Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp ved vielse, Vang i Hedmark 1817


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å tyde fødested til Ole Christiansen ungkarl i Hiellums-eie. Han hadde medbragte attester, var 29 år og giftet seg med Heline Erichsdatter.

 

Nr 3 høyre side:

SAH, Vang prestekontor, Hedmark, H/Ha/Hab/L0004: Klokkerbok nr. 4, 1813-1827, s. 421-422

 
Takk!
 
Mvh Anne Gro Ek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett ved det første barnets dåp (før de giftet seg) at det står at han er fra Hofs sogn i Solør. Jeg synes ikke at det ligner på det som står ved vielsen, men det er jo ganske utydelig.. Der hvor barnefarens navn er oppgitt står det et par store bokstaver  - forkortelse? Disse står før "tjenestedreng". Noen som vet hva de betyr?

 

Nr 36 - Ellen Agnete, døpt 25.8.1816:

SAH, Vang prestekontor, Hedmark, H/Ha/Hab/L0004: Klokkerbok nr. 4, 1813-1827, s. 37-38

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Dette fant jeg i transkriberte kirkebøker og etter det jeg kan se stemmer de overens. Ser at du har lagt inn link til klokkerboka.

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000002154553

 

Mvh

Birgit Gordon

 

 

 


 

Jeg har nå sett ved det første barnets dåp (før de giftet seg) at det står at han er fra Hofs sogn i Solør. Jeg synes ikke at det ligner på det som står ved vielsen, men det er jo ganske utydelig.. Der hvor barnefarens navn er oppgitt står det et par store bokstaver  - forkortelse? Disse står før "tjenestedreng". Noen som vet hva de betyr?

 

Nr 36 - Ellen Agnete, døpt 25.8.1816:

SAH, Vang prestekontor, Hedmark, H/Ha/Hab/L0004: Klokkerbok nr. 4, 1813-1827, s. 37-38

 

 

Mener at dette skal bety Ungkarl.

 

Mvh

Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Selvfølgelig betyr det ungkarl! Må ha vært helt borte...

 

Jeg er ikke så god til å tenke på de transkriberte kirkebøkene, så takk for linken - dette var helt strålende! De utydelige ordene er selvfølgelig at han er født i Soleur og har vært her i 7 år. 

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.