Gå til innhold
Arkivverket

Endring av innlogging og oppgradering av forumet


Espen Tønnessen
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Hvorfor er ikke innleggene i en tråd numrert?

 

 

 

Dessverre er dette noe som leverandøren av forumet har fjernet. Det er flere kunder som synes dette var et litt uheldig grep: https://invisionpower.com/forums/topic/407990-missing-post-numbering/#comment-2528352

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Når eg går inn på Digitalarkivet ser det slik ut etter at eg har logga inn:

 

Ja, og sånn har det vært i lang, lang tid. Og det blir fikset i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anette S. Clausen skrev:

Takk for tilbakemeldinger på det oppgraderte forumet. Jeg løsner tråden fra toppen og at videre diskusjon foregår i egne tråder så det ikke her blir en god blanding av alt.

De som har noen form for logg inn-problemer eller annet av teknisk art melder det i forumet for tekniske tilbakemeldinger (https://forum.arkivverket.no/forum/52-tekniske-tilbakemeldinger/), evt. sender e-post til digitalarkivet@arkivverket.no

 

Ønsker som nummerering av innleggene og mindre luft mm. kan forsåvidt også meldes i forum for tekniske tilbakemeldinger så får vi se hva som er mulig å få til.

 

Men sånn bortsett fra ønsker  om forbedringer - flere enn meg som er glad for at vi nå kan klikke Send inn svar og umiddelbart se innlegget lagt på plass? :-)

 

 

 

Anette,

 

Det  er ikke bare ønsker om (1) nummerte innlegg, men også om (2) nummerte debatter. Nummerne ligger i bunnen av systemet hele veien.

 

Nytteverdien av dette forumet som et etterrettelig forum, i den forstand at debattene kan være en naturlig del av den enhver tid pågående diskurs faller dramatisk om dette ikke kan bibeholdes og videreføres. Jeg håper ikke at omleggingen av dette forum dermed vil henfalle til øyeblikkspopulisme à la Snap chat.

 

Varige og henvisbare debatter har vært en berikelse til det slektshistoriske miljø. Dette later nå til å ville ofres på øyeblikkspopulismens alter.

 

Poenget er at det som ikke kan entydig kildehenvises til eller enkelt oppspores, eksisterer ikke i den øyeblikspopulistiske verden.

 

Faren er at alle etterhvert ville måtte ty til alternative fakta i søken etter sannhet.

 

Er dette eventuelt en ønsket utvikling i regi av Arkivverket? Neppe!

 

Mvh Are

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eit nummer i URL-adressa. Slik ser det ut til å vere også på nye innlegg (testforumet), så skilnaden frå tidlegare er vel at nummeret ikkje lenger vert vist i overskrifta i tråden. (Mi meining er at nummeret framleis burde bli vist også der).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette et al,

 

Jeg innser nå at absolutt alle nummerreferanser (mht innlegg) til alle debatter siden 1999 er fullstendig borte. Ingen debattreferanser er lett tilgjengelig siden 2011.

 

Dette er helt på linje med hva Sveriges Släktsforskarforbund gjorde med Anbytarforum i fjor våres. Da ble alle innlegg siden 1998/1999 fullstendig korrumpert, der også med hensyn til tegnsetting og språk. I svar til undertegende hevdes det at dette skal snart rettes. Jeg har mine tvil.

 

Den enkle konklusjonen er at vår digitale hverdag viser seg fra sin egentlig side, den er brutalt foranderlig og de nasjonale inngrepene som søkes utført later til å øve betydelig skade på tilgangen på alt åndsverk eller tilløp til sådant som er publisert gjennom alle disse årene gjennom våre kjære debattfora. Vel, materialet er jo fortsatt der, men oppslagverk trenger som kjent et alfabet og kanskje et register for å kunne nyttiggjøres fullt ut.

