Gå til innhold
Arkivverket

Mysterium! Forsvunnet emigrant og krigshelt fra Leka, Nord-Trøndelag


Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

I avisa ”Namdalen”, den 07.01.1921, skrev fyrvokteren på Sklinna fyr, Lorents Skei, en artikkel hvor han bl.a forteller om hvor det ble av den opprinnelige befolkninga i Sklinna.  (Fiskeværet ble fraflytta mellom 1880 og 1890). Jeg har sjekket alle opplysninger som kommer fram i artikkelen, og de stemmer godt overens med de faktiske forhold. Forfatteren var fra Leka, og han hadde god kjennskap til folka uti Sklinna. Mange kjente han selv, og mange hørte han nyheter om, men det er en opplysning jeg ikke klarer å verifisere, Lorents Skei skriver: ”Jeg husker saaledes tre ungdommer, som blev konfirmert med mig. Av disse reiste en gut, Johannes, til Amerika. Da krigen brøt ut, mellem Amerika og Spanien, hvervet han sig i den amerikanske hær, og deltok i kampen ved Cuba. Senere blev han med en avdeling til Filippinerne. Siden den tid har man ikke hørt noget fra ham.”

 

Lorents Skei ble konfirmert i Leka kirke den 09.07.1881. Det er helt riktig som han skriver, tre ungdommer fra Sklinna ble konfirmert samme dag. En av disse ungdommene het også Johannes!

 

Hans fulle navn var:

 

Johannes Jensenius Olsen, f. 22.05,1861.

 

Far: Ole Johan Mortensen

Mor: Johanna Katrine Henriksdatter

 

Har ikke funnet ham utflytta fra Leka, eller i Amerika. Har funnet et par kandidater blant emigranter, men Johannes Olsen er jo et relativt ordinært navn. Den spansk-amerikanske krig var i 1898. 

 

Hilsen Ørjan Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant emigranter fra Trondheim har jeg funnet to aktuelle kandidater: 

 

19.05.1886: Johannes Olsen, 21 år, bosted "Røsvig" (Rørvik?) til Eau Claire, Wisconsin. 

 

04.05.1887: Johannes Olsen, 22 år, bosted Namsos, til Grand Forks, Dakota. 

 

Problemet er vel at han kan ha skifta navn i USA. Johannes Olsen kan da ha blitt til John Olson. 

 

I USA finnes det vel noen hundre John Olson, men jeg har ikke klart å matche noen av dem med fødselsdatoen. 

 

Blant veteranene fra den spansk-amerikanske krig, finner jeg 1 Johan Olsen, 4 John Olsen, 5 John Oleson, og 4 John Olson. 

 

Jeg arbeider ut ifra en teori om at han har oppholdt seg et sted i distriktet, før han emigrerte, og muligens tatt etternavn etter det stedet. Fødselsdato oppgitt i USA kan være unøyaktig. 

 

Her leiter vi kanskje etter den berømte nåla i høystakken? 

 

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være han som emigrerer i 1887:

 

 John Olson in the Minnesota Volunteers in the Spanish American War and the Philippine Insurrection

 

Given Name: John

Surname: Olson

Unit: Fifteenth Company:

Company F

Rank: Private

Age/Birth Year: 31

Birthplace: Norway

Residence: E Grand Forks

Page #: 395

 

post-38-0-97286800-1485044480_thumb.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette kan være hans immigrasjon til USA. Han står på passasjerlisten sammen med en annen nordmann som heter Charles Christiansen:

 

Name: John Olsen

Arrival Date: 23 May 1887

Birth Date: abt 1865

Age: 22

Gender: Male

Ethnicity/ Nationality: Norwegian

Place of Origin: Norway

Port of Departure: Hamburg, Germany and Le Havre, France (gikk fra Hamburg 9. mai)

Destination: United States of America

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Rhaetia

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremragende Kurt Østbye! Mannen som ankommer New York den 23. mai, 1887, er kanskje den samme som forlater Trondheim den 4. mai? Og han skulle til Grand Forks, Dakota. John Olson, som du har funnet blant de frivillige soldatene, bodde i Grand Forks. Dette er interessant. Skal se nærmere på det i ettermiddag.

 

Mange takk! 

 

mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Immigrasjonen i innlegg 4 er ganske usikker. Han emigrerte fra Norge med Allan Lines 'Hero' og i 1887 gikk Hero til Hull i England, det virker derfor rart at han skulle reise fra Hamburg over Atlanteren.

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000090706

 

 

http://norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=hero1

 

Ser vi på 'korresponderende skip' ifølge Norway Heritage, så er første avgang med Allan LIne fra Liverpool med ss Caspian den 10. mai, og ankomst Halifax den 21. mai 1887.

 

http://norwayheritage.com/t_corresp.asp?id=7022

 

Neste avgang med Allan Line fra Liverpool er 13. mai med ss Carcassian som ankom Quebec den 25. mai 1887.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at jeg har gjort en kjempetabbe. Johannes Jensenius Olsen var ikke født den 22.05.1861, derimot den  22.05.1865!!! Kan ikke komme meg inn for å redigere fødselsdatoen. Jeg har tenkt 1865, for jeg snakker om at han var 22 år i 1887 og 21 år i 1886. Grunnen til at jeg oppdaget denne fadesen, er at Johannes Jensenius også hadde en bror i Amerika, som var født i 1861, det var: 

 

Johan Markus Olsen, f. 17.02.1861. Johan Markus Olsen (kalte seg Marcus J. Olson) har jeg full kontroll på. Han bodde i Willmar, Kandiyohi, Minnesota. 

 

Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet korrekt immigrasjon på Johannes Olsen. Han ankom Quebec den 25. mai 1887 med Allan Lines ss Circassian som gikk fra Liverpool den 13. mai 1887. Vi ser også at de andre som er ført i den norske emigrantdatabasen ankommer med ss Circassian. Ancestry har gjort en dårlig jobb med transskriberingen, slik at omtrent ingen av navnene er søkbare på Ancestry.com. Johannes Olsen står oppført mellom Hans J. Bredvold og Cornelis Olsen på listen.

post-38-0-86375500-1485107821_thumb.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.