Gå til innhold
Arkivverket
Trygve Knudsen

Gunhild Gunnarsdatter (Kleveland?)

Recommended Posts

Trygve Knudsen

I mitt tre har jeg en Gunhild Gunnarsdatter Kleveland, gift med en Povel eller Pål Foss, Mollestad (f.ca.1520). Men jeg har en dame med akkurat samme navn oppført som kona til en Leidulv Gunnarson Kleveland (f.ca. 1500). Noen som kjenner til dette? Er det "dobbel bokføring" i treet mitt, eller noe annet som ikke stemmer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tormod

Når Gunhild Gunnarsdtr kjem fram to gonger, så kjem nok dette frå Torgils Hodne i Årsskrift for Agder Historielag nr. 34, 1955. Her kjem han fram til at Gunhild var gift to gonger, først med Leidulv Gunnarson, så med Pål Foss. Eg har ikkje sett grunnlagsdokumenta, men argumenta hans verkar gode for meg. Om Gunhild og Leidulv budde på Kleveland er vel ikkje sikkert, men Leidulv hadde i alle fall odels- og eigedomsretten. I artikkelen (Gammel odel på Kleveland) er også ættlister tilbake til ein Aslak Torson som åtte Kleveland på 1400-talet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Til tormod

En påminnelse om at man skal bruke fullt navn som visningsnavn.

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene/

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Debattforum-og-paalogging/Endre-visningsnavn

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.