Gå til innhold
Arkivverket

Peder og Mogens Johansen Østby, Ringsaker. (F.ca.1688 og 1710)


Turid Langaas Jensen
 Del

Recommended Posts

Peder Johansen Østby og Mogens Johansen Østby tror jeg er brødre. Det blir et sted oppgitt at barna er søskenbarn. Mogens hadde også naboplassen til Peder noen år.

 

Peder og kona Karen Joensdtr. også kalt Østby kom til Kongsberg fra Ringsaker før 1730 og slo seg ned på en plass i Bævergrenda. (familien bor her fremdeles!) Jeg har det som har skjedd med familiene på Kongsberg, men håper noen kan hjelpe med opplysninger om familiene før de kom til Kongsberg.

 

Peder er iflg. et Sølvverksmanntall f. ca 1688 og Karen f. ca 1685 da hun iflg. kirkeboka var 72 år da hun døde i 1757.

 

Peder og Karen hadde i alle fall disse barna med seg fra Ringsaker:

 

1. Kiersten, d. 1775, 60 år og 4 mnd. gammel. (f.ca 1715)

 

2. Ziri/Sigri, d. 1764, 45 1/2 år gml.  (f.ca 1720)

 

3.Johannes, konfirmert 1740, d. mai 1772, 49 1/2 år gml.  (f.ca 1722)

.

4. Joen Peter, konf. 1741, d.1786, 61 år gml.  (f.ca 1725)

 

Mogens Johansen Østby og kona Kirsti Ambjørnsdtr. Thierne, gift på Ringsaker i mars 1735. De leverte attest fra presten på Ringsaker da de var til kirke på Kongsberg juli 1738. Kirstis bror Halvor kom flyttende sammen med dem. Søsteren Marthe, enke etter Ole Sivertsen Engeschov, kom flyttende i 1741.

 

Dette er kanskje også en bror - Gulbrand Johansen Østby - i 1738 kom Sønnou Olsdtr. til Kongsberg fra Ringerike sogn, hun var Qvinde" til Gulbrand Johansen Østby som hadde kommet noe før. Vet ikke mer om disse.

 

Skriver nå ei grendebok om Bævergrenda og det hadde vært fint med flere opplysninger om familien. Spesielt om Peder, Karen og barna. 

 

Hilsen Turid ;o))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke enkel. Ingen kirkebøker for Ringsaker på den tiden. Jeg vet om Peder. De andre er ukjente. Dette er nok Østby, nabogården til Stenseng. Det er to Østby i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke enkel. Ingen kirkebøker for Ringsaker på den tiden. Jeg vet om Peder. De andre er ukjente. Dette er nok Østby, nabogården til Stenseng. Det er to Østby i Ringsaker.

 

Hallo!

Takk for svar Leif - jeg var heldig som fant noe om Mogens i kirkebøkene. Hadde kanskje håpet at noen hadde "rotet" i skifter el. Det kom mange fra Ringsaker til Sølvverket i Kongsberg på den tida og flere av dem kom til grenda vår. Kona til Peder giftet seg andre gang med en fra samme sted, så de holdt sammen! 

Du skriver at du vet om Peder - hva eller hvordan?

 

Turid  ;o))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid, du bør holde åpent for at Gulbrand Johansen Østby faktisk var fra Ringerike - ikke Ringsaker. Østby fins som gnr. 22 i Norderhov. Jeg har i mine databaser en Hans Gulbrandsen Østby (f. 1824) derfra som var i Kongsberg-området i hvert fall på 1860-tallet. Uten at jeg kjenner den gården nærmere, kan dette være er indisium på at Gulbrand var et tradisjonsnavn på gården. Og i 1795 gifter en Hovald Olsen Østby fra Norderhov seg på Kongsberg. Det viser kontakt mellom Østby i Norderhov og Kongsberg gjennom flere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid, du bør holde åpent for at Gulbrand Johansen Østby faktisk var fra Ringerike - ikke Ringsaker. Østby fins som gnr. 22 i Norderhov. Jeg har i mine databaser en Hans Gulbrandsen Østby (f. 1824) derfra som var i Kongsberg-området i hvert fall på 1860-tallet. Uten at jeg kjenner den gården nærmere, kan dette være er indisium på at Gulbrand var et tradisjonsnavn på gården. Og i 1795 gifter en Hovald Olsen Østby fra Norderhov seg på Kongsberg. Det viser kontakt mellom Østby i Norderhov og Kongsberg gjennom flere generasjoner.

 

Takk skal du ha Dag - kan godt hende at jeg har "flyttet på ham" - skal sjekke så jeg kan fjerne ham her med god samvittighet!

 

Turid  ;o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har tilgang til "Skoskatten" 1711 som er transkribert av Hedmark slektshistorielag. Der finner vi i listene for Ringsaker på s. 29 følgende:

 

Ousbye Johannis og hands qvinde samt 6 børn Er......

