Gå til innhold
Arkivverket

Arbeidsleir på Ørlandet


Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

(utdrag)

 

Med det 20. århundre kom nye problemer – og nye muligheter. Den tyske okkupasjonen ga jobbetid, og en flyplass som i første omgang førte til en grunnleggende landskapsforandring. Flere fangeleirer, blant annet på Austrått, Uthaug og Hovde ga befolkningen sterke inntrykk, og førte i etterkrigstiden til at Fosen i sin tid var et kjerneområde for Norsk-jugoslavisk samband.[20] Etter krigen ble flyplassen gjenåpnet som NATO-anlegg i 1954. I og med denne etableringen ble Luftforsvaret også en svært aktuell jobbmulighet og karrierevei for ørlendingene. I dag er Ørland hovedflystasjon Fosens største arbeidsplass. Militæret fører med seg godt utdannede ektefeller, og gir Ørland god dekning innenfor kvinneyrker som lærer og sykepleier.[21]

https://no.wikipedia.org/wiki/Ørland

 

----

 

Yrjar Heimbygdslag

 

Bebyggelse i Ørland

Kartskisse av matrikkelgårdene 61-82 i Ørland kommune, fra 1874 ...

Fotografier i arkivet til Yrjar ...

Fotografen har rettigheter til publisering ... hvilke fotografier ...

Fotografier

Det lokalhistoriske arkivet inneholder fotografier, både ...

Historielaget Yrjar ...

Internettutstillinger: Bebyggelse i Ørland ... Åpningssiden til Yrjar ...

Arkiv og skannet materiale

Arkivbokser og -pakker ... I arkivet er materiale som må defineres ...

Jeg bidra med

De enkleste tingene du kan være med på er å være vakt når ...

 

----

Kulturminner knyttet til minnesteiner i
Ørland kommune

http://www.yrjarheimbygdslag.no/kulturminner/minnesteiner.htm

 

----

 

Garasjen min er  opprinnelig  en  fangebrakke  fra  Austrått fangeleir her på Ørlandet.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var altså en jobbmulighet for folk under krigen? Eller var det utkommandering? Jeg har blitt fortalt av en som var der i en periode, at det kunne være bitende kaldt der. På morgenen når de skulle på jobb, måtte de holde spaden foran ansiktet på vei fra brakka til arbeidsplassen for å forhindre forfrysninger. I min barndom like etter krigen overhørte jeg en samtale mellom to karer at de rømte fra stedet. De tok toget til Sarpsborg. Tyskerne kom ved et par anledninger for å lete etter dem, men fant dem ikke. En av de som fortalte om dette dro til Sverige umiddelbart etterpå.

mvh

Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.