Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å finne kilder. Sør-Odal / Fallet (Nes i Akershus)


Petter Fallet
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Har nå drevet slektsforskning på min fars side i et par måneder og har gått meg litt fast. Jeg kommer meg rett og ikke videre i det materielt som er digitalisert og sliter med å tyde det som kun er scannet. Jeg bruker "MyHeritage" til å registrere det jeg har funnet og har fått treff på noen personer. Men uten å ha kildene å kontrollere mot, så vet jeg ikke om dette stemmer, så jeg trenger hjelp til å kontrollere om det jeg har funnet ut er korrekt. Jeg hadde satt veldig pris på om noen her inne kunne hjulpet meg å funnet ut om følgende personer og fakta stemmer:
 

 

Navn:   Jørgen Jacobsen (Faldet)

Født:    1780 - (Har ikke kilder, men mest sannsynlig i Strøm - Odalen)

Død:     1844 (Har kilder)

 

Kone:    Inger Hansdatter

Født:     ?

Død:      1843

 

I følge: http://www.nb.no/nbsok/nb/b86b85d37973754bc02a7d3240366d0e.nbdigital?lang=no#321

 

 

så flytte de til Nordre Fallet ca 1810 (mest sannsynlig fra Krakerud i Odalen)

 

---------------------------------------------------------------

 

Far:     Anton Jacob Rummelhoff

Født:   18.oktober 1755 - Krakerud i Odalen (strøm)

Død:    29.november 1839 - i Oslo (Har kilder)

 

Kone:  Dorthe Arnesdatter

Født:   1760 - Krakerud i Odalen 

Død:   ?

 

Anton Jacob Rummelhoff skal også vært gift med Caroline Louise von Rummelhoff (Født Roepsdoff) Men mor til Jørgen skal være Dorthe.

 

---------------------------------------------------------------

 
Farfar:      Holger Christopher von Rummelhoff
Født:        1700 - Bolken Jevnaker
Død:          1773
 
Farmor:    Bodil(BOel) Christine von Rummelhoff (Født Coucheron)
Født:         1721 - Hvattum Hadeland
Død:          1809
 
 
 
Hvis noen har mulighet til å hjelpe meg, så på forhånd takk!! 
 
Endret av Petter Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest meg opp på det som allerede er skrevet.

Men den forbindelsen som er relevant for meg, er ikke nevnt. Relasjonen i mellom Jørgen Jacobsen (Faldet) og Anton Jacob Rummelhoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Jørgen Jacobsen Sæterholen ,17 år, er konfirmert i Strøm i 1797.

 
 
Nederst på høyre side, venstre felt. År 1780
 
11 Des. ??? Strøm
Døpt Dorte Arnesd: Kragerud uægte Søn Jorgen.
Test Amund Moen, Peder ibid. Hans Hoogaard, Anne ibid, Anne Moen.
Faderen er udlagt som Anton Jacob Rummelhoff
tient: ??? ??? ???? Artell: Corps
 
Andre kan vel helpe deg med fullsendig transkribering
 
Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er døpt tre Inger med far Hans i Nes i perioden 1780-1788.

 

Nr. 90

Dom 18. p.Trin. 1783     Inger Sophia     Foreldre: Serg. Hans Olsen og Gurue Larsdatter Finstad.  (Finstad er i bd. 2)

 

Nr. 63

15. mai 1785   Inger  Foreldre: Hans Hansen og Anne Christensdatter Rakkestad.  (Rakkestad er i bd. 3)

 

Nr. 21

13. januar 1788.  Inger  Foreldre: Hans Andersen og Berte Nilsdatter Tomter eie.  (Tomter er i bd. 5)

 

Fra Raumnes historielags avskrifter: http://www.raumneshistorielag.org/?page_id=801

 

En får se etter hvor de er ved konfirmasjonen.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Til #5

 

hr. Anton osv

 

Han var lieutnant ved M. Lough? Artillerie Corps.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er på samme sted ved konfirmasjonen.

