Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av oldefars søsken i USA fra 1882?


erik alhaug
 Del

Recommended Posts

Du skrev: "Er man sikker på denne navnendringen fra Mikkelsen til Thoresen? Kan man gjøre slikt i USA den gangen? Det blir forutsetningen for det hele at man er på rett mann."

 

Du vil ha nytte av å lese om patronym i Norge og etternavn: https://no.wikipedia.org/wiki/Etternavn

 

Den norske bruken av patronym ble ikke benyttet i Amerika. Mitt inntrykk er at det ved ankomsten til nettopp Amerika ble regnet med at de ankomne hadde et familieetternavn, så om de ikke hadde det fra før, måtte de bestemme seg for hvilket etternavn de ville benytte. Siden det var mer utbredt i byene enn på landsbygda med fast etternavn, kunne det selvsagt også være de hadde sluttet med patronym før de utvandret.

 

Overgangen fra 1800- til 1900-tallet byr på problemer med å finne igjen personer i tellingene - især kvinner. En kvinne kunne være oppført med fem mulige 'etternavn'. Sitt eget patronym, eget patronym omgjort til -sen, farens patronym, som de tok som fast etternavn, ektemannens etternavn eller gårdsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Den første norske navneloven hvor det ble krevet fast etternavn for nyfødte og for kvinner som giftet seg kom i 1923.

https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Navneloven

 

Bra!. og i min sak med Christian og Hanna ankommet USA 1882 og 1884 het jo faren deres Thoresen til etternavn og da tok de vel det begge to. og iogmed at vi fant igjen Hanna med Thoresen som etternavn og gift Jespersen, dvs som min grandtante hadde sagt, så er nok etternavneskiftet skjedd. Erik Alhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kurt Østbye: Du tilbød 02.2. kl 1449 at du kunne formidle kontakt med eieren av Thoresen web-sidene på ancestry.com. Nå har jeg komme langt, men hvis det kan være mere å finne der så er jeg takknemlig for denne kontakten. Min epost er: eralhaug@online.no. Mvh Erik Alhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

I  innlegg 26 la jeg inn denne slektsbasen.

Den tilhører  Becky True Norman.

 

True/Ullmann-Norman/Hultquist Genealogy Database

Entries: 82897    Updated: 2015-11-18 19:21:11 UTC (Wed)    Contact: Becky True Norma

http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=3-cats&id=I56946

---

Samme person er på Facebook

Står med hjemsted Northfield,Massachusetts.Bor i New York.Har Hultquist på vennelista.

https://www.facebook.com/becky.norman.777

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik, da har jeg sendt følgende melding på Ancestry.com til brukernavn sanwhit63, New Hampshire, USA. Det er et par andre trær for Christian Thoresen, så jeg valgte det som ser best ut.

I am assisting Mr. Erik Alhaug, a member of the Norwegian Digital User Forum for Genealogy in his research regarding Christian Thoresen. Christian was a brother of his great-grandfather. Erik is trying to identify his relatives in the US, and it seems from your Familytree that you have information of interest to him. He probably has information on Norwegian relatives that you might be interested in.
Eriks's Email is eralhaug@online.no, and he would be pleased to hear from you.
Best regards
Kurt Ostbye, member of Ancestry.com

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 2.2.2017 den 14.49, Kurt Østbye skrev:

Hvis du ikke er medlem av Ancestry kan jeg formidle kontakt med eieren av Thoresen-websidene om du ønsker det. Sender for eksempel gjerne din Epostadr. til vedkommende på Ancestry.com.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til Kurt Østbye for hans innlegg 2.2.2017 om å formidle kontakt med eieren av Thoresen-websidene på Ancestry.com!! For 2 uker siden kom det endelig svar fra en slektning (firmenning faktisk) som er interessert i dette emnet og hvor det nå er etablert- for første gang- forbindelse med oldefars bror Christian Thoresens etterkommere. Mange takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.