Gå til innhold
Arkivverket

Kontakt mellom ektefeller under soning


Marit Elisebet Høines Totland
 Del

Recommended Posts

Jeg følger i sporene etter en ung kvinne som kom på tukthus på 1870-tallet. Først i Bergen, etterpå i Kristiania. Dersom jeg ikkje har gått meg vill i kirkebøkene, kan mye tyde på at hun fikk et barn mens hun sonet. Kan det stemme? Ektemannen bodde i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om tukthuslemmer fikk besøk. Dersom barnet ble unnfanget i løpet av tiden hun var på Tukthuset, er det vel mer nærliggende å tenke at en annen kan være barnefaren. Tukthuset i Christiania ble først kvinnefengsel i begynnelsen av 1880-årene, så det var både menn og kvinner der. En kan heller ikke se bort fra at kvinner kan ha blitt utnyttet av vokterne.  https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Christiania_tukthus

 

Har du ikke funnet barnets dåp eller konfirmasjon?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om tukthuslemmer fikk besøk. Dersom barnet ble unnfanget i løpet av tiden hun var på Tukthuset, er det vel mer nærliggende å tenke at en annen kan være barnefaren. Tukthuset i Christiania ble først kvinnefengsel i begynnelsen av 1880-årene, så det var både menn og kvinner der. En kan heller ikke se bort fra at kvinner kan ha blitt utnyttet av vokterne.  https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Christiania_tukthus

 

Har du ikke funnet barnets dåp eller konfirmasjon?

 

Jeg vet ikke om tukthuslemmer fikk besøk. Dersom barnet ble unnfanget i løpet av tiden hun var på Tukthuset, er det vel mer nærliggende å tenke at en annen kan være barnefaren. Tukthuset i Christiania ble først kvinnefengsel i begynnelsen av 1880-årene, så det var både menn og kvinner der. En kan heller ikke se bort fra at kvinner kan ha blitt utnyttet av vokterne.  https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Christiania_tukthus

 

Har du ikke funnet barnets dåp eller konfirmasjon?

 

Takk for svar. Det rare er at dåpen er ført med mor og far og barn, helt uten tilleggskommentar i protokollen

I 1875 er hun i Bergen.

 

 

Takk for svar. Det rare er at dåpen er ført med mor og far og barn, helt uten tilleggskommentar i protokollen

 

Har ikkje brukt debattforumet på mange år. Ser at svar kommer dobbelt. Lærer vel det nye etter hvert.

 

Endret av marit.totland@knett.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å bruke svarfeltet under tråden, for da slipper du å sitere, noe som gjøres ved å bruke den andre SVAR-knappen. En kan gå inn og slette unødvendige dobbelte svar og sitater ved å trykke Rediger på innlegget, slette og deretter lagre endret innlegg.

 

Det blir oppdatert forumprogram på mandag, så da blir vel problemet med at programmet 'henger' borte. En bør i mellomtiden ikke trykke mer enn én gang på den blå POST-knappen.

.

Debattsidene vil være utilgjengelige deler av mandag 6. februar / The debate forums will be unavailable for parts of Monday February 6

.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

.

Siden de var gift er ikke det så rart, for det er Pater est-regelen som vil gjelde som grunnlag for å bestemme barnets far. Om de hadde blitt skilt og det hadde vært holdt rettssak om farskapet, ville kanskje dåpsregistreringen ha sett annerledes ut.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem står da oppgitt som far? Du nevnte i ditt forrige innlegg at fødselen var registrert med mor, far og dåpsdato, uten kommentarer.

 

Sto hennes ektemann som far? Da kan de enten ha møttes mens hun var der, eller noen andre er faren, men hun / de to bestemmer seg for å "dekke over" det

hele med å skrive ektemannen som far.

 

Er det oppgitt noen faddere? Regner vel kanskje med at det ikke var slik, om barnet ble født på tukthuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ektemannen står som far. Faddere o l er som normalt. Og de fikk to barn mens hun sonet 7 års straff hvis jeg ikke har koblet folka feil. Så spørsmålet er altså om ektefolk fikk møtes å ha samvær under slik straff?

Endret av marit.totland@knett.no
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til trådstarter.

Bruk heller kun  navnet ditt  i feltet for visningsnavn,i steden for epost-adressen,som nå ligger synlig for alle. :-)

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp. Alt tyder nå på at det var to søstre med nesten samme namn. Den ene var på tukthus, den andre bodde i Bergen sentrum med familie og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.