 

Poenget er at når grunnleggende referansesystemer fjernes, så er man henvist til å stole på at søkemotorene skal gjøre jobben. Hvilken algoritme erstatter en entydig nummerreferanse? Meg bekjent ingen! Skjønt, det vil jo gjøre arbeidet enklere ved utarbeidelser av f.eks. litteraturlister i fremtiden. Det er kun to titler som behøves "google.com" og Wikipedia. 

 

"Om hundrede aar er alting glemt" ifølge Hamsun. Skal vårt nye ideal heller være døgnfluen?

 

Mvh Are 

 

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Espen Tønnessen skrev:

 

Dessverre er dette noe som leverandøren av forumet har fjernet. Det er flere kunder som synes dette var et litt uheldig grep: https://invisionpower.com/forums/topic/407990-missing-post-numbering/#comment-2528352

 

 

 

Espen,

 

Den amerikanske leverandør har et kalibreringsproblem i sitt generelle svar til spørsmålsstiller. Han har ikke satt seg i brukers sted. Hvilket er normalt for et rent datateknisk ståsted i et massedistribusjonsmarked. 

 

Her er imidlertid ikke teknologien et hinder, men derimot den menneskelige vilje, eller helst vilje til forstand, hos den som har et produkt å selge.

 

Jeg er ikke i tvil om at "leverandøreren" vil kunne trylle fram hvilken som helst funksjonalitet om dette etterspørres direkte og bestemt. Kanskje har leverenadøren misforstått spesifikasjonene eller kanskje er disse ikke godt nok beskrevet ved bestilling.

 

Mvh Are

 

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er dette framleis tråd nr. 206467 (sjå url-adressa). Skilnaden til det nye forumet er at dette nummeret ikkje lenger også er å finne i overskrifta i tråden. Dette er altså eit visningsproblem, tilliks med at nummera i kvart enkelt innlegg heller ikkje blir vist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Som sagt så er dette framleis tråd nr. 206467 (sjå url-adressa). Skilnaden til det nye forumet er at dette nummeret ikkje lenger også er å finne i overskrifta i tråden. Dette er altså eit visningsproblem, tilliks med at nummera i kvart enkelt innlegg heller ikkje blir vist.

 

Jeg er også veldig skuffet over at nummerhenvisning ikke er beholdt.  Det er i tillegg også skuffende at ikke dato og klokkeslett fremgår som referanse, bare for 4 timer siden osv.   Det kunne vært et alternativ, men ikke nå. 4 minutter, 1 døgn siden osv. er ingen god referanse, se sitert innlegg.

 

Med så mange feil og mangler må en spørre om det er det mulig å kansellere kjøpet av dette nye program og gå tilbake til det gamle? 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Scrolle, scrolle, klikke, klikke...

 

Når det gjeld akkurat dette saknar eg forumet til Jan Oldervoll. Men dette får ikkje me brukarar gjort noko med, sidan alle moderne nettsider skal vere fulle av luft, store ikon, mobilvennlege og universalt tilgjengelege. Ein del ting var betre før ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akkurat det har jo vært et tema mange ganger tidligere, senest ved valg av verdens teiteste program for søk i transkriberte kilder. Det har jo ikke akkurat manglet med tildels nokså negative tilbakemeldinger på manglende funksjoner og uheldige løsninger i den nye programvaren de siste par årene, så hvorfor gjør man det samme en gang til? Hvorfor kjøpe nok et dustete amerikansk oppsett, var det ikke meningen at dere skulle lage et nytt grensesnitt sjøl? Så kunne pengene gått til å handle inn endel programvare for kjapp utvikling av et eget oppsett isteden?

 

Og et lite spørsmål til: Hvordan kommer jeg meg vekk fra forumet?  Jeg skulle gjerne bladd i noen kirkebøker; hvor finner jeg en knapp for å hoppe til Digitalarkivets forside? Den knappen jeg finner øverst på denne siden som er merket Digitalarkivet, bringer meg bare til forumenes forside https://forum.arkivverket.no/

(o skrækk og gru, jeg kom til å tenke på hvor mange meter lang en ny forside blir...klikk og scroll, og scroll og scroll...)

