Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med Norsk Antikk-Boghandel 1899 ?


Cato Melby
 Del

Recommended Posts

Hva skjedde med Antikk-bokhandelen og bokhandler Hans Gundersen Nisja født 1850 på Øvre Nisja i Sundal i Møre og Romsdal som drev(?) Norsk Antikk.Boghandel som startet ca. 1885 i Universitetsgaten 24 før Norli startet sin Antikk-bokhandel i 1890 på samme adresse ? Jeg finner ham i dødsfallprotokoll Oslo skifterett 1902. https://media.digitalarkivet.no/view/27213/131

 

Han var gift med Nikoline Nilsdatter og hadde 2 mindreårige barn, Gunnar og Erling Nisja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan for eksempel se om du finner noen registrering i handelsregisteret som vi kan slå opp i. Elektroniske avisarkiv kan kanskje gi holdepunkter. Ellers blir dette en undersøkelse i mange kilder som ikke egner seg så godt i dette forum, der vi konsentrerer oss om kjappe enkeltoppslag i konkrete kilder. Også Oslo byarkiv kan ha opplysninger om Hans, han ble jo begravet for fattigvesenets regning. Og finnes vel i skattelister og manntall. 

 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen – Statsarkivet i Oslo
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene.

Jeg har henvendt meg til Antikvarbokhandelforeningen og Norli antikvarbokhandel, men de visste ingen ting, annet enn at Norli startet i Universitets gaten 24 i 1890. Ellers har jeg brukt adressebøkene, men de sier så lite om forretningen og eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Fra FamilySearch)

 

Grandpa Nisja

· 1 July 2015 ·

Dad said his father, Hans Gundersen Nisja, had one of the largest book stores in what was called Christiania, now Oslo. I understand he lost a large amount of money signing for a friend. Later he contracted TB, and that was the end of their fortune. His mother, Nikolene Nilsdatter, died not too much later. Dad then was sent to live with his Grandmother, who also did not live much longer. I'm not sure if it was his maternal or paternal grandmother. Must check for bookstores in Oslo during that time.

 

 Comments0

 

https://familysearch.org/photos/artifacts/17219153

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.