 

Inger Sophia Hansdatter Finstad konfirmert 20. Søndag. p. Trin. 1797.

 

Inger Hansdatter Rakkestad konfirmert 16. Søn. p. Trin. 1800.

 

Inger Hansdatter Tomter eie konfirmert 9. oktober 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Legger inn litt lenker:

 

Anthon Jacob Rummelhoff  født:

 

Hedmark fylke, Mo, Sand, Strøm, Ullern, Oppstad i Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 3 (1741-1803), Kronologisk liste 1755, Side 180-181

 
 
Du har også Norsk Slektshistorisk Tidsskrift Bind II side 300-306
 
 
Holger Christopher Henrichsen von Rummelhoff, død (venstre side, høyre kolonne) Major Rummelhoff
Hedmark fylke, Mo, Sand, Strøm, Ullern, Oppstad i Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 3 (1741-1803), Kronologisk liste 1773, Side 382-383
 
 
 
Endret av Paal Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holger Christopher Henriksen von Rummelhoff gift med Bolette Ravfn von Oppen 2. september 1745

 

Akershus fylke, Ullensaker, Hovin i Ullensaker, Ministerialbok nr. I 10 (1733-1776), Viede 1745, Side 54-55

 
Gift med Bodel Christine Coucheron (Høyre side, venstre kolonne nærmest som et tilegg til 30 july)
 
Hedmark fylke, Mo, Sand, Strøm, Ullern, Oppstad i Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 3 (1741-1803), Kronologisk liste 1753, Side 154-155
 
Jeg har registrert disse barna på Holger Christopher og Bodel Christine Coucheron:
 
1. Boel Christiana Von Rummelhoff,   f. 8. mai 1754, Strøm, Sør-Odal, Hedmark, Norge tng_search_small.gif   2. Anthon Jacob Rummelhoff,   f. 18. oktober 1755, Krogsrud, Sør-Odal, Hedmark, Norge tng_search_small.gif   3. Petronella Holgersdatter Rummelhoff,   f. 9. April 1757, Krogsrud, Sør-Odal, Hedmark, Norge tng_search_small.gif   4. Bartholomaeus Holgersen Rummelhoff,   f. 27. August 1758, Krogsrud, Sør-Odal, Hedmark, Norge tng_search_small.gif,   d. 1839, Austre Moland, Arendal, Aust-Agder, Norge tng_search_small.gif  (Alder 80 år)   5. Margareta Else Holgersdatter Von Rummelhoff,   f. 11. februar 1760, Krogsrud, Sør-Odal, Hedmark, Norge tng_search_small.gif,   d. 1845  (Alder 84 år)   6. Iver Coucheron Rummelhoff,   f. 1761, Krogsrud, Sør-Odal, Hedmark, Norge tng_search_small.gif   7. Henrich Wilhelm von Rummelhoff,   f. 1763, Krogsrud, Sør-Odal, Hedmark, Norge tng_search_small.gif,   d. 1791  (Alder 28 år)

 

Endret av Paal Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Ser jeg har glemt å skrive at Odalen ligger i Hedmark, det er jo ganske vesentlig. 

 

Anne-Lise:

Ja, det kan være rette person som viser til. Men finner ingen spesielt informasjon som kan konkludere med det.  Eneste kan være at han ikke er oppført på den gården han jeg tror er født på, under samme folketelling. 

Når det gjelder hans kone, så tror jeg at jeg har sendt deg på feil spor. Odalen ligger i Hedmark. Fallet ligger i Nes. Stedet de etter hvert flyttet til. 

Når det gjelder Anton så har jeg ikke lest meg opp enda, annet enn at han var i forsvaret og død i Oslo. 

 

Leif:

Veldig spennende treff dette med Jørgen sin dåp. Dette bekrefter jo en del av det jeg har sett andre har skrevet. Forresten helt utrolig at dere klarer å tyde og finne frem til dette. 

