Gå til innhold
Arkivverket

Endring av innlogging og oppgradering av forumet


Espen Tønnessen
 Del

Recommended Posts

Mandag 6 februar endrer vi på funksjonaliteten for å logge inn på forum og Digitalarkivet. I den forbindelse vil forumet være utilgjengelig opptil et par timer på dagtid, og tjenestene i Digitalarkivet vil være stengt en kortere periode.

 

Les mer om hvorfor vi gjør dette her: http://blogg.digitalarkivet.no/post/156665188695/endring-i-innlogging-i-digitalarkivet

Les mer om hvilke konsekvenser det får og hvordan dette vil fungere her: http://blogg.digitalarkivet.no/post/156665186965/overgang-til-ny-innlogging

 

NB! Du trenger ikke ha brukerkonto eller logge deg inn for å bruke tjenestene i Digitalarkivet, men du får noe mer funksjonalitet tilgjengelig. Du må være innlogget for å poste i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registreringsbildet har tre felt:

  • E-post
  • Visningsnavn
  • Passord

Siden eksempelet ditt viser en fiktiv bruker med navn fra Sesam stasjon, foreslår jeg at det skal stå Navn [eller Ditt navn] istedenfor Visningsnavn for å unngå at folk registrerer seg med tullete kallenavn.

Det gjelder også bildet Endre opplysninger og det vanlige innloggingsbildet i forumet, hvor jeg ser det er valgfritt om en logger seg på med E-postadresse eller [Visnings-]navn.

Veldig bra at brukerregistreringsbildet er endret, for det tidligere oppfordret jo til å konstruere et navn mellom et visst antall bokstaver.
.

 

Av bloggen ser jeg at også et nytt begrep dukker opp etter registrering av bruker eller etter endring av brukeropplysningene, nemlig Din digitalarkivid. Dette kan forvirre, men jeg antar at det er e-postadressen som skal stå der. Kan dette begrepet eventuelt tas med ved registreringen?

  • E-post (digitalarkiv-ID)
  • Ditt navn
  • Passord

Et annet alternativ er å ikke ha med dette ordet noen steder, men erstatte det med Dine brukeropplysninger eller Din konto etter fullført registrering eller endring.

.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.
Vil den nye innloggingen føre til at brukeren ikke koples til tidligere innlegg?
.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

.
I januar 2014 ble innlogging på forumet samkjørt med innlogging på Digitalarkivet. Den gang fikk mange brukere innloggingsproblemer og også problemer med å skrive i editoren, fordi det dukket uforklarlig opp en mengde [ ] i teksten. Det løste seg for de fleste ved tømming av midlertidige internettfiler i nettleseren, eller ved å bytte nettleser.

Jeg antar det er et godt forebyggende råd å be brukerne om å slette midlertidige internettfiler / hurtiglager før ny brukerregistrering?

.

(I Firefox: SHIFT og CTRL og DEL samtidig og velg alt. (Alternativt Hurtiglager) Gratisprogrammet Ccleaner gjør samme jobben.)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg forstår det slik at vi må registrere oss på nytt med "brukernavn", epostadresse og passord, altså en ny konto? Det var litt uklart for meg det som ble skrevet. Lurte bl.a. på mens jeg leste om det var kun ment på nye brukere.

 

To spørsmål.

1. Hva med Mine meldinger (innboks) i nåværende brukerkonto? Vil de koples til den nye kontoen?

2. Jeg viser til Anne-Lises spørsmål om kobling av tidligere innlegg til ny innlogging. I forbindelse med dette spørsmålet, så spør jeg for sikkerhets skyld om det er riktig at vi fortsatt kan lese våre tidligere innlegg, også dette Arkiv-forumet. Jeg sendte melding til en av dere om dette, men det er ikke blitt besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spørsmål som vi kan besvare :) (og avklare)

 

1. Du trenger IKKE registrere ny brukerkonto hvis du allerede har en bruker i Digitalarkivet og/eller i forumet

2. Du beholder innleggene dine uansett om du logger inn med brukerkontoen i Digitalarkivet eller direkte i forumet, men vi anbefaler at du logger inn i forumet med brukerkontoen i Digitalarkivet. 

