Gå til innhold
Arkivverket

Regler for hvem barn oppkalles etter, i alle fall fram til rundet 1880


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Er kommer oppi en diskusjon knyttet til regler for hva en skulle kalle barna.

 

Har levd en en tro på at et ektepar kalte opp barna sine etter følgende mønster:

Første gutt gies navnet til farfaren

Første jente gies navnet til mormoren

Andre gutt gies navnet til morfaren

Andre jente gies navnet til farmoren.

 

Før de øvrige barna er jeg ikke sikker på hvem de skal kalles opp etter.

 

Dette trodde jeg var regelen for navnegivning i alle fall fram siste halvdel av 1800-tallet.

 

Grunnen til spørsmålet mitt er at jeg har ved noen anledninger har sett at barneflokker på opp til 10 barn født på siste halvdel av 1700-tallet ikke er oppkalt etter noen  av sine forfedre.

 

Er det noen som kan si om det av en regel knyttet til hvem barna skulle oppkalles etter ?

 

mvh

 

Per Aase Andresen

 

 

 

Endret av per aase andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet har vore oppe før. Søk litt her og i DIS-Slektsforum, så finn du tidlegare ordskifte.

 

Når ein etterlyser dokumentasjon, vert det stort sett stille. Etter det eg hugsar, har Per Sandal, referert  lenkja i #3, ikkje etterlate seg noko anna enn påstandar.

Det har vore gjort nokre avgrensa undersøkingar, som viser ein del oppkalling. Men når langt under 50% følgjer ein praksis, er det ingen "regel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere tilfeller sett "tradisjoner" som er i samsvar med #1. 
Men også tradisjonene har sine unntak - f.eks. at der en oldefar har vært i live er eldste sønn oppkalt etter ham.

Og slike oppkallingstradisjoner får jo noen ganger de utslag at to søsken har samme navn siden farmor og mormor het det samme. Dermed blir det Anna den eldre og Anna den yngre i samme søskenflokk :-)

 

Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slike oppkallingstradisjoner får jo noen ganger de utslag at to søsken har samme navn siden farmor og mormor het det samme. Dermed blir det Anna den eldre og Anna den yngre i samme søskenflokk :-)

 

 

Eg har sett døme frå eiga slekt der to tvillingbrødre, sysken av min tipp-oldefar, begge vart døypt Sivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle sammen.

 

Takker for alle innleggene som har gitt meg et endret syn/oppfatning av "regler for hva barnet skal hete og hvem det skal oppkalles etter".

 

Har lest igjennom linken Ann-Mary viser til i #3, som gav men noe a-ha tanker

 

Skal senere i dag lese igjennom Knut sin link gitt i #6.

 

Jeg synes at Else beskriver det greit i #2, hvor hun sier

"Det var ingen faste regler for hva barna skulle hete. Hva som var praksis flere steder, er ikke det samme."

 

Problemet blir da at en ikke alltid kan være sikker på barnets opprinnelse ved å lese far eller mors farsnavn.

 

 

ha en forsatt god dag

 

mvh

 

Per A

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting var ufråvikeleg, men det å kalle opp eit barn etter avdød mor/far eller forrige avdøde ektefelle er etter mi erfaring noko av det som var fastast på våre kantar. I mi eiga slekt døydde fyrstekona Eli barnlaus, og når odelsguten kom i neste ekteskap måtte både farfar og morfar stille seg bak i køen, og namnet vart Elias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Aase

 

Du har sannsynligvis rett, Aase i din betrakting gitt i #10, om at det var mer vanlig her på Vestlandet å oppkalle barn etter sine besteforeldre enn det var på Østlandet.

Det er i alle fall min konklusjon.

 

Atter en takk til alle som har vært med å bringe noe klarhet i mitt spørsmål.

 

 

mvh

 

Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.