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro at fornyelse og utvikling fører til en enklere hverdag for brukerne, men ikke på dette "bruket". Med helt vanlig datakunnskap virker dette i beste fall uoversiktlig, uansett hvor positiv jeg prøver å være.

Hvis dette er noe som er betalt for, tror jeg man bør be om å få penger tilbake....

 

Da er det bare å glede seg til hundrevis av innlegg av typen, "hvor ble innlegget mitt av?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Leif Salicath skrev:

Jeg finner heller ikke funksjonen/valget forhåndsvisning.

 

 

Lengst til høyre på rekken av ikoner og valg når man skriver innlegg, er det et forstørrelsesglass over et ark. Dette er ikonet for forhåndsvisning. Hvis man etter å ha foretatt en forhåndsvisning ønsker å endre innlegget, kan man trykke på krysset oppe til høyre ("Returner til redigeringsmodus").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, så ble jeg skikkelig frustrert selv i går. Jeg brukte selv "Siste innlegg" nesten utelukkende. Og den finner jeg ikke igjen. Det finnes alternativer, men ingen alternativer som faktisk matcher. Når det er sagt, satt jeg hele kvelden i går fram til klokka 2200 for å følge opp og besvare (kun avbrutt av middag og en times tid bak snøfreseren). Men etterhvert har jeg nå fått satt meg inn i bruken, og jeg mener faktisk at "Siste innlegg" ikke lenger er bruk for. "All aktivitet" under fanen "Aktivitet" gir ihvertfall meg bedre oversikt enn jeg hadde før. Og den oppdateres fortløpende. Egne innlegg finner du enklest under din egen profil. Her kunne jeg tenkt meg at egne innlegg også kom inn under Aktivitets-fanen så jeg slapp å gå inn på profilen, og at Aktivitetsfanen var standard valg så jeg slapp å klikke meg inn på den. 

 

Angående nummerering av innlegg, så er det bedre praksis å fatte seg i korthet, og sitere akkurat de setningene man ønsker å kommentere. Det gjør at andre lesere ikke så lett faller av og faktisk gidder å lese det du har på hjertet. Hvis du ønsker å sitere et helt innlegg, er det også bedre å linke til innlegget direkte. Hvis en diskusjon går over flere sider slipper man da å bla hit og dit. Uansett gir det dårligere flyt i debatten å ikke sitere konkret det man ønsker å kommentere. Jeg har deltatt på diverse fora i mange, mange år, og jeg har ærlig talt aldri hatt behovet for nummererte innlegg.

 

Som med alle endringer, f.eks ny versjon av Windows (som gjorde at jeg helt og fullt gikk over til "fienden" Mac, og er blitt svært fornøyd) eller ny versjon av Office, som med nye versjoner av nettsteder, vil det være en overgangsfase og man må være forberedt på at man må tilpasse seg ny funksjonalitet og nye måter å gjøre ting på. Så kan vi være enige om at "nye" Digitalarkivet ikke er noen god løsning, og at det vil komme forbedringer også der. Vi som jobber med Digitalarkivet er tildels like frustrert som dere, og ønsker faktisk at vi hadde muligheten til å gjøre noe med det tidligere.

 

Forumløsninger er jo tidlig steinalder innen EDB-verdenen. Mange fora er blitt lagt ned til fordel for Facebook. Alternativene (noen av de største listet under) vi finner bærer preg av total stillstand og mangel på estetikk og universell utforming. Det er også kun to av disse som har nummerering av innlegg. Og flere av disse løsningene ser jo like ille ut som forsida på Digitalarkivet! 

 

https://www.phpbb.com/community/viewforum.php?f=551

https://www.vbulletin.com/forum/forum/vbulletin-announcements/vbulletin-announcements_aa

https://community.mybb.com/forum-161.html

https://support.vanillaforums.com/

https://xenforo.com/community/#xenforo-community-support.22

http://www.simplemachines.org/community/index.php?P=dc9821751bf90672b801a7eee549bbde&

http://www.aspplayground.net/community/Active-Directory-Membership-Provider-Integration-m405616.aspx

https://discuss.flarum.org/

 

Ellers vil jeg til slutt oppfordre om å være konstruktive og saklige i tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Hvordan kommer jeg meg vekk fra forumet?