 

Registrering av ny brukerkonto gjelder hvis du ikke har brukerkonto fra før.

 

Etter at vi har lagt om på mandag gjør du som følger i forumet:

1. Klikk på logg inn

2. Kilkk på Digitalarkivet til høyre i innlogingsvinduet (under "Eller logg inn med følgende tjeneste")

3. Skriv inn din epost-adresse og ditt passord (den samme som du bruker i dag)

4. Du er inne (men det kan hende du får spørsmål om å legge inn visningsnavn for forumet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Endringen gjøres ikke før mandag 6 februar. De vil ikke påvirke søkene.

 

Hvis du er usikker på om et søk virker kan du søke etter Ole i fornavnsfeltet uten noen andre søkebegrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med søk har ikke noe med omleggingen av innloggingen å gjør. Men ja, vi har hatt problemer med masse av søkene, og det ser ut for at vi har fått det i orden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hvis jeg ikke får treff på primærsøker mitt, tester jeg gjerne med "ol*", ettersom det alltid gir treff. Men i går var det ingen treff på "ol*".

Da prøver jeg det samme søket i noen tilfeldige kirkebøker, men resultatet var dessverre det samme.

 

I dag ser det ut til å være ordnet, nå fikk jeg 3803 treff i samme kirkebok!

Fint at det virker, og da kan jeg fortsette der jeg måtte gi meg i går kveld.

 

Hva er forresten riktig forum å varsle om slike problemer?

Endret av Eivind G. Hoel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg neppe bruk for s.k. tofaktor-autentisering for innlogging, men jeg synes dere overkomplifiserer litt mye. Det meste av materialet vi har tilgang til, er jo 'Read Only' - d.v.s. kun lesbart. Jeg har forståelse for sikkerhetsbehovet, men dere behøver ikke å overgå noen andre offentlige tjenesteytere med en innloggingsprosedyre som virker litt små-paranoid! :rolleyes:

Jeg er faktisk av dem som ikke har smart-telefon, altså har jeg ikke noen side i tryneboka, ei heller google-konto eller apper for å logge meg inn, og ikke vil jeg ha det heller.

Det jeg imidlertid har, og er svært fornøyd med, er tjenester som krever innlogging ved hjelp av en kode levert på sms. Brukernavnet mitt er en epostadresse, koblet mot mitt mobilnummer som er registret hos leverandøren av tjenester (bl.a. en bank). Når jeg logger meg inn med brukernavnet og et selvvalgt passord, får jeg en kode på sms som tastes inn som siste steg i autentiseringen.

Jeg vil foreslå at dere tar i bruk en tilsvarende innloggingstjeneste, som ikke utelukker noen brukere.

 

PS

Jeg har forøvrig hatt mobiltelefon som verktøy siden 1984, men har aldri latt den styre livet mitt...   :P

                                                                                                                                                           DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf, skal de ha en innloggigsprosedyre som ikek utelukker noen brukere, må de i hvert fall ha en hvor du ikke trenger mobil.

Jeg har en eldgammel mobil ett eller annet sted, men bruker den ikke. Jeg har vanlig telefon og email, dermed kan alle få tak i meg.

Har overhodet ikke bruk for mobil og irriterer med strort at flere og flere krever at du skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro tofaktor-autentisering er et krav til profesjonelle brukere som skal ha tilgang til klausulert materiale?

 

Det står om det i det andre blogginnlegget:

 

"Med den nye løsningen for skanna materiale kan vi gi tilganger så eksterne brukere for saksbehandling eller forskning kan bruke materiale som ikke er fritt tilgjengelig. Vi vil også få stadig flere administrative funksjoner i Digitalarkivet. Vi kan aldri kontrollere eller sjekke hvor gode passord brukerne har. For å sikre oss mot at slike brukerkontoer med spesielle tilganger blir eksponert ved innbrudd og hacking, eller andre årsaker, har vi lagt til mulighet for tofaktor-autentisering."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel forvente at antallet på brukere synker med rundt 50 prosent eller mer, etter omlegginga, er det i tilfelle bra?  Hvis vi er innlogget mens forandringene foregår, slipper vi å logge inn på nytt da?  Mister vi som er innlogget på den gamle måten, ny informasjon som kommer til etter hvert i arkivet? Er det vanskelig eller lett å skaffe seg applikasjon som står om i bloggen (i tilfelle dette behøves)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil oppfordre til å leser blogginnlegget på nytt. Her er det mye synsing og spekulasjoner, og som vi har gjort rede for i blogginnleggene.

