Gå til innhold
Arkivverket

Hvor komer Maren Felthus / Felthusen sitt mellomnavn Vangelsten/Wangelsteen/Vagensteen fra?


Bøe Wikstrøm
 Del

Recommended Posts

Hei


Jeg undersøken linjen til en av døtrene til Hans Anderson Ørbeck, Christine Cunningham Ørbech. Hun fikk datteren Maren Felthus/Felthuusen/Velthus født 1754 med Abraham Abrahamsen Kiøstelsen/Felthusen (f. 1712 og sønn av Mette Felthusen og nok i familie med (søster?) Eli Wilkensdatter Felthus. Hun var gift med Peder Andersen Rønnei som drev landhandel og gjestgiveri iÅrdal.) Jeg finner ikke fødselen til datteren Mari, men ser at en sønn er registert på Christine og Abraham her: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000006033871. Finner heller ikke noe konkret om flere barn på disse to (en mette margrethe figurerer på enkelte slektsfora), eller noe om barnas vidre liv, men det er egentlig ikke relatert til spørsmålet mitt. Maren står flere ganger registrert med mellomnavnet vangelsten/wangelsteen og bla Vagensteen i forbindelse med død hvor min forfader Gunder Bøe (sannsyneligvis sønnen selv om faren Gunder f. 1753 som var den som var høcker, sønnenvar skipper) står som pårørende https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000000884127.


Både navnet Ørbech og Felthus dukker flere ganger opp igjen i senere genrasjoner som oppkallinger/mellomnavn på barn og stemmer godt med det vi vet om slekten fra avdødde besteforeldre ol. Vangelsteen/Vagensteen finner jeg dog hverken før, eller etter. Har noen en teori om hva/hvor dette mellomnavnet kommer av/fra? Er linken egentlig Wangensteen fra valdres og Lærdal, eller noe helt annet? Wangelsten figurerer oftest i ulike arkivposter knyttet til Maren.


 


På forhånd takk for hjelpen!


 


Mvh Kjersti


Endret av Kjersti Wikstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke sted og dato for fødsel eller dåp av Mari Abrahamsdatter Felthusen, men det kan kanskje være et spor at hennes bror Abraham Abrahamsen Felthusen ble døpt i Lomen krk. i Valdres i 31.3.1744?

 

Mellomnavnet hennes skal nok være Wangensteen. Stamfaren for denne slekten var presten Ove Ovesen Wangensteen (ca. 1650-1714). Han var sogneprest i Vang i Valdres og senere prost i Valdres og Hallingdal. Han hadde mange etterkommere, men det er særlig verdt å merke seg datteren Maren Ovesdatter Wangensteen (1690-1774) som var gift med sognepresten i Lærdal Jonas Hansen Leirdahl. Hvis Mari (eller Maren) Felthusen hadde Wangensteen som mellomnavn, er det rimelig å tro at hun var oppkalt etter prestefrua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar Knut!

Jeg tror du har rett i at Wagensteen er korrekt og at navnet kommer fra prestefrua - selv om det ser ut til at presten dør 10 år før Maren blir født og Maren Ovesdatter Wangensteen er over 60 på dette tidspunktet. 

 

Infoen om dåpen til Marens bror Abraham er også veldig interessant, hvor har du klart å finne det? Jeg stusser dog litt over at datoen og stedet Lomen krk. i Valdres i 31.3.1744, da dette er veldig annerledes  enn det som er registret i digitalarkivet; Nykirken prestegjeld, Bergen i 1738 med Abraham og Christine som foreldre. Her: https://digitalarkiv...d00000006033871

 

Hender det at datoer og lignende er feil i digital arkivet?. Jeg har bare holdt på med dette i et par dager, så jeg vet dessverre lite om graden av "riktighet" i disse kildene, og kirkebøker må man jo nesten stole på har rett? Det kan jo også være at dette i Vadres er en slektning? Eller en oppkalling igjen? For det hendte vel ikke at barn ble døpt flere ganger?

 

Marens fars mor, Mette Wilchensdatter Felthus(en), hadde flere søsken: Jan Wilchensen Felthusen og Elen Wilchensdatter Felthusen. Noen bror av henne med navn Abraham (som kunne få en Abrahamsen) finner jeg ikke. Med hensyn til Elen Wilchensdatter Felthusen leste jeg faktisk om henne og forsto koblingen til Mette og mulig bakgrunn for koblingen mellom en Ørbech og en Felthuus i en masteroppgave om kobberverket. Den ser ut til å være skrevet av en Knut Bryn, et sammentreff? Der nevnes også Andreas Mathiassen Kongsteds giftemål med Elen Marie Johansdatter Felthusen. Faren hennes Johan omtales som Jan i hansaregisteret og er Mettes bror som jeg nevner ovenfor, men heller ikke i denne linjen finner jeg en Abraham. 

 

Til gjengjeld finner jeg en Hendrich Velthus fra Bremen som borger i Bergen 1683: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/37/pc00000000019975

Det kan jo være at Wilchen hadde flere Felthuser med seg i reisefølget fra Bremen som kan ha etterlatt seg andre norske linjer? På den andre side ser dog Abraham navnet ut til at ha kommet fra Mette Felthusens mann Abraham Kiøstelsen. Derav sønnen Abraham Abrahamsen Felthuus. Nei, dette var vist en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.