Gå til innhold
Arkivverket

Martine Amalie Nilsen Fasseland


Aud Johnsen
 Del

Recommended Posts

Min oldemor, Martine Amalie Nilsen Fasseland, var mor til min bestemor Karen Marie (Ellertsdatter) Nilsen Fasseland (bildet).

Fra Lindesnes bygdemuseum er det lagt ut et bilde av Marie Nilsen Fasseland, gift med Tore Tobiassen. Hun har samme fødsels- og dødsår som min oldemor.

Jeg synes damene på bildene er svært like, og lurer på om bildet fra bygdemuseumet egentlig viser min oldemor. Hun var gift med Ellert Nilsen Fasseland.

Min bestemor hadde en søster, Gustava, som jeg mener ble gift Thorsen i Kristiansand. Kanskje noen av hennes etterkommere har eller har sett bilder av Gustavas mor, og kan svare på dette spørsmålet.

Aud Johnsen

 

post-10513-0-49286200-1485701168_thumb.png

post-10513-0-52681500-1485701210_thumb.png

post-10513-0-62966800-1485702658_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje denne vielsen selv om brudens f.år er 1848. Brudens far er Nils Aanensen. Ellert Nilsen er den ene av forloverne.

SAK, Sør-Audnedal sokneprestkontor, F/Fb/Fbb/L0006: Klokkerbok nr. B 6, 1893-1915, s. 182

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060731050650

 

Hei

Dette var veldig spennende. Nils Aanensen var også far til Ellert. Da kan det jo tenkes at det har blitt sammenblanding av bilder, og at bildet fra bygdemuseumet faktisk er min oldemor.

Er det bildet du har lagt ved av Marie?

Aud Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maries f.år ved dødsfallet stemmer overhodet ikke overens med f.år ved vielse. Feil år ved vielsen ?

Regner med at dette er dine oldeforeldres vielse - hun oppgis å være født 1859 :

 

SAK, Sør-Audnedal sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0009: Ministerialbok nr. A 9, 1880-1895, s. 149

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051205030707

 

Har du sjekket med Lindesnes bygdemuseum hvor de har fått bildet fra ?

Er du sikker på at ditt bilde viser Martine Amalie, og ikke Ellerts søster, Marie ?

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maries f.år ved dødsfallet stemmer overhodet ikke overens med f.år ved vielse. Feil år ved vielsen ?

Regner med at dette er dine oldeforeldres vielse - hun oppgis å være født 1859 :

 

SAK, Sør-Audnedal sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0009: Ministerialbok nr. A 9, 1880-1895, s. 149

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051205030707

 

Har du sjekket med Lindesnes bygdemuseum hvor de har fått bildet fra ?

Er du sikker på at ditt bilde viser Martine Amalie, og ikke Ellerts søster, Marie ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slektstavle for både Martine Amalie (1859-1899/1900) og Ellert. Saken er at det er nokså kort tid siden jeg skjønte at grunnen til at vi hadde kontakt med Fasseland var at min bestemor kom derfra.

Noen nevnte at det var rart at jeg ikke visste hvem min oldemor var mens de viste bilder fra Fasseland fra bygdemuseumet. Da jeg så bildet jeg har lagt ved, var jeg helt sikker på at det måtte være min oldemor fordi hun var prikk lik min bestemor. Etter hvert forstod jeg at navnet som stod ved bildet ikke stemte overens med min oldemors, og ektemannens navn var også feil.

Jeg lurer derfor på om noen kan bekrefte/avkrefte om bildet viser min oldemor.

Bygdemuseumet opplyser at de som leverte bildet er døde.

Takk for veldig god hjelp.

Aud Johnsen

 

 

 

  •  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.