Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp å finne barnemor fra 1930 tallet


Viola Karlsen
 Del

Recommended Posts

Arne Olai Hansen Tømmerås, Født 25 Aug 1912, Skoger i Vestfold. Død 11 Jan 1982, Drammen Buskerud. Begravet ved Strømsgodset kirke.

 

Denne mannen er far til Reidun Hellenes (Født Tømmerås), født 12 Des 1931, Drammen Buskerud. Død 9 Sept 2014, Porsgrunn Telemark.

Gift med Anders Karsten Hellenes, Født 9 Jul 1930, Lardal Vestfold. Uvisst hvor og når de ble gift. 

 

Jeg leter etter denne Reiduns MOR. (Og forsjovidt besteforeldre på mors side).
Ingen gjenlevende slektninger kjenner til henne. Hun døde kanskje tidlig??

 

Jeg sitter iallefall helt fast! Noen som kan hjelpe?

 

Endret av Viola Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var ikke så grei å lese! Det ser ut til at det dreier seg om Arne Olaf Hansen Tømmerås, 1912 - 1982. Hvor kommer så denne barnemoren inn, og hvem sin mor er/var hun? Og barnefaren, er det denne Arne Olaf? Han var vel i såfall ganske tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var ikke så grei å lese! Det ser ut til at det dreier seg om Arne Olaf Hansen Tømmerås, 1912 - 1982. Hvor kommer så denne barnemoren inn, og hvem sin mor er/var hun? Og barnefaren, er det denne Arne Olaf? Han var vel i såfall ganske tidlig ute.

 

Beklager så veldig mye! Jeg har ingen anelse om hva som skjedde med innlegget mitt!

Men nå er det redigert så opplysningene skal være nogenlunde forståelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sende epost til Statsarkivet på Kongsberg og be om oppslag i dåps-eller fødselsregistreringen. Selv om dåper er sperret fra 1930 på internett, vil du få opplysningene, for det er 60 års klausul på slike opplysninger. Kirkebøkene for dåper er sperret for digital tilgang, fordi de kan inneholde opplysninger om 'sterke' adopsjoner av (endring i) adopsjonsloven i 1935.  http://adopterte.no/om-adopsjon/lover


Statsarkivet i Kongsberg: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysningsprotokollene er imidlertid tilgjengelig, så det kan hende en kan finne når Reidun og Anders giftet seg. Da er det greit å vite når de fikk sitt første barn og hvor de var bosatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysningsprotokollene er imidlertid tilgjengelig, så det kan hende en kan finne når Reidun og Anders giftet seg. Da er det greit å vite når de fikk sitt første barn og hvor de var bosatt.

 

Jeg har navn og Fødsels år på alle barna til Anders og Reidun. 

De fikk sitt første barn i 1954. Og jeg mener at det ble sakt at det barnet ble født i skoger, vestfold.

 

Redigert; Nei da, samboer sier at de bodde på Konnerud da de fikk dette barnet. Men jeg vet ikke om dette stemmer 100%

Endret av Viola Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielser ble ofte foretatt i brudens menighet, men dette stemmer ikke alltid med byer, for da var ofte begge innflyttet fra andre steder. En kan sjekke Bragernes prestegjeld først.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dem ikke i Bragernes prestegjeld og lysningeprotokoller i Skoger begynner først i 1956..

 

Hmmmmm.... Så vanskelig dette skulle være da!

Anders er fra Lardal da.. kan de ha giftet seg i Lardal, Vestfold, da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller Larvik. Borgerlig i Drammen/Larvik er kanskje mulig også?

 

Ja det er vel også en mulighet.

 

Kan jeg være så freidig og spørre om hvor det er jeg skal se for å finne slike oppslysninger? Jeg er ikke kjent med annet enn "vanlige" kirkebøker enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra forsiden velger du Skannede arkiver

 

Deretter 'Bla i skanna arkiver'.-> https://media.digitalarkivet.no/db/browse

Fyll ut Emneknagg-feltet med Borg.., så kommer Borgerlige vielser opp.