 

Nå har vi lagt til lenke til Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Espen Tønnessen skrev:

 Jeg brukte selv "Siste innlegg" nesten utelukkende. Og den finner jeg ikke igjen.

 

 

Det er mulig jeg ikke helt forstår hva du mener, men ved å klikke ytterst til høyre i listen over debatt-tråder der det står "3 minutter siden", "1 time siden" o.s.v. kommer man til trådens seneste innlegg.

 

Så stusser jeg - igjen! - over manglende språkvask før man tar i bruk et slikt oppsett. Når jeg nå siterer ditt innlegg, står det i den siterte rubrikken: "24 minutter siden, Espen Tønnesen skrev:". Dette er et elendig "Google translate"-forsøk på å oversette "24 minutes ago, Espen Tønnesen wrote:". På norsk må det være "For 24 minutter siden skrev Espen Tønnesen:".

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tore S. Falch skrev:

Det er mulig jeg ikke helt forstår hva du mener, men ved å klikke ytterst til høyre i listen over debatt-tråder der det står "3 minutter siden", "1 time siden" o.s.v. kommer man til trådens seneste innlegg.

 

Det var ikke det jeg mente. I forrige versjon var det en knapp som het "Siste innlegg" som listet ut de siste innleggene på tvers av alle fora. Men den er nå erstattet av "All aktivitet" under fanen "Aktivitet".

Sitat

Når jeg nå siterer ditt innlegg, står det i den siterte rubrikken: "24 minutter siden, Espen Tønnesen skrev:".

Akkurat denne språklinja er satt sammen av to tekster. En tekst er "24 minutter siden". Så setter koden inn et komma, og så kommer det en ny språklinje "Espen Tønnessen skrev:". Det betyr at vi kun kan oversette det to enkeltdelene, men vi kan ikke endre rekkefølgen. Noe bedre kunne det vært hvis vi hadde byttet om navnet og "skrev", og satt in "For" foran 24 minutter siden, men det ville uansett vært et komma for mye, og da ville alle andre steder hvor det står "<navn> skrev:" også blitt endret, og da ville alle steder hvor dette står for seg selv blitt feil. Istedenfor "Espen Tønnessen skrev:" ville det stått "skrev Espen Tønnessen:", og det blir jo ikke noe særlig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad Nummerering.

 

Om det er vanskelig å forstå dette med behovet for å ha et entydig referansesystem til debatt og innlegg, så innebærer dette at man ikke ønsker at noe av det som debatteres via dette debattforum skal benyttes utenfor forumet selv. Dette er i for seg greit nok.

 

Jeg foreslår dermed at vi heretter kan anse at alt som postes i dette debattforum, har begrenset nytteverdi andre steder enn hvor det er publisert i øyeblikket.

 

Om jeg for eksempel skulle finne på å komme over en viktig opplysning i en av debattene (kildeopplysning eller argumentasjon), så vil jeg heretter måtte ta direkte kontakt med vedkommende som publiserte denne opplysningen om jeg ville ønske å gjøre meg nytte av denne f.eks som en kildereferanse i forbindelse med en trykt artikkel i et tidsskrift, for så å be om at vi kunne publisere dette i det angjeldende tidskrift som om det aldri var nevnt på Digitalarkivets brukerforum noen gang. Det ville jo uansett ikke nytte å gi en nøyaktig henvising til hvilken debatt og i hvilket innlegg den glupe ide eller banebrytende opplysning første gang ble offentligjort.

 

I så måte er Digitalarkivets brukerforum i ferd med å spille fullstendig falitt. I interaksjon med andre enn seg selv, så er den direkte nytteverdi nå i ferd med å bli svært marginalisert.

