Gå til innhold
Arkivverket
Tove Tjøstheim Eek

Kristiania -Hvor ble det av Frida Paulogne f 1890 ?

Recommended Posts

Tove Tjøstheim Eek

Hun ble født på Rikshospitalet i Kristiania i følge fødsel register med fødsel 2 5 1890 og døpt 11 5 1890 ,dåpsbarn nr 82, s 195  . foreldre ugift Nikolai Kristiansen f 1866 og pige Gina Frantsen , f 1854 .

i dåpsboken for Rikshospitalet er fødselsdato oppgitt til 23 4 1890  , samme dåpsdato. Faddere ; pige Martine Saugstad , ditto Anna Olsen .

barnet bor ikke sammen med noen av foreldrene i 1900 tellingen. faren har gifta seg og fått ny familie og mor bor sammen med han hun senere gifter seg med.

Jeg har lett etter barnet i mange år.

Takknemlig for tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Har du lett i mantallsprotokollene over barn utsatt av fattigvesenet i Kristiania ?

.

Serie Hd: Kontoret for utsatte, 3. avdeling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tove Tjøstheim Eek

Tusen takk for info om manntall protokollene , fant barnemoren nevnt  i 1890 , 1 mai, og rett fødsel år på henne , samt tallene 31 og 48.  hva henviser de til ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Kan du lage lenke til innførselen? Jeg fant henne ikke som nr. 31, men jeg misforstår kanskje? 

Trykk k når du står på siden (da er lenke og kildeinfo kopiert) og CTRL og v i neste innlegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Mener du forresten hjemstavnsprotolollene?

Da viser kanskje tallene til at opplysningene om moren [hvor hun kommer fra (har hjemstavn), opplysninger om fødselsdato og foreldre og hvilken situasjon som er årsaken til at hun trengte hjelp av fattigvesenet] er å finne i protokoll 31 på s. (folio) 48?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mantallsprotokollene er lenger ned på siden og er sortert etter barnas navn og innførslene er nummerert med ferdigtrykte tall i margen.

.

Her er de av protokollene som er publisert som kan være aktuelle.

(Har ikke forstått systematikken i protokollene, utenom at barn ble flyttet fra foreldrene i forskjellig alder.)

.

Serie Hd: Kontoret for utsatte, 3. avdeling Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Ja, det gjorde du. Her er lenke til hjemstavnsforhøret:

Oslo fylke, Hjemstavnsprotokoll nr. 10 (1890-1890), Protokollside, Side 41
Permanent bilde-ID: od20120202611727
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/od20120202611727

Regine Sofie Frantzen. 

Du må be Oslo Byarkiv om oppslag i hjemstavnsprotokoll 31, folio 48 fra 1890.

Kontaktopplysninger: https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/byarkivet/byarkivet-og-lesesalen/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tove Tjøstheim Eek

Tusen takk for hjelp med side visning , håper at jeg får det det selv ved neste korsvei.  Sender henvendelse til Oslo by arkiv , så får  vi se hva grunnen muligens er,

Tusen takk for hjelp med side visning , håper at jeg får det det selv ved neste korsvei.  Sender henvendelse til Oslo by arkiv , så får  vi se hva grunnen muligens er,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

I kolonnen for distrikt, står det FS - Fødselsstiftelsen, dvs. Rikshospitalet. Først og fremst er nok bistanden for å dekke utgiftene ved oppholdet der, men forhåpentligvis vil det stå noe om datteren også.

Jeg har sjekket den første av protokollene (L003) uten å finne henne, Det ser ut som alle protokollene dekker samme tidsrom, så da må en bare bla. (Heldigvis kan vi bla med mellomromstasten.) :)

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.