  • Det er frivillig å ta i bruk tofaktor-autentisering, men du har nå muligheten hvis du vil.
  • Du mister ingen innstillinger.
  • Det eneste slom skjer er at du må logge inn på nytt, fordi omleggingen gjør at alle blir logget ut.

 

I første omgang er det vi som administrerer Digitalarkivet som må logge inn med tofaktor. Vi har valgt denne metoden fordi de fleste ansatte bruker denne metoden i andre løsninger allerede. Metoden er allerede svært utbredt blant andre tjenestetilbydere, som f.eks Facebook og Google. Det er mulig at vi i framtiden også kobler tar i bruk SMS, men det blir ikke i denne fasen. Dette står det også om i bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erfarer at brukernavn, bilde etc. tar så mye plass at det ofte blir mye "luft" mellom innleggene.  Dette er et tilbakeskritt i forhold til tidligere. Håper dette kan endres.

Jeg finner heller ikke funksjonen/valget forhåndsvisning.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke innleggene i en tråd numrert?

Det var så "lettvint" å henvise til ett innlegg i tråden ved å skriv  f.eks  #5

Hvorfor er det dobbelt linjeavstand i skrivefeltet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har logget meg inn på Brukerforum med email-adresse og passord - nøyaktig som før. Det gikk fint. Men jeg klarer ikke logge med inn på Digitalarkivet - får bare feil på alt. Jeg er ikke særlig tålmodig av meg, og kan godt vente hvis dette fremdeles ikke er i orden.

 

Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Hvorfor er ikke innleggene i en tråd numrert?

Det var så "lettvint" å henvise til ett innlegg i tråden ved å skriv  f.eks  #5

Hvorfor er det dobbelt linjeavstand i skrivefeltet?

 

Støtter ønskjet om nummerering av poster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Hvorfor er ikke innleggene i en tråd numrert?

Det var så "lettvint" å henvise til ett innlegg i tråden ved å skriv  f.eks  #5

Hvorfor er det dobbelt linjeavstand i skrivefeltet?

 

Det siste er jeg ikke så opptatt av, men er enig i at det er kjedelig at innleggene ikke lenger er nummerert.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger på det oppgraderte forumet. Jeg løsner tråden fra toppen og at videre diskusjon foregår i egne tråder så det ikke her blir en god blanding av alt.

De som har noen form for logg inn-problemer eller annet av teknisk art melder det i forumet for tekniske tilbakemeldinger (https://forum.arkivverket.no/forum/52-tekniske-tilbakemeldinger/), evt. sender e-post til digitalarkivet@arkivverket.no

 

Ønsker som nummerering av innleggene og mindre luft mm. kan forsåvidt også meldes i forum for tekniske tilbakemeldinger så får vi se hva som er mulig å få til.

 

Men sånn bortsett fra ønsker  om forbedringer - flere enn meg som er glad for at vi nå kan klikke Send inn svar og umiddelbart se innlegget lagt på plass? :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Anette S. Clausen unpinned this emne
40 minutter siden, Astrid Ryen skrev:

Jeg har logget meg inn på Brukerforum med email-adresse og passord - nøyaktig som før. Det gikk fint. Men jeg klarer ikke logge med inn på Digitalarkivet - får bare feil på alt. Jeg er ikke særlig tålmodig av meg, og kan godt vente hvis dette fremdeles ikke er i orden.

 

Mvh Astrid Ryen

 

Det viste seg at vi hadde en feil som gjorde at du måtte logge deg inn på innloggingsportalen før du kunne logge inn andre steder. Vi har fikset dette problemet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.