Gå til innhold
Arkivverket

Christine Garmann og Brinch familien


Bodil Øvernes
 Del

Recommended Posts

Jeg har i mange år forsøkt å finne opphavet til min formor Christine/Kirstine gift med Johan Christian Garmann, kaptein, død 1760.

Permanent bildelenke: <http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603520423.jpg

 

Overalt hvor hun nevnes, tituleres hun utelukkende Christine Garmann.

 

Ledetrådene går imidlertid til familienavnet Brinch.

 

Da Johan Christian døde 16.10.1760, stod Christine mer eller mindre ubemidlet tilbake.

Ifølge Wilhelm Lassens samlinger, bok 15, side 12, forhandlet i 1757/58  Johan Christian om å selge sitt charge (ansvarsområde) for 2.100 riksdaler. Avtalen var inngått, men denne handelen ble imidlertid forpurret av krigen i Holstein, hvor han ble utkommandert. Han døde etter å ha "overgaaet ildevaade" under kampene.

 

Familien, som da også bestod av to foreldreløse datterdøtre, levde i små kår på grunn av Johan Christians skade og død. Hans hustru, Kirstine, søkte derfor 16/10 1760 om at akkorden nevnt ovenfor,  skulle stå ved lag, eventuelt om at hun skulle tildeles en pensjon etter mannen som hadde tjent som under- og overoffiser i 49 år.  Ikke lenge etter døde Christine.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Døde og begravede 1760-1763, side 189.

 

Som formynder for barnebarna ble oppnevnt Jens Larsen Ruus, Ringsaker, og kjøpmann på Moss Lars N. Steen.

 

Jens Larsen Ruus, født ca. 1715/1719, sønn av kjøpmann i Kristiania. Han var fenrik ved de nasj. drag.er på Hedemarken 4/3-1750. Pr.ltn. ved 3. S.fjeldske nasj. drag.regt.s Fåbergske kom. 15/7-1750. Kar. kapt. av drag.ne 28/7-1758. Etter krigsrettsdom 23/1-1760 med påfølgende kgl. approbasjon 4/6-1760 avskjediget fra sistnevnte dato. Oppebar 1767 pens. Død 1800, begravet 4/6-1800 i Ringsaker. Jens Larsen Ruus ble gift 25/10-1757 i Ringsaker med Madam Isabella Margrethe Brinch, død 1769. (Madam betyr vel at hun var enke ved giftermålet.)

 

Margrethe Larsdatter Brinch f. 1705 død 1740, gift 1727 med kjøpmann på Moss, Lars N. Steen.

 

Ref Lassens samlinger:
Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...d/db/40127/251/
Permanent bildelenke: 
http://www.arkivverk...10408630735.jpg

 

Ved skiftet etter Jacob Brun, degn og skoleholder i Risør, og Karen Larsdatter Brinch.

ble Tarald Mikkelsen (gift med Johanne Marie Elisabeth Garmann, Christines datter) oppnevnt som formynder  for Lars Mathiassen Brinch. 

Nedenes Prostis skifte pr. 2, f. 231b, 6.8.1748-8.7.48.Dette iflg. Aust-Agder Arkivets kortseksjon.

 

Finnes det noen som har nærmere kjennskap til Brinch familien som her er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I 1757 finner jeg i borgerrullen for Kristiansand:

2. mai     Johan Mathias Brinch, skipper, en kongelig betjents sønn her i distriktet.


Tarald Michelsen ble oppnevnt som formynder for Lars Mathiassen Brinch, Kjenner noen til Johan Mathias og er det en forbindelse dem imellom?

 

Johan Christian Garmann hadde sin "læretid" i Kristiansand og det ville absolutt være mulig at Christine oppholdt seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,ser det er lenge siden du la inn dette. Men siden jeg akkurat fant det,og jobber med slekten, så kommer jeg med et lite innspill. Det angår nok ikke direkte slekten Brinch, men datter til Johan Christian Gaarman og Kristine/Kirstine Brinch : I Øyestad bygdebok,K.Bråstad, b1,s.354,under gården Gjennestad,er nevnt: Johanne Marie Elisabeth Gaarman gm.Tarald Michelsen på Gjennestad. (Det kan vel være han du nevner i teksten som formynder for Lars Mathiassen Brinck?)bedaff84-a017-42a6-a73e-fdfb8d1308d0.png

- Disse hadde sønnen Johan Christian Taraldsen Gaarman. ( Som igjen var far til Margrethe Johansdatter f.1783 på Gjennestad,og som senere bodde på Evja som jeg tror skal være Lindtveit -evja. ( Gården Lindtveit samme bygdebok).Forøvrig skal "gamle" Johan Christian Gaarman ha vært fadder for Lorents Falcks barn i Øyestad 30.09.1740. Falck bodde på Lindtveit i Øyestad,men har også historie fra andre steder i Øyestad. Kanskje fins det spor etter Brinch i en relasjon til den slekten?

*Jeg henviser til bygdeboken,da du muligens kan finne kilden forfatteren der har brukt?

*( Bildeside er fra nb.no/bokhylla Nasjonalbiblioteket)

 

mvh Turid Jensen

 

Endret av Turid Jensen
retting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Turid.  Dette er stort sett opplysninger som man kan finne i kartoteket på Kuben i Arendal. Johan Christian Taraldsen Garmann døde forøvrig ved en ulykke under tømmerfløtning ved Rykene da han og et par andre karer gikk utfor fossen.

 

Mitt problem er Christine som er totalt usynlig. Hun kalles hele tiden Christine Garmann.  Hun kan være en Brinch, siden det blir valgt menn som er/har vært gift med damer i familien Brinch, til formyndere for barnebarna.

 

Jeg kan følge Johan Christian Garmann via hans militære løpebane. (Hans foreldre er ukjent, men forbindelsene til etterkommere av Garmann-familien synes å være der.) Christine er sjelden nevnt, men jeg fant henne som fadder for et av presten Johan Storms barn som blir døpt i Vågå.  Han kjente også hennes og mannens fødselsår,  men 1692 og 1694 er for tidlig for de fleste kirkebøkene i landet. Dessuten har det forsvunnet flere kirkebøker som kunne være aktuelle, i brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,nå så jeg ikke svaret før jeg redigerte svaret mitt over her. Jeg tenkte på forbindelsen til fam.Lorentz  Falck , om hun kan ha hatt en slektsforbindelse der? Blir jo bare spekulasjon,, men verd et "søk"?

Endret av Turid Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Lorentz Falck som huset offiserene som bodde i Øyestad. Jeg har undersøkt litt, men Falckene var mange steder, så jeg har ikke funnet noen forbindelse - iallefall ikke ennå.  

Det fantes en Peder Brinch (prest i Arendal) og en Hans Brinch som bodde på Hiis på Hisøy.  Begge to hadde døtre som ble gitt navnet Christine.   Peders datter ble gift Løvenskiold og Hans datter ble gift her i Arendal, så jeg vet at det ikke er noen av dem.  Imidlertid kan det muligens være en familieforbindelse her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.