt ut ved opprettelsen av Digitalpensjonatet i 1999, idet den daværende databaløsningen ikke hadde kapasitet til å inkludere fadderne. Dermed må disse søkes i separat fil, som selvsagt er tungvint.

Mvh Are

Ronny Stolen Tollefsen

Ingenting avgjørende, men jeg vil gjøre oppmerksom på at faddere for dåpslistene for Sande (1753-1903/1918) er transkribert og vel søkbare. Dog ble de skilt ut ved opprettelsen av Digitalpensjonatet i 1999, idet den daværende databaløsningen ikke hadde kapasitet til å inkludere fadderne. Dermed må disse søkes i separat fil, som selvsagt er tungvint.

Mvh Are

.

Takk Are, for den opplysningen :)

Ronny Stolen Tollefsen

Hei igjen 🙂

Da har Egil Johannessen funnet nye interresante opplysninger som jeg har limt inn nedenfor: 

16, januar 1870 vies ungkar John Larsen og pige Bergithe Nilsen. De står oppført i KB for Pontiac, Illinois - de giftet seg imidlertid ikke der for i KB er det ført at de giftet seg i den tysk lutherske kirke i Jacksonville, Illinois. (se vedlegg fra KB). Dessverre er ikke alder oppgitt.

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969
Name: Pigen Bergithe Nilsen
Record Type: Marriage
Marriage Date: 16 Jan 1870
Marriage Place: Lee, Illinois, USA
Spouse: Ungk John Larsen
Church Name: Norwegian Lutheran Church
Church Location: Pontiac, Illinois

Vi blir litt klokere ved å se på Illinois, County Marriages (fra FS) - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q292-GTZZ

The Illinois, Marriage Index, 1860-1920
Name: Bergete Nilson
Marriage Date: 16 Jan 1870
Marriage Place: Morgan, Illinois, USA
Spouse Name: John Larsen
Spouse Gender: Male

Der står det at de giftet seg i Morgan County og Jacksonville er jo "hovedstaden" i Morgan County. Videre kan observeres; det er først skrevet inn Anderson, dette er strøket over og deretter ført inn Nilson. Far til Bergith het jo Nils Andersen så her kan det ha oppstått litt forvirring (dårlig engelsk osv.). Heller ikke her er alder opgitt.

Hvis vi ser litt på fakta og teori så er det interressant mht. følgende:

Hun reiste på slutten av 1869 og skulle til Jacksonville (sannsynlig i Illinois). Hun gifter seg straks etter - det kan stemme med teorien som ble lansert i forumet ift. at hun kanskje hadde møtt noen i Norge som hadde reist før henne. Da kan du lete etter Johan/John Larsen fra Buskerud som reiste 1868/69 og som skulle til samme bestemmelsessted.

Navnet  Bergithe / Bergete er et lite avvik fra Bergith, men så nær at det må aksepteres.

Jeg har gjort et lite forsøk på å finne de videre i FT, men ikke noe på første forsøk - nå kan hun ha endret fornavnet til et "kallenavn"; ellers så er det jo mange varianter av Bergith (Birgit, Birgitte, Brigette osv.) Jeg tror nok nøkkelen ligger i å finne John/Johan Larsen.