Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å finne kilder. Sør-Odal / Fallet (Nes i Akershus)


Petter Fallet
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Takk igjen for alle svar!

 

Har nå lest/skummet igjennom en rekke digitale gårdsbøker både for Hedmark og Akershus for å prøve å finne linken i mellom Jørgen Jacobsen og Anthon Jacob Rummelhoff, uten egentlig å finne noe sikre bevis.

 

Gårdene Krakerud og Krogsrud finnes det en rekke skriverier om fra denne perioden, uten at jeg helt har funnet ut av hvordan det havnet noen Rummelhoff på dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Nå har jo dåpen til Jørgen blitt lagt inn to ganger og blitt transkribert av Leif? Hva skulle være 'sikre bevis' utover en primærkilde som dåpsregistreringen er?

 

Foreldrene til Jørgen behøver ikke å ha hatt noe med hverandre å gjøre etter unnfangelsen. Det er i så fall ikke første eller siste gangen at noen bringer en ung tjenestejente 'i ulykkelige omstendigheter'...

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At AJvR hadde en sønn som het Jørgen, som var født før og utenom ekteskapet, det går jeg ut i fra.

Men om denne sønnen til AJvR faktisk er den Jørgen Jacobsen som jeg leter etter, mangler jeg fortsatt bevis på.... 

Finner hverken AJvR eller Jørgen registret noe sted på Krakerud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rummelhoff ble ifølge Ovenstad kommandert til12. artillerikompani i Bergen 26. juli 1780, tjenestegjored deretter fra 14. september 1780 til 21. januar 1786 ved 11. artillerikompani i Christiania. I Trondheim fra 21. januar 1786 til 1. januar 1791. Fra 1793 forflyttet til Christiania og deretter til Fredrikstad 16. juni 1797. Ble oberst 22. mai 1814. Død 29. november 1839 i Christiania. Gift 1788 med Caroline Louise Røpstorf 1759-1831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort resymè før jeg gir meg..

Jeg har ikke lest så mye om slekten Rummelhoff. 

Men jeg har forstått at de aller fleste er enig at Anton Jacob Rummelhoff fikk en sønn, Jørgen Jacobsen, utenfor ekteskapet med  tjenstepiken Dorte Arnesdatter.

En sikker kilden er funnet. Det er kirkeboken i Strøm (Sør-Odal) i Hedmark i 1780

SAH, Strøm-Odalen prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1741-1803, s. 450-451


 

Denne uekte sønnen har få eller ingen funnet igjen senere har jeg forstått.

Men det er litt rart for det er kun en Jørgen Jacobsen konfirmert i Strøm i det riktige tidsrommet.

Jørgen Jacobsen Sæterholen 17 år i 1797.


 

Sæterholen må ha vært en plass under en av Sætergårdene i Sør-Odal.

I FT1801 finner jeg Jørgen Jacobsen som tjener på gården  Sæter Nedre.


 

Og det  kan være hans mor som tjener på Sæter Øvre.


 

Det finnes ikke noen andre Jørgen Jacobsen hverke død eller levende i Strøm på den tiden, så det må være riktig Jørgen.

Fra gården Sæter til Nes er det knapt ett par kilometer.

 

Så er det en Jørgen Jacobsen Fallet som gifter seg  i Nes med Inger Hansdatter Yn i 1811.


 

Hvor kommer han ifra?  

Min menig er at det er samme Jørgen som blir født i Strøm som uekte sønn av Anton Jacob Rummelhoff. 

Det finnes ikke andre Jørgen Jacobsen hverken i Nes eller Strøm på den tiden.

 

Han hadde allered "adresse" Fallet da han gifte seg. iflg. bygdeboken. 

Bodde han der allered eller hadde han gjordt en avtale om å overta plassen når han giftet seg?

 

Finnes det ett register fra den tiden som kan bekrefte at han over tok plassen Fallet?

 

At hans kone Inger Hansdatter er datter av Hans Christensen og Dorte Christensdatter mener jeg er sikkert.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Petter Fallet skrev:

I følge: http://www.nb.no/nbsok/nb/b86b85d37973754bc02a7d3240366d0e.nbdigital?lang=no#321

 

Så flyttet de til Nordre Fallet/Faldet ca 1810. Så det stemmer med etternavn Fallet.

 

Jeg sa jeg skulle gi meg men jeg har en komentar. 

Den gangen var ikke Fallet ett etternavn, men en adresse som viste hvor han bodde. Han het Jørgen Jacobsen. 

Att familien tok Fallet som etternavn skjedde vel   etter 1870.

Les om norsk navskikk her.

http://www.norwaydna.no/gedcom-og-slekt/norsk-navneskikk/

 

De giftet seg 24 september 1811 og inntil da bodde hun på Yn som tjenestejente og han på Fallet.

Det var ikke vanlig  den ganger at noen bodde sammen før ekteskapet.

 

Bygdebokforfatteren skrev ca. 1810 som  kan være 1811.

 

Det kan det være interessant å finne ut  hvorfor Jørgen hadde "adresse" Fallet da han giftet.

Var han tjenestgutt der eller ?????

Hvem hadde eid/leid eiendommen før Jørgen  overtok plassen?  

Hvor har bygdebok fått informasjonen fra?

Det finnes ett tidsrom på 10 år fra FT1801 hvor Jørgen er tjener på Sæter i Strøm til han gifter seg og flytter inn på Fallet i Nes i 1811.

Finner du ut av det har du løsningen.   :)

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Jeg skal fortsette å lete, enda jeg føler jeg begynner å gå tom for steder å lete.

Men hvis dere kommer over noe nå eller senere, så er det fint om dere poster det her.

Jeg skal ihvertfall poste her hvis jeg klarer å finne den siste brikken. 

..igjen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.