 

Jeg oppfatter dette som mer enn problematisk,

 

Mvh Are

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Om det er vanskelig å forstå dette med behovet for å ha et entydig referansesystem til debatt og innlegg, så innebærer dette at man ikke ønsker at noe av det som debatteres via dette debattforum skal benyttes utenfor forumet selv. Dette er i for seg greit nok.

 

Men dette er da som før. Hvis jeg vil referere til din post bruker jeg lenka til det spesifikke innlegget. Den finnes bak det lille ikonet oppe til høyre i hvert innlegg.

 

referanse.png.677e4828704abd4255d85d6f09b8829b.png

 


Lenka ser slik ut:

https://forum.arkivverket.no/topic/206467-endring-av-innlogging-og-oppgradering-av-forumet/?do=findComment&comment=1740623

 

Hvis jeg limer lenka inn i et innlegg i forumet vises det sånn:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende setting av tiden siden siste inlegg, så merket jeg meg nettopp en av svakhetene ved det. Jeg har hatt et vindu med brukerforumet stående oppe, og jeg åpner vanligvis innleggene jeg ønsker å lese i en ny fane. Ettersom det ikke er noen automatisk oppgradering av forsiden, så vil den tidsangivelsen på f.eks '4 minutter siden' bli stående så lenge jeg ikke oppgraderer vinduet sjøl. Det hender vinduet står åpent i flere timer hvis jeg holder på med andre ting, og hvis jeg da kommer tilbake til vinduet med emneoversikten, hadde det uten tvil vært en fordel om jeg kunne se et klokkeslett istedenfor en etterhvert nokså misvisende tidsangivelse.

Som eksempel står det nå på emneoversikten '6 minutter siden' for Ares innlegg ovenfor, men det er jo fra tidspunktet da jeg oppgraderte siden. Øverst på Ares innlegg rett ovenfor det jeg skriver nå står det 'Skrevet 7 minutter siden', men det jo fra tidspunktet jeg åpnet siste innlegg i denne tråden. Jeg åpnet nettopp Espens svar i en ny fane, og der sto det  28 minutter siden Ares innlegg.

Please, få et klokkeslett isteden! :)  (nå var jeg vel litt konstruktiv...)

Endret av Olaf Larsen
Ordretting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige forumutgave kunne jeg klikke på den aktuelle tråden og så klikke på en lenke for å komme til første nye innlegg siden sist jeg var innom. Nå ser jeg ikke denne funksjonen. Eller er det jeg som er blind/ikke har forstått alle funksjonsnavnene?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Espen Tønnessen skrev:

Akkurat denne språklinja er satt sammen av to tekster. En tekst er "24 minutter siden". Så setter koden inn et komma, og så kommer det en ny språklinje "Espen Tønnessen skrev:". Det betyr at vi kun kan oversette det to enkeltdelene, men vi kan ikke endre rekkefølgen. Noe bedre kunne det vært hvis vi hadde byttet om navnet og "skrev", og satt in "For" foran 24 minutter siden, men det ville uansett vært et komma for mye, og da ville alle andre steder hvor det står "<navn> skrev:" også blitt endret, og da ville alle steder hvor dette står for seg selv blitt feil. Istedenfor "Espen Tønnessen skrev:" ville det stått "skrev Espen Tønnessen:", og det blir jo ikke noe særlig bedre.

 

 

 

Jeg leser hva du skriver - men kan ikke forstå at dere må være avhengig av et eller annet oversettelsesprogram som altså ikke klarer å oversette en setning riktig bare fordi det er et komma i den. I ditt opprinnelige innlegg skrev du (- før du redigerte det) at dere ikke ville prioritere dette. Jeg kan forstå at dere må prioritere forumets funksjonaliteter i en innledende fase, men at en kulturinstitusjon som Arkivverket ikke synes det er viktig å bruke et godt, norsk språk, kan jeg ikke forstå. Da hadde det faktisk vært bedre om dere beholdt den engelske språkdrakten. 

 

Enda dummere ser det ut når det siterte innlegget er eldre - se bare tidligere i denne tråden: 

På 2.2.2017 den 12.58, Eivind G. Hoel skrev:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.