"Uægte søn" betyr kanskje at ikke Dorte er moren?

 

Paal: Tusen takk for informasjon!

 

 

 

At Jacob er sønn av Holger og at Holger sønnen til "kommandanten på Munkholmen" er nevnt så mange ganger, så det føler jeg må være riktig.

Finnes det andre steder jeg kan lete for å finne ute noe mer om relasjonene i mellom Jørgen jacobsen og Anton Jacon Rummelhoff?


Tror forresten at Jørgen Jacobsen tok Faldet/Fallet-navnet da han flyttet til Faldet/Fallet omkring 1810. I hht: http://www.nb.no/nbsok/nb/b86b85d37973754bc02a7d3240366d0e.nbdigital?lang=no#321

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Jacobsen og Inger Hansdatter Øjen (Yn) ble viet i Nes 21 sept. 1811.

(På høyre side. Liten skift)

Akershus fylke, Nes, Fenstad, Udenes i Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Viede 1809-1811, Side 210
 
 
Anne-Lise har gjodt rede for 3 av de  4 Inger Hansdatter som finnes i FT1801
Men Inger Hansdatter som tjente på Hinden (idag Henni) er også en kandidat.
Hinden (Henni) var/er nabogården til Yn. (Øyen)
Men jeg finner ingen fler Inger Hansdatter i Nes enn det Anne-Lise har funnet i.
Er hun kanskje fra Odalen (Strøm)? Det er ikke lange veien.
 
Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett som dere skriver om Yn og Henni. Sjekk selv på google maps og det er bare et par km i mellom de. 

Fra Fenstad Kirke og til Fallet er det ca 2 mil. Så det er jo store muligheter for at dette stemmer. 

Helt utrolig at du klarer å lese disse gamle kirkebøkene! 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at gamle Nes kirke på Nestangen som brant i 1854 var nærmere enn Fenstad.

Jeg antar at vielsen til Jørgen og Inger var i Nes kirke.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så jamen ikke på 1801-tellingen denne gangen, men gikk rett på kirkebokavskriftene til Raumnes historielag..  :rolleyes: 

 

Her er de aktuelle Inger Hansdøtrene i 1801: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1801?k%5B%5D=0236&fornavn=Inger&etternavn=Hansd*&kjonn=k&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=177*%7C178*&alder=&ny_husholdning=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=

 

Jeg syntes hun som er født i 1770 kanskje var litt gammel, så jeg tok ikke med henne. Hun ble konfirmert i 1791.

 

Hun som er tjenestejente på Henni virker interessant, siden det ikke er lange veien til Yn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

  • Tjersland, Leif. "Om familien Rummelhoff." NST 2 (1930): 300-305.

Denne artikkelen er digitalisert på CD og fåes kjøpt gjennom Norsk slektshistorisk Forrening.

 

Link til innholdsregister:

http://old.genealogi.no/NST/nst_i-x.htm#bind2

 

Link til Norsk slektshistorisk Forrening:

http://www.genealogi.no

 

Paal

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje "like barn leker best" ?

Jørgen var jo uægte født (født utenfor ekteskapet)

 

Her er en Inger som også var uægte født i Nes i 1784. (på venstre side  mellom nr. 7 og 8.)

SAO, Nes prestekontor Kirkebøker, A/Aa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1781-1816, s. 142
 
27. juni (1784)
v/Nes.  
Pigen Dorte Christensdtr. Runnies barn Inger
Faddere: Anne Andersdtr. Auli, Marie
Christensdtr., Christen Christensen, Ole
Olsen og Ole Gulbrandsen, alle fra Runni.
(Barnefar)
Anmeldte soldat Hans Christensen Auli.
 
Jeg finner henne konfirmert i  1796 (på høyre side nesten nederst)
SAO, Nes prestekontor Kirkebøker, A/Aa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1781-1816, s. 136
 
 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten se om jeg får tak i den CDèn. Men den går vel kanskje ikke lenger ut i slekta enn de som har beholdt navnet Rummelhoff?

