Gå til innhold
Arkivverket

Lørdagsfri i grunnskolen


Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Når ble det lørdagsfri i grunnskolen?

Det foresvever meg at dette begynte fra august 1973...

Var det lørdagsfri "overalt" fra samme tid?

mvh

Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tekst fra Historie. (Jeg legger ikke inn en lenk. Siden bruker pop-up reklame for andre produkter.)

 

Hvor lenge har vi «tatt helg»?

Når ble det vanlig å ta fri i helgene?

24. mars 2011 
 0
 

For de hedenske vikingene var lørdag badedag. Da vasket man seg i baljer med varmt vann, gikk i sauna eller badet i Islands varme kilder.

Med kristendommens inntog ble søndag i stedet dagen som skilte seg ut. Ifølge Bibelen hadde Gud skapt jorden på seks dager, og hvilte den sjuende. Derfor lot de troende arbeidet ligge om søndagen, og brukte i stedet tiden på kirkegang og bønn.

Den moderne helgen skyldes fagforeningene, som på 1900-tallet kjempet for å redusere arbeidstiden. I 1960 ble arbeidsuken i Norge satt ned fra 48 til 45 timer, og i 1968 til 42,5. Det ble stadig vanligere med femdagersuke, og i 1973 ble det vedtatt at skolen skulle ha lørdagsfri.

Inspirasjonen til å ta fri de to siste dagene i uken kom fra USA. Det var her begrepet «weekend» oppsto, fordi jøder fikk mulighet for å ta fri på sin helligdag, som var lørdag, i stedet for om søndagen.

I 1920-årene fikk mange ikke-jødiske amerikanere også halve dagen fri om lørdagen. Bilprodusenten Henry Ford gikk i 1926 ett skritt videre. Han innførte full todagershelg på fabrikkene sine, fordi han mente det ville gi flere arbeidsplasser og være en fordel for samfunnsøkonomien.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sida av temaet, men likevel: Det er vel slik at sundagen eigentleg var fyrste dagen i veka. Jødane held seg dermed til gamletestamentet, medan ein i kristendommen har valt å leggje kviledagen til den dagen Jesus stod opp frå dei døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I frå gamalt av jobba folka ved bergverka etter det som vart kalla bergmånader, som kvar var på 28 dagar. I ein bergmånad var det rekna 20 arbeidsdagar, eller skikt, altså femdagers veker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spørsmålet :-). Jeg er født 1944 i Eidsvoll og gikk i folkeskole (grunnskole) i sju år. Jeg mener att vi hadde fri annenhver lørdag, men om vi gjorde det hele tiden husker jeg faktisk ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://voksen.osloskolen.no/om-skolen/om-oss/skolens-historie/

 

Et udrag fra linken over

 

Fra starten av var det 7 år folkeskole.  I 1968 ble ungdomsskolen innført.  Da ble grunnskolen på 9 år (6 år barneskole og 3 år ungdomsskole).  På grunn av plassmangel fortsatte 7. klassene på Voksen skole fram til Hovseter ungdomsskole stod ferdig i 1974.  Med utbyggingen i distriktet og mange flere elever ble det for liten plass på voksen skole.  I skoleåret 73/74 måtte derfor alle tre 7. klassene ha klasserom i kjelleren i blokka på Hovseter.  Fra dette skoleåret ble det også innført lørdagsfri på Voksen skole.  For å avhjelpe elevtilstrømningen ble det også satt opp Moelven-paviljonger til bruk høsten 1982.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Litt på sida av temaet, men likevel: Det er vel slik at sundagen eigentleg var fyrste dagen i veka. Jødane held seg dermed til gamletestamentet, medan ein i kristendommen har valt å leggje kviledagen til den dagen Jesus stod opp frå dei døde.

 

10 timer siden, Håvard Moe skrev:

I frå gamalt av jobba folka ved bergverka etter det som vart kalla bergmånader, som kvar var på 28 dagar. I ein bergmånad var det rekna 20 arbeidsdagar, eller skikt, altså femdagers veker. 

 

Se denne tråden - Hvorfor ble søndagen flyttet? - når det gjelder ukedager og helger. (Men dette er jo litt på siden av spørsmålet om lørdagsfri i skolen.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for respons.

Jeg skal sjekke skoleprotokoller fra 1973 på Hafslund barneskole i Sarpsborg for å kunne slå fast om ordningen begynte i januar eller i august.

Mvh

Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierte nok frå kommune til kommune. På min barneskule hadde vi laurdagsfri f.o.m. skuleåret 1971/72.

Eg er litt usikker på kva tid vi fekk ungdomsskule, men det var iallfall ungdomsskule i eige nybygg frå året 1970/71. Eg trur det var 9.klasse lokalisert på barneskulane eitt eller to år før det. Før det igjen var det 7.årig folkeskule med framhaldsskule eller realskule etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. april 1969 ble loven om 9-årig obligatorisk grunnskole innført.

Undervisningen ble redusert til 5 dager i uka fra 1973.

 

Min skole var en av testskolene for den nye grunnskolen og vi startet skoleåret 1969/70. Resten av landet innførte ungd.skole fra skoleåret 1970/71.

Vi hadde 5-dagers uke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Guri Dragseth Brekke skrev:

Den 22. april 1969 ble loven om 9-årig obligatorisk grunnskole innført.

Undervisningen ble redusert til 5 dager i uka fra 1973.

 

Min skole var en av testskolene for den nye grunnskolen og vi startet skoleåret 1969/70. Resten av landet innførte ungd.skole fra skoleåret 1970/71.

Vi hadde 5-dagers uke.

 

 

Eg gjekk på Øystse Gymnas 1966-1969. Om lag halvparten av elevane i min klasse hadde ungdomsskule. Det hadde og mange av elevane som gjekk i klassane over oss. Men det er mulig ungdomsskulen vara testa i mange år før lova .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Det er tydelig at det var noe ulik praksis i landet. Ved sjekk av skoleprotokoller for Hafslund barneskole, viser det seg at det sannsynligvis ble lørdagsfri  i denne kommunen (Skjeberg, nå en del av Sarpsborg) fra august 1975.

Mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte på lærerskolen i 1966, var det forsøk med fri annenhver lørdag, også på lærerskolen. Året etter fikk jeg praksis på Lakkegata skole (Oslo), og der hadde de forsøk med fri hver lørdag. Kanskje de var tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fredrikstad startet gymnaset og handelsgymnaset med lørdagsfri i januar 1972. Det førte til at time fra lørdagene ble fordelt på øvrige 5 dager, i form av sene timer eller nulte time. Jeg tror folkeskolen og ungdomsskolen gjorde dette samtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på skolen i 1963. Jeg gikk 7, 8 og 9. på ungdomsskole. Lørdagsfri startet på barneskolen. Må ha vært mellom 4 og 6 klasse et sted. I 6. vet jeg at vi hadde lørdagsfri. Dette var i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i 8.klasse på Skogn ungdomsskole(Levanger kommune i Nord-Trøndelag) i 1972, og da gikk vi enda på skolen på lørdagene. Det gjorde vi til jul

1972, og fra 1.januar 1973 var det lørdagsfri . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på skolen høsten 1971 i Oslo. Da gikk vi på skole også om lørdagene. Men jeg husker ikke hvor lenge vi gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.