Gå til innhold
Arkivverket

Mulig å finne ut av helseopplysninger / innleggelser og så videre?


Jenny Dahl Bakken
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg føler meg dum som lager denne tråden, ettersom jeg allerede egentlig skjønner at svaret er nei - ettersom slike ting gjerne er omfattet av de strengeste personvernbestemmelsene.

 

Men: Dersom man vet at en person har vært syk / innlagt på sykehus, enten ordinært sykehus eller psykiatrisk, i flere perioder, og at dette kan være en grunn til at de har "falt ut" av folketellinger og lignende, at det er vanskelig å finne informasjon om dem - er det mulig å finne ut mer om dette? Egentlig er det ikke relevant for den konkrete personen, ettersom jeg vet når vedkommende er født, når et av barna er født og sånn ca. når vedkommende døde. 

 

Men vet ikke når vedkommende giftet seg, eller når vedkommende fikk sitt første barn som siden døde. Har et gjenlevende familiemedlem som kjente den aktuelle personen, men han vet veldig lite fra før han kom inn i bildet. Jeg har foreløpig ikke funnet den første sønnen, som døde, men vet at han har fantes - har sett bilder, og flere i familien husker at vedkommende fortalte om ham. Han er ikke begravet sammen med en av foreldrene og andre familiemedlemmer, hvis grav jeg vet hvor befinner seg. Jeg vet at den aktuelle personen trolig var syk allerede rundt da. 

 

Men, poenget er at jeg er litt "stuck" og lurer på for eksempel om ungen kan være født under en av innleggelsene, og at det kan forklare hvorfor det er vanskelig å finne noe i offentlige papirer. Så det hadde vært nyttig å vite mer om innleggelsene - finnes det noen mulighet, noen sjans i havet til å få klarhet i dette? 

Kan man evt. kontakte byarkivet og be om hjelp med slikt? Mistenker at de har mye spennende informasjon, men vet ikke hvordan jeg går fram - om jeg selv kan dra dit, eller om jeg må lage en avtale, hvordan jeg finner informasjon der og så videre, men det kan jeg evt. ta i (det) relevante fora.

 

Håper noen kan svare!

Mvh. JDB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tru at helseopplysningar er sperra i 80 eller 100 år. Men kor tid kan han ha gifta seg eller kor tid kan det fyrste barnet vere fødd? Vigsler i kyrkjebøkene er opne til dags dato (men det vert for tida vurdert å stenge tilgang til dei skanna kyrkjebøkene av nyare dato). Dåpslister i dei skanna kyrkjebøkene er tilgjengelege til 1930, men det er mogeleg å be eit statsarkiv om oppslag i konkrete kjelder etter 1930, så sant det ikkje gjeld adopsjon. (Eit slikt oppslag blir vanskeleg når du ikkje veit kor tid barnet var fødd.).

 

Eit godt hjelpemiddel for å finne opplysningar om (nyare og nokre gamle) graver er http://disnorge.no/gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet lite på gravminner, dessverre.

 

Det er ingen som helt vet når barnet var født, men de vet at personen som har vært innlagt var ung da, kanskje så ung som 19-20 og at det var tilfeldig at foreldrene gifta seg (for at ungen skulle bli "formalisert"). Så jeg får bare fortsette å lete, problemet igjen er at dette er så nytt (trolig skjedd rundt 1930). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje-statlege folketeljingar har ein klausul på 60 år, og om eg ikkje hugsar feil er desse oppbevarte hos Byarkivet (eg reknar med at dette gjeld Oslo). Adressebøker er bygd på folketeljingane, og vil vere eit godt hjelpemiddel for å lokalisere personen i folketeljingane. Mange av adressebøkene for Oslo og Aker er skanna og ligg på Digitalarkivet under "Skanna arkiver".

 

Byarkivet vil nok heilt sikkert også kunne hjelpe deg vidare med å leite etter anna materiale. Via Google fann eg denne sida om Byarkivet:

https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/byarkivet/slektsforskning/

med lenke til informasjon om bruk av lesesalen.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, har funnet personen i folketellingene rundt da den gjenlevende slektningen som kjente vedkommende, ble født. Vedkommende og ektefellen levde på forskjellige adresser i 1948, som var noe av det som fikk meg til å stille litt ubehagelige spørsmål og konkludere med at ekteskapet på mange måter kom i gang ved en tilfeldighet. At en av partene var mye syk, var en av grunnene til at det gikk dårlig. 

 

Men kan se hva jeg finner i eldre adressebøker. Takk for hjelp - godt mulig jeg må satse på Byarkivet. Vet også at min oldefar var ansatt i politiet en stund, og skulle gjerne visst mer om det, så tenkte uansett å ta turen dit :)

 

Noe som er litt underlig, er at jeg finner hele familien i FT1910 i Oslo, men ingen av dem i FT1923 i Kristiania (i den som ligger på Dis sine sider). At ikke engang de eldste barna, som ikke unaturlig ville slått seg ned med egen familie innen da, finnes i byen, syns jeg er rart. Men men.

Endret av Jenny DB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketeljingane var i følgje byarkivet nesten årvisse, så dersom barnet levde noko tid skulle det vere mogeleg å finne det saman med mor og/eller far. Men dette føreset jo at dei budde i Oslo, noko som dei antagelegvis ikkje gjorde i 1923. Evt. er det også slike folketeljingar for Aker.

 

Folkeregister er også ei mogelegheit dersom det er meir enn 60 år sidan vedkommande døydde. Dette materialet er det så vidt eg veit Statsarkivet i Oslo som har.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.