Gå til innhold
Arkivverket

Strandhaug


Anders Trondstad
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er på leting etter Strandhaug gård som skal befinne seg i Fet kommune. Min Oldefar Nikolai Bergersen tok navnet Strandhaug da jeg antar han vokste opp på denne gården. Jeg finner han her: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01052045005108

 

Men på kartet finner jeg kun Strandhaug alle andre steder enn i Fet kommune. Bostedsnummer og løpenummer kan vel være til hjelp, men usikker på hvor jeg skal søke på de.

 

Prøver også å oppdrive scanning av siden i kirkeboka som viser hvor han ble døpt, denne har jeg klart å miste. Har prøvd å søke uten hell (jeg vet jeg gjør noe feil, vet bare ikke hva) Han ble født 20.04.1873 (ikke 1871 som det kommer fram i 1875- folketellingen), ble døpt i Høland kirke en gang i tidsrummet 1873/74. Mener også å huske han hadde en tvillingbror, som sansynligvis døde.

 

Har registrert Mathilde Christoffersdatter som mor til Nikolai, informasjon jeg tror jeg har funnet i kirkeboka (prøver å plukke opp etter flere års pause i slektsforskningen) . Ser av 1875- folketellingen at Amalie Kristiansdatter er Berger Pedersens kone. Enten er Mathilde Christoffersdatter fullstendig gal informasjon eller kan Berger ha giftet seg på nytt?

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Ser også fra folketellingen i 1865 at Berger Pedersen og hans kone også hadde et tvillingpar i 1864 (Alette J og Emma). Stakkars Amalie hadde totalt tre tvillingpar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg har Strandhaug til etternavn, navnet har sin bakgrunn fra plassen Strandhaug som ble etablert på Nordre Saugnes grunn i Nord Odal omkring i 1913 av mine besteforeldre, der min farmor var barn på Nordre Saugnes (Songnes)  Det er i en ting jeg har forundret meg over i mange mange år.  Fra plassen Strandhaug opp til en gammel husmannsplass under Nordre Saugnes, Øvre Songnesløkken, er det ca 200-300 meter i luft linje. På den plassen bodde husmannsfamilien Hans Pedersen og Line Olsdatter med sine barn, bortsett fra den ene datteren som ble gift i Odalen.  Denne familien flyttet innover mot Skedsmo/Lørenskogsområde der de bosatte seg på plassen Strandhaug.  Dette over 20 år før plassen Strandhaug ble etablert i Odalen.  Dette har jeg hele tiden syntes var merkelig. Etter å ha sett i bygdeboken for Rælingen ser det ut som om den plassen der hadde navnet Strandhaug før "Odølingene" bosatte seg.  Vanskelig å si om folkene som flyttet "innover" hadde noen påvirkning på navnevalget i Odalen. Plassen Strandhaug ligger i "kanten" av sjøen Storsjøen her i Odalen ut av dette vil jeg anta at navnet kommer som en kobling mellom strand og haug, men det er det ingen som kan gi svar på i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.