 

Det er samme måten en velger Adressebøker også.

 

Jeg fant ikke arkiver med borgerlige vielser verken for Buskerud eller Vestfold, men det kommer vel etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra forsiden velger du Skannede arkiver

 

Deretter 'Bla i skanna arkiver'.-> https://media.digitalarkivet.no/db/browse

Fyll ut Emneknagg-feltet med Borg.., så kommer Borgerlige vielser opp.

 

Det er samme måten en velger Adressebøker også.

 

Jeg fant ikke arkiver med borgerlige vielser verken for Buskerud eller Vestfold, men det kommer vel etter hvert.

 

Takk for forklaring.

 

Men hvis man skal lete etter vielsen deres hvis de IKKE giftet seg borgelig da. Leter man kun i kirkebøkene da, eller?

Og da må jeg vente til det har gått 100 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lysningen: https://media.digitalarkivet.no/kb20060831040294

 

Mvh Ragnhild Brænd

 

ÅY! Tusen takk!! :D Nå ble jeg bra glad!! :D Nå har jeg i det minste ett navn! :D 

Ikke noe dato eller Sted å lete videre... Dette blir vel litt som å skyte i blinde for å finne henne, og vite at jeg finner riktig person....

 

Noen tips om effektig fremgangsmåte for å finne riktig person?? 

Jeg mener, Ingeborg Andersen er jo for "ung" til at hun er med i folketellingen i 1910 vil jeg tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Merk at Reidun ble født i Nedre Eiker.

.

Det vil stå fødselsår og adresse på begge foreldrene i fødsels- / dåpsregistreringen.

 

(Siden det gjelder oppslag i kilder som ikke er tilgjengelig for publikum, svarer de helst på epost og ikke i forumet for Statsarkivet.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun er yngre enn Arne Olai Hansen, er det tvilsomt om en finner konfirmasjonen til Ingeborg, for de er også sperret fra 1930, men ellers er det mest effektivt å lete i konfirmasjonslister.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo være på helt feil plass. Jeg finner jo bare pantregister og pantbøker..........

 

Men hvor raskt bruker email besvares? :) Vil det være raskere og mer effektivt for meg å ringe de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får svar med en gang, selv om du ringer, men du kan jo forsøke. Om de vil ha en epost isteden, sier de vel fra. :)

.

Fra forsiden av visningsprogrammet for skanna arkiver, trykker du den brune avlange knappen øverst hvor det står 'Bla i skanna arkiver' (sekkepost), men skal du ha spesielle kategorier som kirkebøker er det eget søkeskjema for disse, slik det også er for skiftemateriale og pantebøker og du finner disse inngangene lenger ned på forsiden.

.

https://media.digitalarkivet.no/

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått brev fra statsarkivet i kongsberg. Alt som kom ut av det var ett fødsels år på Ingeborg. Jeg har lett på alle tenkelige og utenkelige plasser for å finner vielsen deres, men jeg finner ikke den. 

Jeg har funnet en Ingeborg andersen født 1906 da; https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036484000332

 

Men det er da vel fortsatt umulig å si om det er henne uten å vite noe navn på forledre? Og når en ikke finner noe vielse og det ikke er oppført hvor hun er født,
Hva gjør man da????

 

Noen som finner ut noe mer her??

16668033_1643785699251509_449868902_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Olai Hansen og Ingeborg hadde samme bopel da Reidun ble født.

Men var de gift?

Sto det ingeting om det ved Reidun sin dåp?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Foreldrene hadde samme bopel.

Men var Reidun født i eller utenfor ekteskap?Sto det ingenting om det i kirkeboken?

 

Det som står på det bilder er det jeg fikk av informasjon av riksarkivet. Så jeg aner ikke noe mer selv jeg. 
Må jeg fysisk reise til kongsberg for å finne ut dette her, eller? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.