 

Dette Østby er som Leif Baardseth sier nabogården til Stenseng.

 

Og som Turid skriver er Mons Oustbye den 25.02 1735 gift i Ringsaker med Kirsti Anbjørnsdatter Thierne.

 

Det var altså mange barn på dette Østby i Ringsaker i 1711 !

 

Jeg skal se om jeg i løpet av helga kan rote litt mer i de Ringsaker-kildene jeg har tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo!  Slike migrasjonssaker har alltid fanget min interesse. Her er skifte på Østby i Ringsaker 16. mars 1736. Da er gamlefar Johannes Kristensen død. Han begraves 13. februar hele 95 år gammel. (Kona Kjersten Gulbrandsdatter døde i 1734, 66 år gammel.):

 

Her finner du både, Peder, Gulbrand og Mo(ge)ns. Eldstemann Kristen dør på et Østbyeie i 1765, så det ser ikke ut som det økonomisk har gått så bra med dem på gården. Kanskje en medvirkende årsak til flyttingen.

 

Her ligger Østby som i dag skrives Austby på kartet:

 

Da har vi i alle fall fått bekreftet søskenflokken og hvor de kom fra.

 

Austby Ringsaker.JPG

Skifte på Østby 1736.JPG

Endret av Steinar Vasaasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Steinar!

 

Har vært bortreist noen dager og dette var strålende nyheter å komme hjem til !!

Da er Peder, Gulbrand og Mogens på plass.

Ekstra morsomt for Vidar Østby som fremdeles har gården her i grenda.

 

Peder Johansen - det skal vel være Johannesen - men det blir for mye å rette opp.

Peder døde i januar 1730 og de hadde 5 barn som jeg vet om. Fant en sønn til på

tampen kalt Mons/Mads. Karen/Kari giftet seg igjen i mars 1732 med enkemann Ole

Tollefsen også fra Ringsaker. Karen døde desember 1757,72 år og Ole i mars 1760, 88 år.

 

Igjen tusen takk - rakk å få med rettelsen i manus!

God helg fortsatt i finværet - hilsen Turid  ;o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Turid!

Jeg har funnet fram til det originale skiftet og slik lyder første side:

 

Hedmarken skifteprotokoll 1735-1739 s. 33

Hieronimus Jensen Sorenskriver over Hedmarken, giør vitterligt, at Anno 1736- d. 16- Marty er eftter anmodning foretaget skiffte og deele paa gaarden Oustbye udi Bergsfierdingen i Ringsager præstegiæld som til Oplandske laugstoel allernaadigst er beneficeret eftter afgangne Johannes Christenssøn som paa samme gaard alleene havde føderaad imellem hans med forhen afgangne Kiersten Guldbrandsdaatter auflede 5 sønner og 2de Døttre, ældste søn Christen Johanssøn myndig og tilstæde, anden søn Peder Johansøn ved døeden afgaaet paa Kongsberg og effterladt sig som hand i ægteskab med Kari Joensdatter auflet haved, 2de sønner og 2de døttre, ældste søn Joen Pedersøn 15 ½ aar gl: yngste søn Johannes Pedersen- 12 ½ aar gl: ældste datter Kiersten Pedersdaatter gift med Niels Thommesen boende paa Kongsberg, paa hans veigne nærværende efter given fuldmagt Lars Thordsen Brodal, yngste datter Siri Pedersdaatter 16 ½ aar gl: paa de umyndiges veigen var nærværende deres forhen ?? formyndere Engebret Oustbye, Christen og Torgier Aanderud, Tredie søn Guldbrand Johansen myndig og tilstede , 4de søn Engebret Johansen ligesaa og yngste søn Mogens Johansen ligeledes myndig og tilstæde, ældste Daatter Anne Johannesdaatter gift med tilstædeværende Christen Turesøn Aanderud og yngste Daatter Dorthe Johannesdaatter giftt med Torgier Olsen Aanderud-hand og tilstæde, I lænsmanden Halvor Tandes brugelig forfald var paa hans veigne nærværende Lars ?? Lille Koldstad med 2de wurderingsmænd Erik Raa??um og Thommas Aanderud…

 

Skiftet er videre relativt fyldig i forhold til fordeling av eiendeler. Det går over flere sider. Det er mulig jeg gjør et forsøk på å sette sammen puslespillbitene til en liten artikkel i et lokalt tidsskrift her i Ringsaker om denne flyttingen til Kongsberg. Hvis du og Vidar Østby er interessert i en kopi av det jeg finne, kan dere eventuelt kontakte meg på e-post: vasaasen at bbnett dot no.


(Det ser ut til at "gamlefar" kalles Johannes i de fleste tilfellene.)

 

Fortsatt god helg og nyt finværet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.