Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Bragernes i 1699 etter Lucie Gertsdatter Brandt


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg håper på hjelp til å tyde dette skiftet https://media.digitalarkivet.no/sk20081022620488

når det gjelder arvinger og relasjoner.  Et ekstrakt av skiftet står her http://da3.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=sk06021682&gardpostnr=953&personpostnr=4368&merk=4368#ovre

men det er særlig stor usikkerhet når det gjelder "sønnedatter" Lussi (Lucie).  Hvem er hennes far?.  Er de øvrige opplysninger korrekt tydet i skifteregisteret?  Det er kjent at hun hadde vært gift 3 ganger og hadde mange barn: Anne Cathrine og Giert med Hans Hass og Petter, Johan, Daniele og Daniel med Christopher Pettersøn Ratkier/Ratke. Ingen barn i siste ekteskap med Trond Abelsen Bochel. Er ingen av disse andre nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uklart bilete og svak skrift ...  Registeret er laga av Statsarkivet (SAKO), så då har dei nok hatt tilgang til originalen - iallfall i tvilsspørsmål.

 

Namna ser rette ut. Noko av teksten som definerer roller/samband er uklar, både som skrift og i uttrykksmåte.

 

Skiftet er i "Tron Abilsens (tilføya: Bocken) Huus og boe .... eftter hans Sl. Hustrue Lussj Giertz datter"  etter krav frå "Hans Stifsøn" Daniel Ratke "paa egne og hans umyndige broderdatters veigne".

Skiftet er mellom Tron og "Hans Sl. Hustrues børn og Arfuinger med hindes første mand

afgangen Christopher Ratkier auflet, ....  Daniel Christophersen Ratkier der

Er myndig og Hans Broder Datter  .... Lussj  [ope rom] datter umyndig, sambt en Søster

nafnlig Anne Catrine som er gift med Elias Doubrisch paruchmager, Boende her paa Bragernes,

...."

 

Her står berre at Anne Catrine er syster til Daniel, men ektemannen opptrer som arving på

slutten av skiftet; dvs at ho er dotter til avdøde.

 

Buet går nesten i null.  (vel ein halv Rd til deling av brutto 4175 Rd)

Men berre gravferda har kosta 230 Rd(!)

 

Ein av gjeldspostane (1021 Rd) er "Ingeborg Erichs datters Arfuemidler, baade(?) eftter fader og moder"

Det står ikkje kven ho er, men sannsynlegvis er Tron formyndar og formuesforvaltar for Ingeborg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Ivar.

 

Jeg har helt mistet sporet av nevnte Daniel etter skiftet og det skyldes rimeligvis at det var så lite arv. Han måtte nok bort og tjene penger. 

 

Ingeborg Erichsdatter er Trond Abelsen Bochels nye hustru. De ble gift knappe 5 måneder etter første hustrus død og jeg har nå identifisert den yngre Lussj (Lucie) som datter av Daniels halvbror Hans Hansen Hass. Anne Cathrine er helsøster av Daniel.

 

Jeg har lenge lett etter opphavet til Ingeborg Erichsdatter og opplysningen om hennes relativt store arv etter sine foreldre kan kanskje bringe meg videre med dette.  Trond har nok blandet inn hennes arv i sitt hushold og virke.  Ingeborg dør i 1732 etter å ha fått 9 barn med Trond i tiden 1700-1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.