Gå til innhold
Arkivverket
Jan Roger Olsen

Skifter for Romedal, Hedmark

Recommended Posts

Jan Roger Olsen

Hei!

Jeg har en slektning som døde på Jølstadbakken i Romedal i Hedmark i 1866 som jeg ikke finner ut hvor jeg skal lete etter skiftet til. Kan dere rettlede meg? Samtidig lurer jeg på hvor noen derfra ville sonet hvis de ble dømt til fengsel på "vann og brød" i 1836 og om det ligger noen slike fangeprotokoller ute?

På forhånd takk for svar!

Vennlig hilsen

Jan Roger Olsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)
4 timer siden, Jan Roger Olsen skrev:

Jeg har en slektning som døde på Jølstadbakken i Romedal i Hedmark i 1866 som jeg ikke finner ut hvor jeg skal lete etter skiftet til. Kan dere rettlede meg? Samtidig lurer jeg på hvor noen derfra ville sonet hvis de ble dømt til fengsel på "vann og brød" i 1836 og om det ligger noen slike fangeprotokoller ute?

I skanna skiftemateriale kan du velge Romedal i kommunefeltet og se hvilke skanna skifte- og dødsfallskilder som dekker Romedal. Det ser ikke ut til at vi har noe skanna som dekker året 1866, men Statsarkivet i Hamar kan ha relevante protokoller som ikke er skanna.

Stedet for soning vil nok avhenge av hvilken rettsinstans man var dømt i. Finner du dommen, vil det også kunne framgå hvor vedkommende skulle sone. Du kan starte med skanna rettergangsmateriale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Roger Olsen

Tusen takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.