Gå til innhold
Arkivverket

Margit Fransiska Nielsen født 1887 i Kristiania


Arne Kristoffer Mathisen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om Margit Fransiska Nielsen, født 23.11.1887 i Kristiania. Jeg antar at hun er uekte barn av Peter (Peder) Jørgen Nielsen, født 1841, Hirtsholmene, Danmark og Jensine Marie Holmsen, født 1841 i Kråkstad (Ski), men jeg har ikke funnet dåpen og dermed ikke fått det bekreftet. Har heller ikke funnet henne som konfirmant. Opplysningene om Margit har jeg kun fra folketellinger.

 

Peter Jørgen var gift i Danmark, men forlot kone og fem barn der og flyttet til Kristiania. Jensine Marie hadde to uekte barn med to forskjellige menn fra før.  Peter Jørgen og Jensine Marie bodde i 1885 i Øvre Vollgate 5 i Kristiania. 1891 og 1905 i Smedgade 8 på Grønland i Kristiania. Jeg finner de ikke på den adressen ved de kommunale folketellingene i 1899, 1902 og 1903?

 

Peter døde 14.02.1910. Jensine Marie og datteren Margit bodde fortsatt i Smedgade 8 ved folketellingen 31.12.1910. Margit står der oppført som Forretningsdame expeditrise i cigarf. Det er det siste jeg har funnet om henne. Jeg kan ikke finne henne i folketellingen 1923.

 

Trenger hjelp til å finne hennes dåp og konfirmasjon, samt om hun senere ble gift.

 

MVH

Arne Mathisen

Endret av Arne Kristoffer Mathisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Jensine Marie Holmsen?

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000481283

Samme Jensine Holsen som er mor til denne konfirmanten?

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000777452

Ja, det er den samme Jensine Marie som er moren til disse. Takk skal du ha! Som jeg sier i mitt første innlegg så har jeg opplysningene om de to barna hun hadde fra før.

Mvh Arne

Endret av Arne Kristoffer Mathisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er også kommet frem til at Marie Petersen er identisk med Jensine Marie Holmsen. Hennes far het Holm Petersen - så hun benyttet Petersen navnet i 1885, mens hun senere benyttet Holmsen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart vi ikke finner dem i 1900.. 

 

Jeg har ikke funnet Jensine Marie i Sverige i 1900 eller ved søk med Politiets registerblade i København eller skipslistene for 1900.

 

Jeg har hittil sett etter Margits dåp i kirkebøker for Rikshospitalet, Johannes og Trefoldighet uten å finne henne.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart vi ikke finner dem i 1900.. 

 

Jeg har ikke funnet Jensine Marie i Sverige i 1900 eller ved søk med Politiets registerblade i København eller skipslistene for 1900.

 

Jeg har hittil sett etter Margits dåp i kirkebøker for Rikshospitalet, Johannes og Trefoldighet uten å finne henne.

Takk skal du ha!

Jeg har også søkt i de kirkebøkene du nevner. Peter Jørgen hadde en bror som var gift og bodde på Kampen, så jeg har også søkt i kirkeboken der og i Grønland. Synes også det er merkelig at jeg ikke finner Margit som konfirmant i Grønland kirke rundt 1901 - 1902.

Fint at du har søkt i Sverige og Danmark også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den påminnelsen. Det var imidlertid huslister og personlister ved de kommunale folketellingene i 1899, 1902 og 1903. Det merkelige er at jeg ikke finner familien i Smedgade 8 i disse tellingene, men de bor der i 1891 og i 1905. Det burde tilsi at de har bodd ett annet sted i mellomtiden -men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør prøve å finne konfirmasjonen til Margit Fransiska.

Ser av telling 1885 at Smedegaden 8 lå på Enerhaugen bydel.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f80301&gardpostnr=3709&merk=3709#ovre

Smedgaten (Smedegade) ligger på Enerhaugen. Jeg har imidlertid oppfattet at den hører inn under Grønland kirkesogn. Jeg har derfor konsentrert meg om Grønland kirke - men det kan kanskje være en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet at hun ble konfirmert i Grønland,men kan ha oversett henne.

