Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Petrine Mikkalsdatter født 1857, Løten?


erik alhaug
 Del

Recommended Posts

Petrine (evt med 2 t'er)  Mikkalsdatter/Mikkalsen/Michalsen en eldre søster av oldefar, født 30.11.1857 døpt 26.12.1857 datter av husmann Mikal Thoresen med bopel  Løten. Konfirmert 06.10.1872

Fra  folketelling 1875  bor Pettrine Mikkalsdatter som « ugift Vask og stryg» på Nybruget i Løten,  Samt far Mikkal Toresen Inderst og skomager, mor Anne Kristensdatter ,samt bror Kristian Mikkalsen «Former Ådalsbrug» og Hanna Mikkalsdatter . Har ikke funnet henne død 1.1.1875-31.12.1891 i løten scannede kirkebøker.

 Moren døde 1880 i Løten

Faren meldt utflytting fra Løten 1884 og bodde i Hølen (ikke USA).

Eldste bror Thore meldt utflytting fra Løten ca 1879 og bodde i Hølen dels USA.

Bror Kristian dro til USA 1882 og søsteren Hanna 1884.

Også bror Anders og Mathias meldt utflytting fra Løten 1890 til Stor-Elvdal resp. 1879 til Eidsberg.

Ingen har funnet Petrine på emigrantlister tidligere.Ble hun igjen aleine i Løten eller dro hun til noen av de andre søsken?  Klarer noen å løse dette mysterium?.

 

Erik Alhaug

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det var et skifte etter Petrines far, kan det være opplysninger å finne om hennes bosted i dette skiftet. For å kunne finne et skifte i arkivene, må det foreligge opplysning om dødsdato og -sted, i dette tilfellet altså Petrines fars dødsdato og -sted. Dersom han døde i Akershus og du har datoen, kan du poste et innlegg på forumet til Statsarkivet i Oslo og spørre om det var et skifte etter ham.

.

For øvrig er det fortsatt noen tusen innførsler i emigrantprotokollene som ikke er transkribert og lagt ut på Digitalarkivet. Det er en mulighet for at hun kan befinne seg blant disse.

 

Vi foreslår ellers at du tar kontakt med Hedmark slektshistorielag: http://www.hedmarkslekt.no/ De har god oversikt over tidligere tiders befolkning på Hedmarken. Løten har også et eget slektshistorielag, som kan nås via sin side på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg kommer tilbake til Petrine/Pettrine Mikalsdatter, se mitt innlegg 8.feb 2017. Jeg har nå for et par dager siden endelig og gledelig fått kontakt fra USA av etterkommer etter Petrines eldre bror Christian Mikkelsen. Det som er å merke seg er- og det vet alle i forumet- at Christian Mikkelsen ( som sønn av Mikal Thoresen) måtte endre etternavnet ved emigrasjon til sin fars etternavn Thoresen, og fant vi via stor hjelp på forumet ut mye om Christians etterkommere i USA. Men heller ikke de i USA har funnet ut mere om Petrine/Pettrine som dersom emigrasjon vel må ha blitt kalt Petrine Thoresen. Imidlertid har jeg kommet på for 40 år siden at min grandtante, dvs Petrines niese, en gang fortalte om noen som druknet i Atlanterhavet. Montro om det var en maler/malerinne, usikker på det. I tilfelle hun meldte emigrasjon f.eks i 1884, da hennes far Mikal Thoresen gjorde det (men reiste ikke), kan hun da ha reist til sin bror Christian på østkysten, som hadde vært der siden 1882, og druknet på veien? Dette er det store ukjente i denne familien da sporene etter henne slutter i Norge, se mitt innlegg 8.feb 2017. Veldig takknemlig om noen kunne være behjelpelig mht en mulig drukning på veien til USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du ut når Mikal Thoresen døde,og har du sjekket om det var skifte etter ham?

 

Kan ikke se av de temaene du har hatt at du har postet spørsmål om dette i forumet til Statsarkivet i Oslo.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar fra Ann-Mary Engum solm har hjulpet meg så godt tidligere.

1) jeg har ikke funnet noe på emigrasjonslistene for et par år siden, men er ikke så god på det.

2)Jeg fant ikke noe skiftematriale etter Mikal Thoresen for 2 år siden.

3) Mikals død i 1907 er jeg kjent med fra før og likeså hans kone Anne i 1880

4) MEGET INTERESSANT   det Ann-Mary anfører om at Anne etterlot seg mand, myndige og umyndige børn, af hvilke 1 i Hamar, 1 ved Smaalendsbanen og 1 i Amerika. Den i Hamar har jeg ikke visst om, den ved Smaalensbanen er Mathias som flyttet til Eidsberg i 1879 og den i Amerika er Thore som flyttet dit 1879 (ankom USA 6.6.79). Petrine født 30.11.1857 er jo myndig, mens Hanna yngstebarn født 16.04.1865 er den umyndige. Hanna emigrerte til USA 1884 med ankomst oktober 1884 og døde der. Christian, en annen bror, emigrerte i 1882 og døde der.

Folketelling 1875 sier at bor de fleste inkl Petrine på Ådalsbrug i Løten.

Personen som bor i hamar ved morens død i 1880 er meget interessant å få vite om. Det kan være Petrine håper jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dødsfallet til Mikkal;

 

 

Hvis det ikke finnes skifteprotokoll tilgjengelig for Hølen kan du be om oppslag i dødsfallsprotokollen ved å bruke dette skjemaet.

 

Legg ved navn,fødselsdato og dødsdato og dødssted.

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/skifte-og-dodsfallsopplysninger#!/form/0

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ann-Mary: Du har lagt inn de seks barna til Michal Thoresen med fødsel/dåpsdato og opprinnelig etternavn gitt i dåpen på Family Search. Jeg er ukjent med Family Search, men har passord.  Får man svar fra andre slektsforskere her? Og i tilfelle hvordan får jeg rede på det? Mvh Erik Alhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.