Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke Børresen blant emigranter


Johan R. Honkainen Gyllenspetz
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg lurer på hva jeg gjører feil. 

 

Jeg prøver å finne en "Andrew Burreson" som skal ha utvandret fra Norge til USA ca 1865. Jeg gjetter at han het Anders/Andreas Børresen opprinnelig. Men da jeg søker i emigrantprotokollene etter noen med etternavnet "Børresen", så finner jeg ingen Børresen før 1869.

 

Emigrerte ingen med navnet Børresen årene 1860-1868? Det virker lite sannsynlig.

 

1869 emigrerer to Gulbrand Børresen, Gulbrand Børresen Ulland, fra Faaberg, og Gulbrand Børresen Kvarnseie, fra Nes på Hedmarken, begge to til La Crosse. Men ingen Anders/Andreas Børresen hva jeg kan finne.

Endret av Johan R. Honkainen Gyllenspetz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne du prøver å finne emigrasjonen til?

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MS3K-K96

 

Det ser ut som det kan være riktig person du har funnet i 1900 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N3HW-Y81

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N342-5GJ

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan,

 

Selv om Sven og Ann-Mary kan ha satt deg på rett spor: første år for Digitalarkivets digitaliserte emigrantprotokoller er 1867. Generelt kan en si at ved å begrense søk på etternavn fra 'Børresen' til 'Bø*' og utreiseår til '186*' vil du finne endel. Nordmenn som reiste før 1867 kan kanskje gjenfinnes her http://www.norwayheritage.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, ekteskapet i Wisconsin kan være den riktige. Skal høre med etterkommeren i Las Vegas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Angående Andreas Boreson som giftet seg med Thea Olsen i Lacrosse 29 des 1865.

Vielsen finner du i # 27.

Andreas Boreson,gift med Thea,var f i Ringsaker 13 jan 1841,døpt 7 mars 1841.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Børresen f. 13.01. dpt. 07.03. 1841 Søndre Sæther Ringsaker emigrerte til USA 18.06.1850 med foreldrene og  5 søsken. og 3 av søsknene er gift og hadde barn. Her Christian i Belmond Wright Iowa i 1885

Age: 38
Birth Year: abt 1847
Birth Place: Norway
Residence Date: 1885
Residence Place: Belmond, Wright, Iowa, USA
Gender: Male
Marital Status: Married
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Christian B Johnson 38
Agnetta Johnson 37
Anna Johnson 15
Theo Johnson 23
Benton Johnson 10
Albert Johnson 8
Amanda Johnson 6
Julia Johnson 4
 
 
Endret av Hans Mhyhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hans Mhyhre skrev:

Andreas Børresen f. 13.01. dpt. 07.03. 1841 Søndre Sæther Ringsaker emigrerte til USA 18.06.1850 med foreldrene og  5 søsken.

 

Stemmer med kandidaten som Sven fant i post # 6 og som Ann-Mary henviser til i post # 8 - Norwegian immigrants to the United States : a biographical directory 1825-1850, Statement of Responsibility: by Gerhard Naeseth ; edited by Blaine Hedberg. Madison, Wisconsin : Vesterheim Genealogical Center and Naeseth Library, 1993 - SIDE 231 og 232

 

Norwegian immigrants to the United States_I.jpeg

Norwegian immigrants to the United States_II.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.