Gå til innhold
Arkivverket

Peder Johansen Kruse


Johnny Skaug
 Del

Recommended Posts

Hva skjedde med Peder Johansen Kruse?

 

Peder Johansen Kruse er født i Strømsø og døpt 28, mai 1732


Han var sønn av Johannes Kruse og Elen Anesdatter (Amundsdatter) som giftet seg på Strømsø 17. august 1731


Han etablerte seg som en anerkjent gullsmed i Drammen hvor han virket fram til ca 1890-tallet.

Det vises til beskrivelse i boken «Gullsmedkunsten i Drammen 1660 – 1820»


Hans kunstverk omsettes på gallerier den dag i dag


 

«Kruse» var et relativt vanlig navn. På Kongsberg finer jeg bl.a. Peder Jacobsen Kruse. "Vår" Peder Kruse er imidlertid både født og oppvokst på Strømsø.

Gullsmed Peder Kruse har jeg registrert sist gang som fadder i 1791 i en dåp i Modum.

Den eneste aktuelle Peder Kruse fra FT1801 synes å være en Peder Kruse som da var leietager (indesit) hos et ektepar på Bolchen, Jevnaker. Alderen stemmer her, men det er jo lite sannsynlig at en anerkjent gullsmed fra Drammen havnet som leietaker på Jevnaker? 

 

I ovennevnte bok spekuleres det om Peder Kruse giftet seg med en Anne Cathrine Fladstrup. Peder Kruse var arbeidsgiver for Anne Cathrines første mann Iver Monsen og han var forlover i deres bryllup. Detter fremgår av boken, men er også funnet i kirkebøkene. Ved sin død i 1827 er hun oppført som Anne Cathrine Fladstrup Kruse – fattig enke.

 

Nevnte bok er utgitt av Drammen Museum for mer enn 40 år siden. Jeg har brakt på det rene at forfatterne arbeidet på museet. Forfatterne kommenterer at de ikke finner Peder Kruses bryllup med Anne Cathrine (eller noen andre) eller hans død i kirkebøkene i Strømsø. De vites ikke om de har hatt tilgang til annet materiale. Jeg har heller ikke funnet noen dødsprotokoll andre steder - f.eks. Jevnaker.

 

Peder Kruse bør ha fått et borgerbrev som gullsmed i Drammen? Det bør jo også være gjennomført et skifte etter Peder Kruse? 

 

Jeg har kontaktet Drammen Museum. Når det gjelder grunnlagsmateriale for boken antar de at informasjon om hans arbeider finnes der. De antar for øvrig at informasjon er hentet fra Byarkivet i Drammen.

 

Byarkivet henviser imidlertid til Statsarkivet på Kongsberg f.eks. når det gjelder borgerbrev og skifteprotokoller. Byarkivet sender meg link til Arkivportalen. Jeg har ingen erfaring med denne. Må jeg ta turen til Kongsberg for å undersøke videre? eller kan Statsarkivet hjelpe meg med eventuell oppslag basert på denne henvendelse? 

 

Jeg tenker da spesielt på evt skifte og borgerbrev. Jeg har også erfart at "kirkebokinformasjon" f.eks. konfirmasjoner i Strømsø 1817, finnes på Kongsberg og ikke er skannet i Arkivverket.

 

Takker på forhånd for hjelpen

 

mvh Johnny Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding

Jeg forstår at jeg vel må gjennomgå dette selv, men det er jo viktig å vite om dere har

- skiftemateriale fra Drammen/Strømsø fra 1790 til 1830

- borgerbrev, attester osv. (gull- og sølvsmed) for perioden 1750 til 1800 fra Strømsø

og om det på samme måte som for konfirmasjoner på begynnelsen av 1800-tallet finnes "kirkebokmateriale" knyttet til vielser og begravelser som ikke er skannet i Arkivverket, men som finnes hos dere.

Som nevnt er en Peder Kruse registrert på Jevnaker (Bolchen) i 1801. Hvor finnes tilsvarende materiale om han skulle ha avsluttet sin "karriære" på Jevnaker som vel ligger i Oppland?

Takknemlig for svar

mvh Johnny Skaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre skifteprotokoller ligger også tilgjengelig på nett i Digitalarkivet. Her er lenke til skiftemateriale fra Drammen byfogd: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?archives[]=no-a1450-04000000000964&start_year=&end_year=&text

Katalogen for Drammen byfogd finner du her: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000000964

 

I arkivet til Drammen magistrat har vi f.eks. en borgerskapsprotokoll for Strømsø som begynner i 1700. Denne kan lånes på lesesalen vår. Katalog over arkivet til Drammen magistrat finner du her: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000000445

 

Det ligger f.eks. eldre forlovererklæringer som ikke er digitalisert, dette kan du undersøke på lesesalen vår. Kommunikantprotokoller kan også gi en indikasjon om når han eventuelt flyttet. Katalog over kirkebøker for Strømsø er her: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-04000000000858

 

Oppland hører under Statsarkivet i Hamar. Det kan være at eldre skifteprotokoller som dekker Jevnaker er tilgjengelig i Digitalarkivet.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.