 

Finnes det andre kilder jeg kan bla i får å få bekreftet eller avbekreftet det dere har klart å finne for meg?

Vil nesten tro at det dere har funnet ut rundt Inger Hansdatter Yn og dåpen til Jørgen Jacobsen kan være riktig, men kan vel ikke konkludere med det heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det andre kilder jeg kan bla i får å få bekreftet eller avbekreftet det dere har klart å finne for meg?

Vil nesten tro at det dere har funnet ut rundt Inger Hansdatter Yn og dåpen til Jørgen Jacobsen kan være riktig, men kan vel ikke konkludere med det heller?

 

Det som regnes som de sikreste kildene er kirkebøker, skifte, pantebøker o.s.v.

Bygdebøker og slektsbøker osv. er ikke primær-kilde. Men er selvsagt  flotte redskaper til å finne slekt.

Informasjon man finner i bygdebøker og slektsbøker må alltid bekreftes med en sikkrere kilde.

 

Når det gjelder barn som er født utenfor ekteskapet kan man aldri være helt sikker. 

Ofte er det  bare kvinnen alene som forteller presten hvem barnefaren er.

Derfor er det i mange tilfelle usikkert om det er riktig barnefar.

 

Det finnes i dag DNA-testing. Men det må andre fortelle om.

 

Når det gjelder Jørgen Jacobsen er dåpen jeg fant i Strøms kirkebok det sikreste som finnes. 

Når det gjelder Inger Hansdatter er det ikke bekreftet  hvilke Inger som er den rette.

 

I og med at alle Inger Hansdatter er funnet i konfirmasjonen er neste skritt å finne hvem som er gift eller død.

 

Å føde ett barn utenfor ekteskapet (leiermål) på den tiden var en straffbar handling og ofte ble barnet satt bort.

 

Du kan lese litt her.

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Statsarkivet-i-Oslo/Nettartikler/Farskapssakene

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Peter,

 

Slektsboken om familien Rummelhoff sier at Anthon Jacob von Rummelhoff hadde en uekte sønn med Dorthe Arnesdatter Kragerud - de ble aldri gift. Sønnen ble født 1780 på Kragerud, og navngitt Jørgen. Videre sier boken at han var "antagelig død ung da det ikke er lyktes å finnes spor etter han".

 

Det er masse informasjon om Rummelhoff slekten - men det står da ikke noe mer om Jørgen.

 

(Forøvrig er jeg ganske sikker på at Inger Sophia Hansdatter ikke er din kandidat. Jeg har tidligere arbeidet med henne, og hun døde ugift med en uekte datter i følge mine notater. Kan sikkert grave frem noe mer her, men ville bare dele dette).

Endret av Morten Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Hansdatter på Hinden kan være den riktige kone til Jørgen Jacobsen.

I FT1801 tjener hun på Hinden (Henie)

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058228003964

 

På samme gården bor Christen Christensen som er bror til hennes far Hans Christensen.

(Christen Christensens kone Karen Andersdatter var antagelig datter til Anders Andersen bonde på Hinden.)

 

Samtidig finner jeg i FT1801 at moren Dorte Christensdatter og faren Hans Christensen har giftet seg og bor på Ouli (Auli)

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058228004305

 

Du kan selv søke i transkriberte kirkebøker for Nes for å finne vielser og dåp.   :)

http://www.raumneshistorielag.org/?p=194

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe Arnesdatter Krageruds uekte sønn Jørgen døpt, 11. desember 1780 i Strøm kirke:

 

Hedmark fylke, Mo, Sand, Strøm, Ullern, Oppstad i Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 3 (1741-1803), Kronologisk liste 1780, Side 450-451

 
Helt rett, som far er utlagt Anthon Jacob von Rumelhoff, Høyre side, venstre kolonne helt nederst
 
Endret av Paal Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.