Det kan jo tyde på at de har bodd et annet sted enn i Smedgade 8 i den perioden det var aktuelt for konfirmasjon. Som sakt finner jeg de ikke i Smedgade 8 i folketellingene 1899, 1902 og 1903 - men de bor der i 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Det var veldig nyttig informasjon. Jeg hadde ikke sjekket adressebøkene - det burde jeg ha gjort. Ser nå at de bodde i Smedgata 8 hele tiden i perioden 1891 - 1910. Ved nærmere studering av folketellingene så finner jeg de der også i 1899, 1902 og 1903. Det gjør det enda merkeligere at ikke Margit ble konfirmert i Grønland kirke rundet 1901 - 1902?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Mulig dette er kjent.

 

I "Arbeiderbladet" 22.10.1964 står det at ei Margit Franciska Nilsen gravlegges fra Østre Krematorium: http://www.nb.no/nbsok/nb/fdc72297599b1fcf4610cdd99df53664?index=8

 

Det er også treff på det aktuelle navnet i Dagbladet og Aftenposten den 21.10.1964 og den 22.10.1964.

 

Mvh Bente

Tusen takk Bente, dette var nyttig og ny informasjon for meg. Da skal jeg lete etter en eventuell dødsannonse for å se om hun hadde noen familie. Siden hun fortsatt har navnet Nilsen antar jeg at hun var ugift?

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Mulig dette er kjent.

 

I "Arbeiderbladet" 22.10.1964 står det at ei Margit Franciska Nilsen gravlegges fra Østre Krematorium: http://www.nb.no/nbsok/nb/fdc72297599b1fcf4610cdd99df53664?index=8

 

Det er også treff på det aktuelle navnet i Dagbladet og Aftenposten den 21.10.1964 og den 22.10.1964.

 

Mvh Bente

 

Ingen utførlige opplysninger om Margit Fransiska i dødsfallsprotokollen når moren dør i 1922, (nr 1382): SAO, Oslo skifterett, G/Ga/Gab/L0012: Dødsfallsprotokoll, 1922-1924, s. 94

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090514320373

 

Hei! Dette var også ny og nyttig informasjon for meg. Her har jeg en del mer å ta tak i. Takk igjen!

Mvh Arne

Endret av Arne Kristoffer Mathisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffene i Aftenposten og Dagbladet 21.10 og 22.10 gjelder det samme som i Arbeiderbladet 22.10. Hun står ikke under "Anmeldte dødsfall" i Aftenposten, så hun var sannsynligvis ikke bosatt i Oslo. Den eneste aktuelle dødsannonsen i denne perioden i Aftenposten er fra 14.10.1964.

 

Mvh Ragnhild Brænd

post-5477-0-27427500-1484830879_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffene i Aftenposten og Dagbladet 21.10 og 22.10 gjelder det samme som i Arbeiderbladet 22.10. Hun står ikke under "Anmeldte dødsfall" i Aftenposten, så hun var sannsynligvis ikke bosatt i Oslo. Den eneste aktuelle dødsannonsen i denne perioden i Aftenposten er fra 14.10.1964.

 

Mvh Ragnhild Brænd

Takk skal du ha Ragnhild. Da behøver jeg ikke lete i Aftenposten etter dødsannonsen. Den annonsen du legger ved er en annen Margit Nilsen kan jeg se. Takk for god hjelp!

Mvh Arne

Opplysningene i dødsfallsprotokollen i 1910 når Peder Jørgen dør, nr 261: SAO, Oslo skifterett, G/Ga/Gab/L0005: Dødsfallsprotokoll, 1909-1911, s. 84

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090513390871

 

Takk skal du Bente! Jeg hadde den fra før og kjenner historien til Peder Jørgen godt.

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.